Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er uklart/ukjent med TMS?

Startet av iTh!nk, lørdag 20. april 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

iTh!nk

Hei, jeg er ny her og har fulgt forumet noen måneders tid. Jeg begynner etter hvert å skjønne bitte litt av hva det går i, men det er mye å sette seg inn i. Jeg har ihvertfall blitt virkelig fascinert av Think og leser det jeg kommer over og har bestemt at en sånn bil skal jeg ha. Håper å gå i markedet i slutten av mai.

Til saken: Så vidt jeg forstår så er det ikke helt avklart om/hvordan man lovlig kan montere nyere og bedre egnede batteripakker i Think. 

Jeg har vært innom Statens Vegvesen (SVV) sin nett-side og lest at:

«Bytte av batterikjemi i elbil og øvrig ombygging eller endring av ladesystem, overvåking-system etc. utgjør en sikkerhetsrisiko. Slike ombygginger vil kunne innebære økt fare for brann eller eksplosjon, som videre har betydning for trafikksikkerheten».

Dette er forståelige og greit. SVV sitter med ansvaret hvis noe trafikkfarlig skulle oppstå som følge av en feil i et ombygd system som de selv har godkjent. Derfor vil de ha en grundig dokumentasjon som grunnlag for sin godkjenning.

Videre skriver de:

«Ved godkjenning av ombygd elbil kreves dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium på at de benyttede deler er egnet, at kjøretøyet vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for osv».

og enda videre..

«Kompetent, uavhengig laboratorium kan være en uavhengig instans som innehar en akkreditering innen elektriske komponenter, batteriteknologi etc., altså med relevant teknisk kompetanse i forhold til vurdering av sikkerheten av de berørte komponentene i en elbil».

Slik jeg tolker dette kan man konstruere og tegne en løsning på ombygging og få denne godkjent av SVV, forutsatt at ombyggingen er dokumentert av (jeg gjentar) «.. en uavhengig instans som innehar en akkreditering innen elektriske komponenter, batteriteknologi etc.»

Jeg tenker at kanskje NTNU kanskje kan være en slik «uavhengig instans». Kanskje NTNU vil være positive til en slik jobb, med tanke på at de nok var involvert i utviklingen og byggingen av Think på mange plan i årene før og frem til 2002, og sånn sett kanskje har et spesielt forhold til bilen. Kanskje de kan finne litt plass i tidsplanene og budsjettene til å bistå litt for gode gamle Think? De ser nok gjerne at bilen lever videre og at den ikke bare forsvinner, bare fordi man ikke klarer å enes om hvordan man skal oppdatere batteripakken.

Utgangspunktet for det jeg skriver her er at det tydeligvis er mye kompetanse blant enkelte på forumet her. Noen av disse besitter planer og prosedyrer for hvordan en ombygging til de ulike batteritypene kan foregå på en sikker måte. Hvis disse gutta og NTNU hadde stukket hodene sammen ville det nok blitt vei i vellingen. Jeg mener ikke at NTNU skal bruke tid og ressurser på å forske og utvikle nye løsninger, men være den uavhengige instansen SVV ber om, som kan dokumentere at løsningene som folk her på forumet allerede har utviklet, tilfredstiller kravene:

"...i forhold til vurdering av sikkerheten av de berørte komponentene i en elbil".

og

"..at de benyttede deler er egnet, at kjøretøyet vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for osv".

Jeg antar også at den uavhengige instansen heller ikke trenger å kjøre krasjtester eller lignende i et laboratorium, men at de på grunnlag av de tekniske beskrivelsene i søknaden kan gi en dokumentasjon utarbeidet på et rent teoretisk grunnlag. Med andre ord; De kan sin fysikk og kjemi og kan beregne om en løsning er trygg - de trenger ikke å prøve, feile og sprenge batterier i luften for å være sikre.

Til sist: Det er viktig å få på plass disse godkjenningene ganske så fort. De eldste Thinkene er nå blitt 11, 12 og 13 år gamle og hvis det ikke kommer en løsning på batteriproblemet ganske så snart, er det en reel fare for at disse ikoniske bilene blir vraket i løpet av de nærmeste par årene. Disse bilene er faktisk en del av vår nære industrihistorie og kulturarv, og ikke minst - de er grådig tøffe å se på!

Link til siden: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Elbil/Eldre+elbiler

Det ble en svært lang førstepost dette. Jeg beklager hvis det jeg har skrevet er utdebattert, naivt eller rett og slett bare helt bak mål.


Hilsen iTh!nk

Bergen

elektrolux

#1
Du har mange gode argumenter for å holde disse geniale bilene på veien.

Har selv sammen med mine tyske partnere utviklet alternative batteriløsninger som allerede i dag kjører rundt i Norge, men desverre mest i Tyskland og Østerike som er mye mer åpne for alternative batteripakker.

Think classic har alle forutsettningene for å kjøre med alternativ batterikjemi, og alternativer er da også benyttet. F.eks skal blybatterier ha blitt vurdert i USA, mens nye Think som egentlig er ganske så identisk med Classic'en kjører både med Sodium batteri og Litium batteri.

Entusiaster i Norge og tyskland holder seg helst til LiFePo4 som gir Classic'en moderende prestasjoner, med skikkelig akselerasjon og rekkevidde fra 100 km til 200+ km. Faktisk jobber vi nå med en Classic til årets Wave rally der vi håper på 200+ km rekkevidde og 200 km/t ladehastighet fra et 24 kWt 200 hr Hipower batteri, med innlagt varmematte, og Clean Energy sitt CE merkede BMS styresystem. Se vedlagte bilde av batteriet vi tester ut i disse dager.

I Tyskland ruller en Classic med 250V batteri og godt over 200 km rekkevidde. Denne er omprogramert slik at fartsperren er fjernet og bilen er testet til 142 km/t GPS hastighet. Drog selv 60 kW ut av batteriet på den under en test nær Nurburgring.

Desverre gjemmer Norske myndigheter seg bak umulige krav til dokumentasjon, men som du sier burde det være mulig å imøtekomme disse med litt velvilje fra f.eks NTNU, eller kanskje Veritas. Har selv satt opp et forslag til liste som en kan bruke som grunnlag for slik godkjenning. Legger den ved.

Hadde vi hatt reell mulighet til å få trygge ombygginer godkjent, er jeg sikker på at kvaliteten på ombygginger hadde blitt bedre og tryggere. Vi har allerede sett dårlige ombygginger foretatt av ukyndige tatt fyr. Der BMS beregnet på trøsykler og uten førerinformasjon og skikkelig diagnosemulighet er benyttet. Selv da begrenset brannen seg til batterikassen, og påførte ikke problemer uttover dette, og at bilen ble røykskadet.

Slike ombygginger kunne med en godkjenningsordning fått anmerkninger som en kunne rettet opp i før skaden skjer. I stedet blir ikke slike biler framvist for godkjenning da "vi vet hva det innebærer", og mulige konstruksjonsfeil som i verste fall medfører brann blir ikke oppdaget.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

iTh!nk

#2
Interessant det du skriver med aktiviteten rundt om, på meg virker det stadig som at løsningene er der, men at vegvesenet venter på at noen andre skal ta opp hansken.

Jeg fant et høringsnotat fra aug 2012.

http://www.vegvesen.no/_attachment/367212/binary/629843

Her etterlyser Vegvesenet regler de kan forholde seg til ved godkjenning av bytte av batterikjemi og at gjeldende regler for fossil ikke dekker elbiler godt nok. Videre peker de bl.a. på at det i løpet av veldig kort tid kommer til å bli en voldsom økning i antall elbiler i Norge. Sånn sett haster det for dem også.

Notatet dreier seg hovedsakelig om å få hjemlet at å bytte batterikjemi bør regnes som ombygging og det således bør kreves egen godkjenning. Dette betyr nok at utviklingen i saken ikke går spesielt fort og at det vil ta en tid før svaret på det store spørsmålet «hvordan å skifte batterikjemi på en sikker og lovlig måte» foreligger.

Men de skriver i notatet også om dagens praksis for krav til godkjenning ved bytte av batterikjemi:

1)   Tilfredstille kravene i ECE regulativ 100 om sikkerhet i elbiler:
Kravene i regulativets kapittel 5 «Specifications and tests» må være oppfylt. Det er her krav til beskyttelse mot elektrisk støt, krav til energilagringssystem, funksjonell sikkerhet og krav til maksimalt hydrogenutslipp. 
Hvis du og dine tyske partnere har gjennomført en ombygging som er godkjent i Tyskland (EU), så tilfredstiller den vel kravene i ECE 100 allerede?

2)   Tilfredstille kravene ISO 6469-1.
Om krav til batteri og tilhørende kontrollsystemer. Utover det aner jeg ikke. Ingen peiling.

3)     Kravene skal dokumenters av uavhengig kompetent instans.

4)     Løsningen skal forevises vegvesenet for godkjenning.

Når Vegvesenet tilslutt har gitt sin godkjennelse til en løsning er vi der hvor et godkjent verksted kan foreta skifte av batterikjemi, med egenerklæring etter mal av den typen du vedla... før de til sist kan gi «sin velsignelse» til titusenvis av nye kilometer for landets Thinker.

Forresten artig det med at tyskerne driver med Think. Visste ikke det? Har du kanskje noen linker med mer info?

Bergen

Arnie

Sitat...hvis det ikke kommer en løsning på batteriproblemet ganske så snart, er det en reell fare for at disse ikoniske bilene blir vraket i løpet av de nærmeste par årene. Disse bilene er faktisk en del av vår nære industrihistorie og kulturarv, og ikke minst - de er grådig tøffe å se på!

Godt poeng du har der! Etter 12 år bak rattet i en Think (både gammel og ny) er jeg blitt mer og mer betatt av disse sjarmtrollene. Industrihistorie - så avgjort - og nostalgiobjekter på ganske kort sikt etter min mening.

Se for eksempel på dyrkingen av et annet norsk industri-ikon: Tempo. Jeg tror både Think og Buddy kan bli nostalgiobjekter på tilsvarende vis.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

elektrolux

#4
Gå inn på denne linken: http://www.co2-ausstieg.de/www-e-poche-de.html

T5'en på bildet er bygget i 3 eksemplarer, der den siste er den beste (selvfølgelig)

Bruker blanding av ny og gammel teknikk med deler fra bl.a Think classic teknikk, og servopumpe fra Partner, fritt levert av Elbilhjelpen.no. Batterisystemet er Clean Energy sitt, eller samme som jeg bruker.

Disse bilene er godkjent av TUV, og bør etter nye regler i Norge etter 15 sep 2012 kunne tas inn i Norge uten ytterligere krav til dokumentasjon.

Samme regler bør kunne brukes til å reimportere ombygde Think Classic, forutsatt at de har oppgradert vognkort der det kommer fram at bilen har endret batterikjemi.

Skal faktisk teste ut de nye reglene på egen Citroen C1 som først ble nektet skilt i Norge etter bruktimport fra UK. Bilen ble da sendt til Tyskland og godkjent der, men reimpotert til Norge nettopp for å forsøke å få Norske skilt med den nye regelen i tankene. 11 april får vi fasit. Enten får kona oppgradert egen Saxo som har tvilsom kollisjonsikkerhet med 4 stjerners C1 som regnes som meget kollisjonsikker, eller så får svoger i Polen bilen slik at han kan kjøre trygt i forhold til hans gamle Ford Fiesta. Håper selvfølgelig at det blir kona som vinner, men det kan hende Vegvesenet er uenige enda.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torn

Venter spent på oppdatering om ombygging, og re-import går bra...   Krysser fingre og håper det går rette veien.   :)
Kanskje det på sikt kan bidra til at vi kan få godkjent ombygging her hjemme.


PS.  Kunne ombyggings saken vært en hovedoppgave (bacheor-master) for studenter på ingeniør eller høyskole innen eks. kraftelektronikk?   Noen som har kontakter i ett slikt miljø?
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

iTh!nk

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. april 2013, klokken 13:25
Bruker blanding av ny og gammel teknikk med deler fra bl.a Think classic teknikk, og servopumpe fra Partner, fritt levert av Elbilhjelpen.no. Batterisystemet er Clean Energy sitt, eller samme som jeg bruker.

Jeg lurer, hvilke deler består et "batterisystem" av, er det kun selve batteripakken eller er det andre deler også?

Forøvrig blir spennende å se den 11, det er jo i morgen. Du holder vel oss oppdatert?



iTh!nk
Bergen

PerBear

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

#8
Stadig noe nytt:

Kjører Wave med Corbin Sparrow i juni/juli. Se: http://wavetrophy.com/en/

C1 har endelig EL skilt, men Curtis motorstyringen tror batteriet er tomt for strøm, så bilen går i maks 30 km/t

Hipower200 Thinken går som en drøm, med inntil 200 km rekkevidde, og inntill 200 km/t ladehastighet.

PDT fungerer igjen, etter montering av Clean Energy BMS som jeg forhandler, og vi er i full gang med utvikling av "Norsk" lader til nye 32A Leaf.

Og så har jeg en stor forsendelse med deler til Think på vei fra Elkhart USA.

Edit: Holdt på å glemme planene om import og EL registrering av T5'en fra Wave.

Var det noe spesielt du hadde i tankene?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. april 2013, klokken 13:25
Skal faktisk teste ut de nye reglene på egen Citroen C1 som først ble nektet skilt i Norge etter bruktimport fra UK. Bilen ble da sendt til Tyskland og godkjent der, men reimpotert til Norge nettopp for å forsøke å få Norske skilt med den nye regelen i tankene. 11 april får vi fasit.
Fasiten var det jeg lurte på?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Aha. Vel C1 ble godkjent av enn positiv og interessert tilsynsmann. Alle 48 kontroll punktene ble besvart med Tidligere godkjent i annet EU/EØS land.

Kan bare tenke meg hva hvor mye styr noe så enkelt som pkt. 19 Bilbeltefester hadde medført av dokumentasjonskrav. Citroen ville neppe hjulpet, og det spørs om SVV hadde godtatt påstand at disse ikke er berørte av at bensinmotoren er byttet ut med en El motor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA