Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde 2023

Startet av rkval, tirsdag 26. desember 2023, klokken 20:28

« forrige - neste »

rkval

Jeg vurderer sterkt å hoppe på kampanjen på 85x som varer til nyttår, men jeg leser så mye negativt om rekkevidden til tidligere Enyaq-modeller - mye mer enn koreanske alternativer.

Er det noen her som ønsker å dele positive/negative opplevelser?

Det jeg ønsker å vite er hvordan den presterer på langkjøring på tørr landevei. Alt annet blir for preget av div variabler.

- Din maks opplevde kjørelengde på sommeren?
- Din maks opplevd kjørelengde på vinteren?
- Har du opplevd forbedringer ifb. med oppdateringer?

Setter stor pris på svar!

EriTom

Hei. Jeg har dessverre ikke akkurat det du ber om, men jeg bruker bilen ekstremt mye blandet og tipper kanskje litt over på hvor mye motorvei jeg kjører. Jeg hadde en Enyaq fra mars 2022 til nå i desember 2023. Bilen gikk da ca 70.000km og hadde iløpet av den tiden ett snittforbruk på 20,9kw/h per 100km. Da er bilen brukt som «vanlig».
Med vanlig mener jeg at jeg kjører ca 5kmt over fartsgrensa, forbikjøringer av folk som ligger under fartsgrensa, 23grader hele året osv osv.

Jeg klarer ca 25-35mil nå på vinteren. -15°, 115kmt og 23 grader i kupeen drar fort ned til halv rekkevidde 😉 Min erfaring med 4 elbiler så er dette vanlig.
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

ToWalkOrDrive

Sitat fra: rkval på tirsdag 26. desember 2023, klokken 20:28Jeg vurderer sterkt å hoppe på kampanjen på 85x som varer til nyttår, men jeg leser så mye negativt om rekkevidden til tidligere Enyaq-modeller - mye mer enn koreanske alternativer.

Er det noen her som ønsker å dele positive/negative opplevelser?

Det jeg ønsker å vite er hvordan den presterer på langkjøring på tørr landevei. Alt annet blir for preget av div variabler.

- Din maks opplevde kjørelengde på sommeren?
- Din maks opplevd kjørelengde på vinteren?
- Har du opplevd forbedringer ifb. med oppdateringer?

Setter stor pris på svar!

Jeg har ikke prøvd Enyaq, men basert på egen erfaring så betyr ladefart veldig mye for opplevelsen / ulempen av rekkevidden. Med nye 85X så har du både mulighet til å forvarme batteriet før du kommer til ladestasjonen, og i tillegg er ladehastigheten økt til maks 175kW (fra 135). Med varmt batteri får du mye bedre ladefart raskt. En kollega som har Enyaq (gammel modell) er veldig fornøyd med sommer-rekkevidden, mens det er om vinteren den er litt snau. Men forbedringene som kommer nå vil jo avhjelpe det.

Er sikkert og verdt å ta en titt på Motor's / NAF's rekkeviddetest.
https://www.tv2.no/broom/storselgeren-blir-forbedret-og-gar-lenger/16121019/
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/skoda-enyaq
Tesla Model Y                         2021-

i3/RSiV

#3
Jeg har siden februar kjørt en Enyaq Coupe RS. Den er kjørt 33000 km. Rekkevidde sommer kom jeg på maks 42 mil. På rekkevidde vinter ligger det oftest på maks rekkevidde 32-33 mil. Jeg har hatt sw ver 3.2. Det har vært noen OTA oppdateringer, men har ikke merket noe på bilen av endringer etter disse er lagt inn.

Når det gjelder 85x og 2024 modell, så er det viktig å huske på at bakre motor blir en ny type som er mer energi effektiv, så bilene, avhengig av utstyr, forbedrer vel rekkevidde med 2-4 mil i forhold til dagens utgaver av Enyaq. På 2024 kommer også muligheten av forvarming av batteri før lading, slik at ladehastighet øker.

daktari

Kjører du en mild sommerdag, aldri over 70 km/t, lite vind, lite stigning ca 500 km. 6-7 timer

Kjører du motorvei, motvind, 130 km/t max (snitt 90), snøslaps og -10 (som i går), skiboks: ca 230 km. 2-3 timer

Blandet fart litt motorvei 80-100 og landevei 50-80, vintervær uten skiboks, -10, fortsatt saltslaps på vegene: ca 350 km. 3-4 timer

Motorvei på kontinentet, 30 C varmt, full fres ca snittfart 140 km/t: ca 230 km. 1,5-2 timer.

Kun 30-40 km/t, en sommerdag, ikke AC på, høyt dekktrykk kanskje 800 km. 24 timer?

Forbruket kan variere mellom 1 kWh/mil til 3,5 kWh/ mil, så bare å regne ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

#5
Jeg har også hatt en RS siden desember/januar, kjørt 13.000km.
Som han over meg så ser jeg rekkevidde på sommeren rundt 42 mil og nå på vinteren er det litt varierende, stort sett 30-38mil.
Jeg regner 300km på vinter og 420km på sommer, eller 3 mil/4,2mil pr 10% ladestatus som tommelfingerregel, da har jeg som oftest litt å gå på.

Langtur kan du nok kunne komme opp i 45+ rekkevidde, men i realiteten kjører du aldri det non-stopp, man stopper jo som regel så de gangene jeg har vært på langtur har jeg stoppet å ladet når det passer med en pause, det har bilen mer enn nok rekkevidde til å klare.

Hvor du bor, om du har garasje og hva du kjører har mye og si.
Jeg bor i Rogaland som har milde vintre, har bilen i varm garasje og vi har lite motorveier så hastigheten er stort sett 60-80km/t.
Bor du på østlandet med rundt -10c hele vinteren og kjører mye motorvei i 110km/t eller bor i Finnmark med temperaturer nede på -20 og lavere er det noe helt annet.

Oppdateringer har det vært lite med, har fått noen små, om de har hatt noen innvirkning vet jeg ikke, ikke lagt merke til noen store endringer.

Hadde nok kjøpt den nye 85x hvis ikke jeg hadde fått et meget god deal på en 80x, altså 150-200.000kr lavere pris.

Ser det står en 80x RS utstillingsbil hos min forhandler til 585.000kr, det er iallfall 150.000kr mindre enn de kostet i konfiguratoren for 6-7 måneder siden.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Legg til ett strekke under -20 på motorvei her, så varmepumpen slutter å bidra, så vil du se enda lavere rekkevidde. Greide 370Wh/km med vår TMX under slike forhold.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Er det ikke mer relevant å spørre om ABRP er så noenlunde riktig? Så kan man selv modellere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA