FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

Otkristo

Nå er det lenge siden Tesla Norge har reklamert med FULL SELF DRIVING..
Opplever de som mer edruelige nå enn tidligete.

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 31. januar 2024, klokken 23:23Skal de kunne pushe FSD, selv om den er i beta, MÅ den kunne ta hånd om de mangfoldige scenarioene som bilen må takle.
Denne tråden handler om hva som skal til for at FSD-Beta som L2 kan tas i bruk i Europa. Da trenger langt fra alt av det som skal inngå i en ferdig FSD være med i starten. Diskusjon om at FSD ikke er levert hører ikke hjemme i denne tråden. Det er andre tråder hvor det er tema.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: Mobileum på onsdag 31. januar 2024, klokken 09:06
Sitat fra: Handyman på onsdag 31. januar 2024, klokken 08:35Flere av disse eksemplene er langt over hva Level 2, som FSD-beta er, skal kunne håndtere. Slik jeg har forstått, trenger ikke alle disse trenger løses for å kunne ta FSD-beta i bruk i Europa.

L2 har nesten alle biler i dag. Selv Polo (se under). Det hindrer ingen produsent å legge in mere automatikk. Men er dette beskrevet i manualer, eller annen informasjon fra produsenten, skal det selvsagt også leveres og fungere.

Polo:

For første gang: Mulighet for autonom kjøring

«Lane Assist» blir standard i nye Polo, mens «IQ.DRIVE Travel Assist» blir tilgjengelig som ekstrautstyr. For første gang får en bil som regnes som en del av småbilklassen dermed utstyr for delvis autonom kjøring tilgjengelig, slik som Volkswagens større modeller.

Når bilen er utstyrt med begge disse systemene, vil den adaptive cruisekontrollen arbeide sammen med filskiftassistenten, og tillate delvis autonom kjøring i hastigheter fra stillestående og opptil 210 km/h. Touchsensitive flater på rattet registrerer berøringer fra føreren, slik at EU-kravene til selvkjøring på «Level 2» oppfylles.


Ser nesten ut som om Innodrive slummer ned. I så fall et system som ikke leverer i nærheten av AP, fordi det krever veldig mye mer aktiv input fra sjåføren. Krever omtrent prikkfri merking osv. 

Og selvsagt milevis unna det FSDB v12 leverer som L2.

Noen kinesiske merker som er langt nærmere/forbi FSD, eksempelvis AVATR med Huawei-tek.


Håper noen ikke-kinesiske leverandører også kommer på banen her.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på lørdag 13. januar 2024, klokken 13:33Siste status for «FSD beta» i Europa m.f


Working Group on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA) samles i Genève fra 22. til 26. januar.

Sjekk ut den offentlige agendaen og relevante dokumenter for de kommende diskusjonene her:

https://unece.org/info/events/event/384684



«Neste trinn er å sende den inn til World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), hvor diskusjoner og stemmegivning finner sted.

Det kommende WP.29-møtet er planlagt fra 5. til 8. mars, med fokus på GRVA-fremgang.

Håper på en avgjørelse i mars som gjør FSD beta i Europa mulig etter 1. juni 2024.

Ellers implementering til etter 1. januar 2025.

Det skal ikke være lett 😅

Da er det bekreftet at beslutning skal tas allerede på møte i mars.

The new UNECE regulation DCAS, which could allow Tesla's FSD Beta in Europe, was added to the annotated provisional agenda for the 192nd session of the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29). If it gets adopted, the regulation could come into force as early as September 2024!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA