Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

MooCow

@ToWalkOrDrive
Har du fått testa ut dette?

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. mars 2022, klokken 13:42Er ikke særlig plaget med støy i Model Y, men jeg er litt fristet til å prøve og ha 2-3 slike lyddempende matter baki, løst oppå bagasjeromsgulvet, men kappet til å passe nøyaktig:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/billyd/lyddemping/lyddemperplate-629378/#tab04
Vil og hjelpe som beskyttelseslag, med tanke på ved og drit.

Alternativt noe som spiser litt mer støy uten å reflektere støyen, men ikke så lett å holde rent (mindre i størrelse):
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/billyd/lyddemping/lyddemperplate-629375/

ToWalkOrDrive

Nei, kom aldri så langt...
Tipper det hjelper å frakte et par tunge dyner baki der :-)...f.eks. under gulvplatene i bagasjerommet bak.
(merker det er mindre støy med bagasje i bagasjerommet)
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Hadde med madrasser og dyner på sommerferie i 2022, ble markant mer stille fra bakenden.
Det er bakfra støyen kommer fra på Model Y, samt litt trykk i ørene fra bevegelser i bakluka når den vibrerer litt (stiv fjæring og for myke justerbare gummidempere på luka).

Når jeg justerte bakdøra mi godt innpå bilen ble det en enorm forbedring.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

MooCow

Ok, då gidd eg ikkje å kjøpa. Hadde vore greit å fått ein quick fix som ga merkbar forskjell :)

quote author=ToWalkOrDrive link=msg=1101384 date=1683320587]
Nei, kom aldri så langt...
Tipper det hjelper å frakte et par tunge dyner baki der :-)...f.eks. under gulvplatene i bagasjerommet bak.
(merker det er mindre støy med bagasje i bagasjerommet)
[/quote]

Counterpointer

Dere får vekt teppe på Rustad til 299kr det veier fire kilo og er i tillegg mykt om du trenger et picknik teppe en gang.

førategangtesla

Byttet nettopp fra hakka R5 EV piggfrie på 19" gemini til uberturbine 21" på min MYP (ja, i juni pga ventet i 9 uker pga dekkhotell som skadet felgene)

Har jo pirelli på uberturbine og det støyer nok litt mer enn de piggfrie jeg har kjørt på. Jeg hadde første kjøretur med sommerdekkene i går og da hadde jeg litt uling fra dekkene i visse hastigheter, men dette bedret seg etter to mil. Noen som har erfaring med om dekkene støyer litt mindre når de slites litt? Det støyer ikke plagsomt mye, men jeg registrerte at vinterdekkene gav mindre støy etter 40-50 mil.

Lucaria

Jeg har 21 på sommer og vinter og syns igentlig vinter er bedre på allt foruten uling. Syns sommerdekkene føltes hardere ut (som de jo er).

Elfan

Sitat fra: Radial på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:53
Sitat fra: lars667 på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:22
Sitat fra: Simmelim på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:18For meg er det en gåte at man kjøper en relativt dyr bil, men ser seg nødt til å måtte "etter-isolere" med lyddempende matter og alt mulig slags produkter. Om støyen er så plagsom så ville jeg kjøpt en annen bil.

For mitt vedkommende ser jeg ingen andre elbiler til samme pris som dekker behovet, så det ville vært langt lettere å "etterisolere", uten at jeg ser det store behovet. Lettere å etterisolere en TMY enn f. eks. å lage frunk i en Skoda Enyaq.

For vår del visste vi egentlig ikke hva vi kjøpte, telte på knappene hva vi skulle gjøre om dette bare var driten.
Men vi var overrasket hvor praktisk den var, ikke minst innvendig plass! Bonus for klasseledene Hengervekt.

Etter første tur på E6 nord for Minnesund etter ett par uker, da kom utfordringene med støy til syne på motorveien.
Voldsom romling på grov asfalt, helt til man tok av mot Elverum.

Nå digger vi alt med Y, spesielt plassen, rekkevidden og hengervekta. Fruen elsker den (daglig bruker), og merker heldigvis lite til støyen. Jr titter på fly og heisekraner gjennom glasstaket hver dag, og funnet ut at han har kontroll på eget lys over der han sitter (når akkurat opp).

Men denne støyen er slitsom for undertegnede, nå sitter det piggdekk på vår og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til de går av. Men der vi bor bør vi ha pigg, det er bratt og isete vinteren lang.
Bruker gjerne noen dager på litt støyisolering, dersom jeg kan treffe blink på problemområdene.

Fikk du gjort noe med dette? Hvilken årsmodell var det som støyet? Mener det skal ha blitt forbedret.

Radial

Sitat fra: Elfan på søndag 03. mars 2024, klokken 12:21
Sitat fra: Radial på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:53
Sitat fra: lars667 på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:22
Sitat fra: Simmelim på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:18For meg er det en gåte at man kjøper en relativt dyr bil, men ser seg nødt til å måtte "etter-isolere" med lyddempende matter og alt mulig slags produkter. Om støyen er så plagsom så ville jeg kjøpt en annen bil.

For mitt vedkommende ser jeg ingen andre elbiler til samme pris som dekker behovet, så det ville vært langt lettere å "etterisolere", uten at jeg ser det store behovet. Lettere å etterisolere en TMY enn f. eks. å lage frunk i en Skoda Enyaq.

For vår del visste vi egentlig ikke hva vi kjøpte, telte på knappene hva vi skulle gjøre om dette bare var driten.
Men vi var overrasket hvor praktisk den var, ikke minst innvendig plass! Bonus for klasseledene Hengervekt.

Etter første tur på E6 nord for Minnesund etter ett par uker, da kom utfordringene med støy til syne på motorveien.
Voldsom romling på grov asfalt, helt til man tok av mot Elverum.

Nå digger vi alt med Y, spesielt plassen, rekkevidden og hengervekta. Fruen elsker den (daglig bruker), og merker heldigvis lite til støyen. Jr titter på fly og heisekraner gjennom glasstaket hver dag, og funnet ut at han har kontroll på eget lys over der han sitter (når akkurat opp).

Men denne støyen er slitsom for undertegnede, nå sitter det piggdekk på vår og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til de går av. Men der vi bor bør vi ha pigg, det er bratt og isete vinteren lang.
Bruker gjerne noen dager på litt støyisolering, dersom jeg kan treffe blink på problemområdene.

Fikk du gjort noe med dette? Hvilken årsmodell var det som støyet? Mener det skal ha blitt forbedret.

Har kjøpt inn det som trengs, men selve jobben har det ikke blitt noe av da det er en liten krabat til i hus som stjeler all fritid😄

I mellomtiden er vår 2021 LR blitt litt eldre, den er litt mykere i fjæringen enn den var som ny.
Støyisoleringen (med Mercasol behandlingen) har trolig fått bedre effekt (eller hørselen blitt dårligere?).

Så totalt sett i dag er 2021 modellen vår helt OK på hjulstøy og komfort.

Jeg sammenligner da mot vår mai 2023 RWD som erstattet en MG ZS EV.
Ny 2023 var bedre støyisolert enn det 2021 LR var som ny uten tvil, og i tillegg er fjæringen på 2023 noe mykere.

Det var snakk om at det sent i 2022/tidlig 2023 ble innført komfort understell på alle modeller, noe som ihvertfall kan bekreftes utifra fra min erfaring.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elfan

Sitat fra: Radial på søndag 03. mars 2024, klokken 14:37
Sitat fra: Elfan på søndag 03. mars 2024, klokken 12:21
Sitat fra: Radial på onsdag 16. mars 2022, klokken 19:53
Sitat fra: lars667 på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:22
Sitat fra: Simmelim på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:18For meg er det en gåte at man kjøper en relativt dyr bil, men ser seg nødt til å måtte "etter-isolere" med lyddempende matter og alt mulig slags produkter. Om støyen er så plagsom så ville jeg kjøpt en annen bil.

For mitt vedkommende ser jeg ingen andre elbiler til samme pris som dekker behovet, så det ville vært langt lettere å "etterisolere", uten at jeg ser det store behovet. Lettere å etterisolere en TMY enn f. eks. å lage frunk i en Skoda Enyaq.

For vår del visste vi egentlig ikke hva vi kjøpte, telte på knappene hva vi skulle gjøre om dette bare var driten.
Men vi var overrasket hvor praktisk den var, ikke minst innvendig plass! Bonus for klasseledene Hengervekt.

Etter første tur på E6 nord for Minnesund etter ett par uker, da kom utfordringene med støy til syne på motorveien.
Voldsom romling på grov asfalt, helt til man tok av mot Elverum.

Nå digger vi alt med Y, spesielt plassen, rekkevidden og hengervekta. Fruen elsker den (daglig bruker), og merker heldigvis lite til støyen. Jr titter på fly og heisekraner gjennom glasstaket hver dag, og funnet ut at han har kontroll på eget lys over der han sitter (når akkurat opp).

Men denne støyen er slitsom for undertegnede, nå sitter det piggdekk på vår og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til de går av. Men der vi bor bør vi ha pigg, det er bratt og isete vinteren lang.
Bruker gjerne noen dager på litt støyisolering, dersom jeg kan treffe blink på problemområdene.

Fikk du gjort noe med dette? Hvilken årsmodell var det som støyet? Mener det skal ha blitt forbedret.

Har kjøpt inn det som trengs, men selve jobben har det ikke blitt noe av da det er en liten krabat til i hus som stjeler all fritid😄

I mellomtiden er vår 2021 LR blitt litt eldre, den er litt mykere i fjæringen enn den var som ny.
Støyisoleringen (med Mercasol behandlingen) har trolig fått bedre effekt (eller hørselen blitt dårligere?).

Så totalt sett i dag er 2021 modellen vår helt OK på hjulstøy og komfort.

Jeg sammenligner da mot vår mai 2023 RWD som erstattet en MG ZS EV.
Ny 2023 var bedre støyisolert enn det 2021 LR var som ny uten tvil, og i tillegg er fjæringen på 2023 noe mykere.

Det var snakk om at det sent i 2022/tidlig 2023 ble innført komfort understell på alle modeller, noe som ihvertfall kan bekreftes utifra fra min erfaring.

Ok, skjønner ☺️ Vi skal kjøpe performance snart, 23/24 modell. Har ikke fått testet hvordan de er mtp hjulstøy. Men den nye dere har, er det på all asfalt den støyer? Og er det plagsomt mye?

Radial

Velger å ikke sitere, blir så lange sitater😄

Opplevelsen av støy er veldig individuelt, men 2023 modellen vår oppleves som en normalt stillegående bil. Mye bedre enn 2021 modellen, som "dyp-romlet" mye på begge hjulsett i starten, og særlig på grov asfalt som det er mye av på E6 nord for Oslo.
2021 er blitt mye bedre, men er ikke på 2023 nivå. Om det skyldes Mercasol behandlingen eller andre faktorer overlater jeg til andre, 2021 modellen har blitt mer stillegående.
Dette bekreftes litt av mobilen min sin gratis app med dB måler som indikerer 2-3dB mindre nå på 2021 modellen vs når den var ny, men den er fremdeles 2-3d unna 2023 på samme underlag.
Jeg velger å ikke oppgi dB verdiene, for de er helt sikkert på bærtur...det er forskjellene i verdi mellom bilene som er interessant.

2023 er dog ikke luksus-stillegående som en Mercedes EQC, men er som en mer normalt "stillegående" elbil ala ID4/Enyaq.

Prøvd med og uten hattehylla i 2023 modellen, hørte egentlig ikke forskjellen der jeg kjører
Hattehylla står dog alltid i veien for barnevogner og handleposer, så den havna fort på ei hylle i garasjen og er ikke savnet.

Vil påstå 2024 Y er ett gjennomgående godt kjøp, og kanskje særlig RWD versjonen..men Performance passer selvfølgelig godt for de som vil ha en rakett med Trackmode😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på søndag 03. mars 2024, klokken 21:40Velger å ikke sitere, blir så lange sitater😄

Opplevelsen av støy er veldig individuelt, men 2023 modellen vår oppleves som en normalt stillegående bil. Mye bedre enn 2021 modellen, som "dyp-romlet" mye på begge hjulsett i starten, og særlig på grov asfalt som det er mye av på E6 nord for Oslo.
2021 er blitt mye bedre, men er ikke på 2023 nivå. Om det skyldes Mercasol behandlingen eller andre faktorer overlater jeg til andre, 2021 modellen har blitt mer stillegående.
Dette bekreftes litt av mobilen min sin gratis app med dB måler som indikerer 2-3dB mindre nå på 2021 modellen vs når den var ny, men den er fremdeles 2-3d unna 2023 på samme underlag.
Jeg velger å ikke oppgi dB verdiene, for de er helt sikkert på bærtur...det er forskjellene i verdi mellom bilene som er interessant.

2023 er dog ikke luksus-stillegående som en Mercedes EQC, men er som en mer normalt "stillegående" elbil ala ID4/Enyaq.

Prøvd med og uten hattehylla i 2023 modellen, hørte egentlig ikke forskjellen der jeg kjører
Hattehylla står dog alltid i veien for barnevogner og handleposer, så den havna fort på ei hylle i garasjen og er ikke savnet.

Vil påstå 2024 Y er ett gjennomgående godt kjøp, og kanskje særlig RWD versjonen..men Performance passer selvfølgelig godt for de som vil ha en rakett med Trackmode😄

Dette var veldig nyttige observasjoner. Særlig bra at du har målt med lydmåler.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA