Hovedmeny

Mangler rekkevidde på Kia Niro EV

Startet av Henrik93, torsdag 07. september 2023, klokken 10:16

« forrige - neste »

Henrik93

Ok da er den hvertfall skrudd på.

Men uansett hvor pent jeg har kjørt osv.til nå, vil ikke bilen lade mer en 434 km ved 100%. Kan virkelig forrige vinter henge så lenge igjen i "loggen"? Finner det litt vanskelig å tro da men...

RJK

Sitat fra: Henrik93 på mandag 06. november 2023, klokken 22:51Ok da er den hvertfall skrudd på.

Men uansett hvor pent jeg har kjørt osv.til nå, vil ikke bilen lade mer en 434 km ved 100%. Kan virkelig forrige vinter henge så lenge igjen i "loggen"? Finner det litt vanskelig å tro da men...
Hva ligger du i totalt snitt på kjøringen nå? Altså ALL kjøring den har gjort? Og har du forsøkt å nullstille, så den starter "tellingen" på nytt?

Jeg ligger nå på 19,1 etter to korte turer som ble litt "stygge" pga varmetråder på, rattvarme på, vifte på høy hastighet (ligger vanligvis på minste hakket, samt noe høyere temp enn jeg vanligvis bruker å ha i bilen. føret var våt vei og rundt 0 o C, og litt vind.

Ligger normalt på 17o C om sommeren, men kjørte på med 23 o C for raskt å få opp varme. 90 % er rett rundt 340 km nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Henrik93

Legger ved et skjermbilde fra appen. Er det dette som er mitt gjennomsnittlige forbruk på all kjøringen jeg har gjort? I så fall begynner brikkene å falle på plass.

Har restartet gjennomsnittlig forbruk, kjørelengde totalt, kjørelengde siste kjøring og den som viser om man kjører økonomisk, normalt og aggressivt. Der ligger jeg på 96% økonomisk og oppover.




RJK

Er vel de 18,7 kWh i snitt, som er 0,3 kWh bedre enn mitt snitt, så da er det helt forklarlig at antatt km er bare litt høyere enn hos meg!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Henrik93

Skjønner! Så den må ned på 16 kWh da for at oppgitt rekkevidde fra produsenten skal oppnås?


Orbit

Du må helt ned på 14 kWh/100 km (vist i bil) for å få oppgitt rekkevidde (463 km). Oppgitt WLTP-forbruk på 16,4 kWh/100 km inkluderer ladetap, dvs også forbruket under lading som er tap i AC/DC-omforming etc. Dersom du har strømmåler på ladekursen, skal den vise dette forbruket. Bilen viser ikke et forbrukstall som er sammenlignbart med WLTP, men hva som faktisk gått ut av batteriet under kjøring.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Henrik93

Da sliter jeg med å forstå hvordan rekkevidden kunne være så markant mye bedre etter sommeren i fjor. Klarer ikke å se for meg at kjøringen i vinter var så "stygg", men får passe på  kjøre så fint jeg kan frem til sommeren så får vi se.

Veldig interessant å diskutere med dere. Lært mye her nå jeg ikke var klar over.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA