Hovedmeny

Nødlader-problem?

Startet av 333, søndag 29. oktober 2023, klokken 19:39

« forrige - neste »

333

Jeg har ladet bilen med nødlader på en 16 A ute-stikkontakt (ingenting annet på samme kurs) jevnlig det siste halvåret. Dette er selvsagt ingen permanent løsning og planen har hele tiden vært å installere en ladeboks når jeg nå skal bo her fast fremover. Bilen er en Tesla 3, koblet til med Tesla nødlader redusert til 9 A i appen.

Så gikk strømmen plutselig en kveld, og i sikringsskapet ser jeg at "overbelastningsvern 80 A" har slått ut, og google forteller meg at dette er hovedsikringen. Ingen andre sikringer har gått. Så skjedde dette på nytt torsdag kveld, og jeg begynte å mistenke at ladingen spiller en rolle. Dristet meg til å lade noen timer igjen i dag, under oppsyn, og da skjedde det enda en gang.

Jeg har kontaktet elektriker og bedt om både montering av ladeboks og kontroll av hele det elektriske anlegget (som seg hør og bør når man overtar bruktbolig). I påvente av svar fra elektriker: er det noen som har opplevd det samme? Mistenker at det kan skyldes at det har blitt kaldere ute - eller er det noe feil med nødladeren? Eller kan det være at det ikke har noe med laderen/ladingen å gjøre i det hele tatt?

Sanntidsforbruket for hele eiendommen har ikke vært på over 10 kW noen ganger når det har skjedd, og det har ikke vært noen "forbruks-spikes", så i utgangspunktet skjønner jeg ikke hvorfor hovedsikringen går av? Burde ikke sikringen som laderen er koblet til, også gå, dersom laderen har skylden? Skal sies at jeg overhodet ikke har peiling på strøm  ;)  Og igjen: jeg har selvsagt kontaktet elektriker, og skal holde meg til nærmeste Tesla Supercharger frem til jeg får svar på hva det er som skjer/til jeg får montert ladeboks  :+1:

Handyman

Lading av bilen med nødlader skal ikke kunne slå ut hovedsikringen på 80A uten at noen andre sikringer slår ut. Hvis anlegget riktig bygget (selektivitet) skal i alle fall sikringen hvor laderen var tilkoblet også slå ut, og egentlig bare den.
Sikker på at det ikke er en jorfeilbryter som har løst ut?
Legg gjerne ut et bilde av skapet og hva som har løst ut.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Enig med Handyman. Har du felles jordfeilbryter for alle kursene?

333

Ja, den eneste som er slått ut er merket på kursfortegnelsen som "overbelastningsvern". Det er én jordfeilbryter på kursfortegnelsen, og den har jeg ikke vært borti.  ???

Kursfortegnelsen er signert av velronnomert elektrikerfirma på slutten av fjoråret...

TB

Overbelastningsvern 80 A er uvanlig i en enebolig. Det normale for eneboliger er 63A som ved 3x230 Volt IT trefase gir totalt 25 kW. Nyere enebolig har gjerne 40Ax230 Volt TN trefase = 27 kW.

En enkel forklaring er at fasene er dårlig fordelt, der mye av forbruket belaster samme fase, og dermed går sikring.
Da kan selv en liten ekstra belastning løse ut vern.

Men, selv bare en fase 80 A x 230 = 18 kW - som er en høy belasting. Gir ikke helt mening.

Som Handyman skriver, legg ut et bilde - så kan "mysteriet" trolig oppklares.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

333

Det er unormalt mye, ja, det er jeg klar over. Det er 230v IT-nett. Den som slår ut (merket "overbelastningsvern, 80 A" på kursfortegnelsen) er av typen "MERLIN GERIN multi 9 NC100B 80 A 230V". Tibber Pulse påstår at det er ingen overbelastninger de siste 30 dagene...

Ønsker ikke å legge ut bilde av sikringsskapet. Regner med jeg får kontakt med elektriker i morgen.

Handyman

Har du trefase-anlegg? Og er det i så fall alle tre fasene som slår ut samtidig?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

333


TB

#8
Det er trolig bilde av vernet i denne tilfeldige Finn annonsen? 80A vern til venstre.
https://www.finn.no/320646726

Det er vanlig med en mekanisk sammenkobling av bryter til de tre fasene. Overlast på en fase fører normalt til alle tre fasene brytes.

Utfall av en fase kan føre til farlige situasjoner der bruker kan tro anlegget er uten spenning. Kan også få uheldige effekter der strøm går via annet utstyr til fase uten spenning. Spenningen kan da variere sterkt, lys blinker, termostater kan slå inn og ut osv.

Opplevde i vår en kontaktor til lys ble ødelagt pga utfall av en fase i nettet.

Enkel måte å unngå dette er at alle faser brytes.

Det pussige er at trådstarter trolig ikke belaster vern nok til det skal løse ut. Feil på vern er alltid en mulighet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

333

Takk for info, TB! Det er nok samme type som på bildet ja, de på bildet ser bare litt mer eldre/umoderne ut (synes jeg).

Handyman

Sitat fra: 333 på søndag 29. oktober 2023, klokken 23:11Ja, og ja.
Hvis du ikke har andre virkelig store laster/forbrukere, så skal absolutt ikke lading med 9A kunne slå ut overbelastningsvernet alene. Jeg heller også til en feil på vernet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hjortefot

Hva ble konklusjonen fra elektriker? Fungerer ting nå?
Model 3 LR - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA