OBD - Avlesning av batterihelse (degradering)

Startet av toremolt, søndag 20. oktober 2019, klokken 20:32

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Orbit på mandag 01. august 2022, klokken 10:29
Hadde tenkt en 98% -> "null" runde i går, men pga mye ferietrafikk og kø ble det bare 98% -> 30%. Forbruk vist i bil stemte på en prikk med nedgang i "Work Wh". Så om det tallet er for høyt, vil nok også forbruket vises som høyt. Jeg vil anta at bilens forbruk regnes ut fra endring i "Work Wh" og utkjørt distanse.

[attachment id=0 msg=1059212]

Vel, basert på dette får du får 85,5 kWh ut av batteriet ditt da. :+1:

Kanskje Teslabjørn blander 12% med 1,2%? Han hevder nemlig senest i dag at e-tron har problemer med degradering, og at han kjenner til biler som er nyere enn din som har mistet 12%.
https://youtu.be/aXXnqvUZu_A Det som er rart, er at ingen her inne så vidt jeg vet har målt noe i nærheten av dette. Ikke halvparten en gang.

Det finnes også nærmere 25.000 e-tron quattro på veien i Norge, og om noen uker er det fire år siden produksjonsstart. Uke 36 2018. Rart om ikke dette hadde blitt en sak, selv om menigmann kanskje ikke hadde merket det. Teslabjørn og andre, mer ressurssterke fans, med eller uten økonomiske interesser i verdens høyest prisede selskap, ville jo virkelig mesket seg med en sånn skandale.

At det kan finnes noen biler med skadet, eller virkelig mishandlet batteri, tviler jeg ikke på. Men det gjelder jo alle merker..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ors

Hei
Hvordan leser dere av Max og min spenning på dc batteriet md obd eleven?

Orbit

Du finner det under modul 8C (Battery Energy Module), maximum/minimum voltage for battery cells.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA