Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Drivverksfeil, vifte går for fullt under lading.

Startet av Phantom3D, mandag 23. oktober 2023, klokken 17:04

« forrige - neste »

Phantom3D

Hei, vi har en 2017 i3 94ah Fully Charged som snart bikker 60000km. Her om dagen kom det plutselig drivverksfeil og bilen mistet mye krefter. Samtidig går viftene får fullt når den lader, gjelder alt av lading fra 6a(lav) 230v og oppover.

Jeg har lest at mange av problemene med i3 er relatert til 12v batteriet, som på denne bilen aldri har blitt byttet. Kan det fortsatt være at dette er ett 12v problem?

Fikk låne en OBD2 (Carly) scanner, her er feilkodene:
Engine
21E800
Coolant pump 2 in low-temperature coolant circuit: Deactivation due to mechanical blockage

critical
Last occurrence:
57007 km
21E802
Coolant pump 2 in low-temperature coolant circuit: Communication fault

critical
Last occurrence:
21E96F
Driving readiness information: cannot be established after driver's driving readiness request

severe
Last occurrence:
46884 km
21E797
Radiator shutter top, activation: upper limit position detected too early

moderate
Last occurrence:
55433 km
Central Gateway
INFO 100604
Flexray error accrued

moderate
Last occurrence:
46690 km
INFO 100600
Flexray protocol startup time is too high

moderate
Last occurrence:
44508 km
INFO 100100
Lost contact with fcm slave

moderate
Last occurrence:
44505 km
INFO 100203
Dm software error info warning

moderate
Last occurrence:
INFO 100204
Botschafts monitoring: failed system context signal

moderate
Last occurrence:
44508 km
INFO 100300
Commissioning could not be performed because tas already busy

moderate
Last occurrence:
44552 km
INFO 100601
Unexpected asynchronous state flexraybus

moderate
Last occurrence:
44583 km
INFO 101030
KL15 attempt without success

moderate
Last occurrence:
INFO 100104
HW weckgrund zgw

moderate
Last occurrence:
44508 km
Airbag
INFO 01A033
DEM int RAM single bit

moderate
Last occurrence:
20090 km
Car Access System
8040BB
Terminal 30B active Startability limit reached or terminal 30B active for a long time

moderate
Last occurrence:
57128 km
INFO 400031
Electronic pressure control valve 4 short circuit to ground

moderate
Last occurrence:
52584 km
INFO 8040F6
Transponder coil: emergency

moderate
Last occurrence:
59617 km
INFO 80402C
Error f15 driver

moderate
Last occurrence:
44509 km
INFO 400030
EWS communication primary: timeout redundancy

moderate
Last occurrence:
47852 km
INFO 8040BC
Ibs wakeup: reveille implausible

moderate
Last occurrence:
44508 km
INFO 8040C7
Intelligent battery sensor (IBS): nachladegrenze reached

moderate
Last occurrence:
57123 km
INFO 804148
Remote door unlock (rdu): successfully performed

moderate
Last occurrence:
51315 km
INFO 80414D
Remote door lock (rdl): successfully performed

moderate
Last occurrence:
44583 km
INFO 8040CB
Terminal 15 off via timeout

moderate
Last occurrence:
58243 km
INFO 8041A8
Welcome light-repeat active

moderate
Last occurrence:
57965 km
Storage Management Hybrid
21F0E3
High-voltage electrical system: Insulation resistance below threshold (fault)

moderate
Last occurrence:
52141 km
21F0E4
High-voltage electrical system: Insulation resistance below warning threshold

moderate
Last occurrence:
52141 km
INFO 21F17A
Summons - wrong current direction

moderate
Last occurrence:
57800 km
INFO 21F16D
HVS: u / i sensor - unexpected reset

moderate
Last occurrence:
57800 km
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Orbit

Det var litt av en smørbrødliste, men det meste er gammelt. Høy viftehastighet og sakte lading kan tyde på at BMS tror batteriet er alt for varmt. Det er bare en nylig feil i loggen, og den er kryptisk for meg:
Sitatmoderate
Last occurrence:
59617 km
INFO 80402C
Error f15 driver

Jeg har sett på andre fora at Carly ikke gir helt riktig bilde på BMW'er (f.eks her). Steg én er å få lest av 12V-spenningen (tipper Carly også kan rapportere spenning i OBD-pluggen) gitt din mistanke mot 12V-batteriet, evt også lese ut feil med annen app. Jeg bruker selv OBDeleven, BimmerCode og CarScanner på i3, og de ser ut til å være enige seg imellom på min bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Phantom3D

Takk for svar, var en liten smørbrødliste her ja.
Drivverksfeil og viftestøyen kom samtidig, derfor jeg nevner det.
Kan vel evt bare lese volten direkte på 12v batteriet med ett multimeter, har bare gratisversjonen av Carly og dette er første gang jeg har brukt noe i OBD2 pluggen :p

Skal carly pluggen fungere med car-scanner altså?
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Odinpodin

#3
Usikker på om du får lest av spenningen gjennom odb uten at bilen går ut av dvale og får ladespenning? Jeg tror jeg åpnet frunken og lot bilen stå i en stund for å måle hvilespenningen med multimeter direkte.(hvis det var det du var ute etter da)

Jorgensen

Står mye om denne feilkoden på facebook-sidene til BMW i3 Owners Norway
Feilkode 21E802 er kjølevæskepumpa til kjølekretsen for batteriet som er gåent, og bør byttes. Da går vifta for fullt, har hatt samme problem selv.


Hentet fra FB:

Nei, kun pumpa som behøver å byttes. Denne pumpa går faktisk konstant når bilen går (Ready), eller lades - så den er dømt til å ryke før eller siden. Du klarer å samle opp (og re-fylle) det lille som kommer av kjølevæska, hvis du setter noe til å samle opp under der den sitter (bak innerskjerm foran venstre bakhjul). Etter bytte, må alle feilkodene resettes - det gjør du fint med Bimmerlink-appen...

Det er vannpumpe (aka sirkulasjonspumpe) for EME/motor. Sitter inni innerskjerm i forkant av venstre bakhjul. Søk etter BMW-delenummer 8600285
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Phantom3D

Takk skal du ha! Da skjønner jeg litt mer av hva som trolig er gåent.
Kjøpte inn nytt 12v batteri i dag, men det er sikkert greit å bytte uansett :D
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Phantom3D

Takk for all hjelp, pumpen ble byttet og feilmeldinger er borte. Brukte ca 30 min på jobben, det vanskligste var å komme til klipsene på ut og inn slangene.
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Klykken

Rått. Byttet selv og greier! :) Måtte du fjerne feilkodene selv, eller gikk det automagisk etter byttet?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Phantom3D

Sitat fra: Klykken på mandag 06. november 2023, klokken 08:54Rått. Byttet selv og greier! :) Måtte du fjerne feilkodene selv, eller gikk det automagisk etter byttet?

Jeg startet opp bilen etter bytte, kom ingen feilmelding da. Men jeg slettet alikevel alle, kan være den hadde dukket opp om jeg hadde venta lenger.. usikker.

Godt å kunne fikse noe selv! Sparte meg fem-seks tusen!
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Ingeniøren

Sitat fra: Phantom3D på mandag 06. november 2023, klokken 09:11
Sitat fra: Klykken på mandag 06. november 2023, klokken 08:54Rått. Byttet selv og greier! :) Måtte du fjerne feilkodene selv, eller gikk det automagisk etter byttet?

Jeg startet opp bilen etter bytte, kom ingen feilmelding da. Men jeg slettet alikevel alle, kan være den hadde dukket opp om jeg hadde venta lenger.. usikker.

Godt å kunne fikse noe selv! Sparte meg fem-seks tusen!

Man kan ikke skru på elbil sier noen - det er farlig det. Det går fint om man bruker hodet-kablene er godt synlige i signalfarge. Tommel opp  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA