Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste dekk fremme/bak

Startet av førategangtesla, søndag 29. oktober 2023, klokken 18:47

« forrige - neste »

førategangtesla

Jeg har nettopp polert og coatet vinterfelgene så disse skal på bilen nå. Dekkene er "nokian hakkapeliitta R5 EV" og disse har jo slitasjeindikator i millimeter og jeg har brukt disse en sesong. To av dekken står det 4-6-8 på og de to andre står 4-6 på.

Jeg har ikke merket dekkene med hvilken aksling de stod på da jeg selvfølgelig ikke glemmer at dekkene plassert på stativet i hjørnet er fra aksel X  :laugh:

Men jeg går utifra at de dekkene med mest mønsterdybde, eller for å si det sånn at de beste dekkene plasseres bak? Tenker da på at jeg får mest mulig jevn slitasje på sikt.

Jeg har ellers alltid plassert de beste fremme, men det har vært på forhjulsdrevne fossilbiler med tanke på styring og det at største delen av bremsekraften er fremme. Men nå er jo disse dekkene såpass lite slitt at jeg kan ikke se forskjell utenom indikatoren i senter av dekkene.


førategangtesla

Tråden kan slettes. Det kan virke som om samtlige er enige om at de beste dekkene skal bak, inkludert tesla  :laugh:

Øyvind.h

Best grep ville jeg hatt foran. Men har du bil som er mest bakhjulsdreven er det greit å sette de mest slitte bak for å jevne ut for grepet bør være ganske likt slik du beskriver slitasjen. Da får du jevnet ut slitasjen,for Y er ganske tailhappy og sliter sikkert mest bak.
Forutsatt at dimensjonene på hjulene er identisk foran og bak?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

førategangtesla

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. oktober 2023, klokken 20:53Best grep ville jeg hatt foran. Men har du bil som er mest bakhjulsdreven er det greit å sette de mest slitte bak for å jevne ut for grepet bør være ganske likt slik du beskriver slitasjen. Da får du jevnet ut slitasjen,for Y er ganske tailhappy og sliter sikkert mest bak.
Forutsatt at dimensjonene på hjulene er identisk foran og bak?

Jeg har performance med staggered oppsett i utgangspunktet, men jeg valgte 19" istedenfor 21" på vinteren, så jeg har lik dimensjon på vinteren med mer gummi.

Model y kjører som en bakhjulstrekker normalt sett og det har jo blitt et pådrag eller to  :laugh:  ellers så opplever jeg bilen som knall på vinteren, kan være tailhappy i brøkdelen av et sekund før elektronikken retter opp :laugh:




OlaM

Mitt inntrykk er at dekkene slites mest bak. Derfor setter jeg de med mest mønster igjen bak, slik at det slites jevnest mulig.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA