Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW i3 om vinteren

Startet av Muffinman, lørdag 16. januar 2016, klokken 09:33

« forrige - neste »

Muffinman

Nå vet vi at range mode gjør at frontmotor gjør mer arbeid, og at bakre hviler mer. Men jeg kan ikke finne informasjon om hva dette betyr i praksis:

- Er bilen en ren forhjulstrekker ved "vanlig" kjøring?
- Når slår bakre motor inn? (pådrag, hjulspinn?)
- Momentfordeling i forhold til range mode off?

Jeg tenker at det må være en nedside med range mode, spesielt hvis det ikke trekker likt på alle fire. Jeg er ganske bevisst på å ikke bruke range på krevende føre og tenker at det bilen er mer stabil med jevnt fordelt moment over alle hjulene. Noen som vet noe om dette?

Eip

Kjennes ut som en 4 hjulstrekker med engang man trykker litt på pedalen. Bakre motor skulle vist "våkne" på  noen få millisekunder ved behov.  Det jeg lurer på er regnerering. med max regenerering er det kun front motor som er aktiv?
Har fått noen snodige hendelser i nedoverbakke med glatt sving. Måtte gi gass og minke regnereingen så ikke forhjulene slapp
VIN: 509XX PD

Muffinman

Innbiller meg at jeg har kjent antydninger til torque steer på dårlig vei med range mode. Flere som har merket det?

pej

Ikke merket dette på min 85D. Tourqe sleep er nok bare aktivt når bilen nærmest ruller. Så fort det er behov for fremdrift er begge motorer i gang.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. desember 2015, klokken 20:04
Innbiller meg at jeg har kjent antydninger til torque steer på dårlig vei med range mode. Flere som har merket det?
Jeg kjører konsekvent med range mode på, og har ikke opplevd torque steer. Opp serpentinsvinger til Golsfjellet kommer den fort med rompa, som forteller meg at bakhjulene er aktive på sånne veier ihvertfall. Største ulempen med torque sleep er vel at grepet blir dårligere, siden fremdrift skapes av to hjul bare. Samme som med alle biler (typisk med Haldex) som primært har drift på to hjul, og bruker firehjulsdrift når det begynner å spinne. Disse begynner da å spinne tidligere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Hodetelefoner

Så fort man vrir litt på rattet så senker den effekten på fremre motor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA