Gratuler Tesla med 5 millioner biler

Startet av Roy Aasen, mandag 18. september 2023, klokken 11:15

« forrige - neste »

daktari

Kjøpekraften har jo endret seg massivt i store deler av verden siden 1950-tallet...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#16
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:29At Toyota produserer veldig mange biler per år, og samme med VW, det vet vi. Men de har da jammen brukt tid på å bygge seg opp. Og spesielt de to merkene er jo en av grunnene til at det nå skal mye mere til for å lykkes som ny bilprodusent.

Det som hadde vært interessant, er å se hvor lang tid det tok fra de startet tilde hadde nådd 5 millioner produserte biler. Sånn for sammenligningens skyld. Tror ikke de vokste like fort som Tesla har gjort.

Dette er jo helt uinteressant, spør du meg. Bilmarkedet, og verden forøvrig, er jo fundamentalt annerledes enn for snart 100 år siden.

Hvis man skal måle noe, så må det vel være Teslas markedsandel for personbiler i dag. Den er vel rundt 1%? Og det har tatt 10 år. Ikke veldig imponerende ift. f.eks. da Apple entret markedet for mobiltelefoner. Selv om det nok er vanskeligere å etablere bilproduksjon enn elektronikk. Å etablere en bilprodusent som overlever i mer enn 10 år er imponerende i seg selv.

Men, Elon Musk har sagt Tesla skal produsere 20 Millioner biler per år i 2030. Sånn sett er de på full fart til å mislykkes. Og å fjerne blinklys hendler og parkeringssensorer vil ikke hjelpe dem å vinne alles hjerter.. :-\

EDIT: Fant ikke helt ferske tall i farten, men det er vel flere produsenter som har høyere prosentvis vekst i elbilsalget enn Tesla. Og det er ikke bare kinesiske.

I Norge er Volkswagen gruppen størst også i antall, med 21.385 rene elbiler registrert hittil i år, mot 20.240 Tesla.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Tesla har i liten grad hatt konkurrenter før de siste årene. For 10 år siden hentet jeg ut min første Model S, og da var det ikke et eneste alternativ,så jeg skjønner godt den raske veksten selv om det bare er innenfor et veldig smalt segment.
Nå er heldigvis modellutvalget i ferd med å bli såpass greit at det er noe for en hver smak og jeg har ikke inntrykk av at andre produsenter lar kampen om dette segmentet passere. Selv Toyota har flagget at de kommer med en rekke modeller, noe som er helt nye takter derfra.

Jeg er uansett veldig glad for at Tesla satt i gang og sparket andre produsenter litt på skinnleggen. Uten Tesla hadde jeg kanskje ikke kjørt bilen jeg har i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2023, klokken 10:56Tesla har i liten grad hatt konkurrenter før de siste årene. For 10 år siden hentet jeg ut min første Model S, og da var det ikke et eneste alternativ,så jeg skjønner godt den raske veksten selv om det bare er innenfor et veldig smalt segment.
Nå er heldigvis modellutvalget i ferd med å bli såpass greit at det er noe for en hver smak og jeg har ikke inntrykk av at andre produsenter lar kampen om dette segmentet passere. Selv Toyota har flagget at de kommer med en rekke modeller, noe som er helt nye takter derfra.

Jeg er uansett veldig glad for at Tesla satt i gang og sparket andre produsenter litt på skinnleggen. Uten Tesla hadde jeg kanskje ikke kjørt bilen jeg har i dag.

+1
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jalla

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:56Vel vw som lagde for det meste bobla fram til 70 tallet produserte boble nr 5 million i 1962 og produksjonen start i 1934 så tok dem 28 år å lage 5 millioner så tok dem bare 5 år å lage boble nr 10 million så spent å se om tesla klare å lage nr 10 million om 5 år, avhenger nok av om model 2 kommer om 2-3 år, tviler på det.
Hva du mener å få ut av en slik sammenligning forstår jeg faktisk ikke. Antall personer her på jorden, og ikke minst antall personer som kan/vil kjøpe biler er så forskjellig at det ikke gir noen mening.

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 20. september 2023, klokken 08:04I Norge er Volkswagen gruppen størst også i antall, med 21.385 rene elbiler registrert hittil i år, mot 20.240 Tesla.
Og worldwide solgte Tesla ca 2,5 gangen det VW gruppen gjorde av BEV, og har ca 20% av BEV markedet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 20. september 2023, klokken 11:51
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2023, klokken 10:56Tesla har i liten grad hatt konkurrenter før de siste årene. For 10 år siden hentet jeg ut min første Model S, og da var det ikke et eneste alternativ,så jeg skjønner godt den raske veksten selv om det bare er innenfor et veldig smalt segment.
Nå er heldigvis modellutvalget i ferd med å bli såpass greit at det er noe for en hver smak og jeg har ikke inntrykk av at andre produsenter lar kampen om dette segmentet passere. Selv Toyota har flagget at de kommer med en rekke modeller, noe som er helt nye takter derfra.

Jeg er uansett veldig glad for at Tesla satt i gang og sparket andre produsenter litt på skinnleggen. Uten Tesla hadde jeg kanskje ikke kjørt bilen jeg har i dag.

+1
Om vi velger å se bort fra alle ICE-bilene, så kan man kanskje si at de ikke har hatt konkurrenter. Om man legger inn nettopp at de konkurrerte med alt av ICE, og var med å legge grunnlaget for at EL skulle se ut og oppføre seg som noe attraktivt å hige etter, så er det umulig å se bort fra.

Hadde Tesla mislyktes, hadde nok elbiler i lang tid fremover forblitt et nisjeprodukt for de mest ihuga entusiatene. Ja, det fantes konkurrenter som de opprinnelige trillingene og så de første Leaf.  Men jeg er overbevisst om at mange ble klar over elbiler nettopp pga Telsa.

Og så ble det selvsagt mer interessant så snart elbilene fikk fritak for mva, bom og parkering, samt fikk kjøre i kollektivfeltet. Gratis ferge var nok bare populært i områder der mye av veinettet baserte seg på til og fra fergeleiene. For storparten av brukerne var ikke ferger spesielt stor del av transportveien.

Er altså uenig i det som står i første avsnitt. Resten av innlegget er det vanskelig å være uenig i.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 22:45Er altså uenig i det som står i første avsnitt. Resten av innlegget er det vanskelig å være uenig i.
Var vel ingen alternativer til Tesla for langdistanse elbil i 2013. Da var det ti mils bilene og Model S. Model S gikk 40 mil på en god dag. Men superladernettverket var jo det som gjorde elbil mulig for vår del. Spesifikt de på Gol, Lillehammer og Dombås.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Store spørsmålet i 2013/14 var om Model S kunne kjøre til hytta på fjellet ca 20+ mil uten lading. Det gikk jo. Revolusjon.

En egolf på den tiden måtte lade 3 ganger a 30-40 minutter. Leaf også. De var derimot geniale pendlerbiler.

Kona og Ampera var for små for familier.

Først sommeren 2018 kom I-pace.  Vår 2019 e-tron. EQC. Og Model 3, som nesten knakk firmaet.

Det var 5 år før konkurrenter med rekkevidde og plass kom på banen. Samtidig kom Tesla med en bil med nesten samme plassen men halve prisen. Og full masseproduksjon.

Nå derimot er det reell konkurranse fra mange merker i lavere og høye prisklasser, og Tesla mangler B- og C-segment.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. september 2023, klokken 22:50
Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 22:45Er altså uenig i det som står i første avsnitt. Resten av innlegget er det vanskelig å være uenig i.
Var vel ingen alternativer til Tesla for langdistanse elbil i 2013. Da var det ti mils bilene og Model S. Model S gikk 40 mil på en god dag. Men superladernettverket var jo det som gjorde elbil mulig for vår del. Spesifikt de på Gol, Lillehammer og Dombås.
Nå roter du også deg inn i en blindgate, der man bare ser på andre elbiler som alternativet. På den tiden var elbiler nisje så det synger, og mange så latterlig på elbiler. Ja, gjerne kalte de dildobiler og symaskiner.

De fleste så ikke på elbiler som et alternativ da, og langt mindre på alternativene fra Mitsubishi, Citroen og Peugeot, eller Nissan Leaf. Da var altså ice-biler den store konkurrenten, ikke andre elbiler. Ergo blir det fullstendig feil å si at Tesla ikke hadde noe særlig konkurrenter.

Det stemmer altså bare om du utelukker minst 99.98 % av bilmarkedet på den tiden, og er fast bestemt på at elbil var eneste alternativet. Elbiler var da fra 1-2 %o til etterhvert så mye som 2 % av registreringsstatistikken på verdensbasis. Og det var i Norge de fleste registreringene skjedde på den tiden. som det annerledeslandet vi var og er.

De fleste som kjøpte Tesla på den tiden, hadde antageligvis aldri sittet i elbil før dette, men lot seg friste av billig bilhold og heftige ytelser i en bil som både på størrelse og i pris konkurrerte mot f.eks. Passat stasjonsvogn, gjerne i en all-road-versjon.

Og som vi og vet, på den tiden var det faktisk flest avhoppere fra BMW til Tesla. Folk som satte pris på god plass, sporty kjøreegenskaper og sterke ytelser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

#25
Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 23:51Nå roter du også deg inn i en blindgate, der man bare ser på andre elbiler som alternativet. På den tiden var elbiler nisje så det synger, og mange så latterlig på elbiler. Ja, gjerne kalte de dildobiler og symaskiner.

De fleste så ikke på elbiler som et alternativ da, og langt mindre på alternativene fra Mitsubishi, Citroen og Peugeot, eller Nissan Leaf. Da var altså ice-biler den store konkurrenten, ikke andre elbiler. Ergo blir det fullstendig feil å si at Tesla ikke hadde noe særlig konkurrenter.

I kontekst av hvorfor Tesla kunne øke så raskt, så vil jeg påstå at det er riktig å se på elbiler. Jeg har gått og ventet på en elbil som passet vårt brukt siden sent i nittiåra, og først med Model S ble det ett reelt alternativ.

Så i kontekst av at elbilkjøpere er markedet for Tesla, så var de så godt som uten konkurrenter på den tiden. Så er spørsmålet om markedet (elbilkjøpere) vokser raskere enn  produksjonskapasiteten, eller om Tesla greier å utkonkurrere de andre.

Jeg tviler sterkt på at Tesla greier å fortsette veksten som de har gjort, men jeg tror de fortsatt kommer til å øke en del. Mye henger på at Model 2 kommer snart. Nå snakkes det om at Tesla skal ha time-to-market fra initielle planer nede på 18mnd snart, så hvem vet.

Får de i gang CT i mellomtiden vil jo det og gi dem en boost i en periode.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. september 2023, klokken 06:35
Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 23:51
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. september 2023, klokken 22:50Nå roter du også deg inn i en blindgate, der man bare ser på andre elbiler som alternativet. På den tiden var elbiler nisje så det synger, og mange så latterlig på elbiler. Ja, gjerne kalte de dildobiler og symaskiner.

De fleste så ikke på elbiler som et alternativ da, og langt mindre på alternativene fra Mitsubishi, Citroen og Peugeot, eller Nissan Leaf. Da var altså ice-biler den store konkurrenten, ikke andre elbiler. Ergo blir det fullstendig feil å si at Tesla ikke hadde noe særlig konkurrenter.

I kontekst av hvorfor Tesla kunne øke så raskt, så vil jeg påstå at det er riktig å se på elbiler. Jeg har gått og ventet på en elbil som passet vårt brukt siden sent i nittiåra, og først med Model S ble det ett reelt alternativ.

Så i kontekst av at elbilkjøpere er markedet for Tesla, så var de så godt som uten konkurrenter på den tiden. Så er spørsmålet om markedet (elbilkjøpere) vokser raskere enn  produksjonskapasiteten, eller om Tesla greier å utkonkurrere de andre.

Jeg tviler sterkt på at Tesla greier å fortsette veksten som de har gjort, men jeg tror de fortsatt kommer til å øke en del. Mye henger på at Model 2 kommer snart. Nå snakkes det om at Tesla skal ha time-to-market fra initielle planer nede på 18mnd snart, så hvem vet.

Får de i gang CT i mellomtiden vil jo det og gi dem en boost i en periode.
Her bommet du litt på siteringen, og skrev teksten din innenfor siteringsklammen. Kan derfor se ut som alt du skrev, var det jeg som skrev, og motsatt! ;) Men det var en digresjon...

Ja, som sagt. Om Elbil var det eneste man har ventet på, så var Tesla lenge enerådende med noe som var (mer enn) brukbart. På samme måte som Leaf var eneste brukbare alternativ for de som bare ville ha en totalt sett rimelig pendlerbil. Den kunne jo for mange i Norge, spare seg selv inn på grunn av de langt lavere kostnadene, spesielt om man bodde i et område med bomstasjoner.

Jeg tenker dog at de som så etter brukbart elbil, var en svært liten nisje, så du kan kalle deg selv et unikum i så måte. Selv var jeg ikke der, men id~een om en slik familiebil til stortsett kostnaden av en Passat, men med langt heftigere ytelser, overbeviste meg om at elbil var tingen.

Dog hadde jeg ikke råd til en slik kostnad/investering (negativ investering), så for meg var det å vente til et brukbart alternativ med tilstrekkelig rekkevidde kom i en pris jeg kunne klare. Det ble ikke Hyundai Ioiq da jeg trodde den var for knapp rekkevidde for meg, det holdt veldig på å bli Leaf 40 kWh, og det holdt på å bli en Opel AMpera-E, men landet altså på Konaen jeg ennå kjører og trives gromt med.

Men jeg mener man må huske at elbil var sterkt nisjeprodukt, og de fleste så ikke på dette som noe alternativt. Dog var motstanden mot elbilfordelene store, og tross svakhetene man flirte av (rekkevidde og ladetid), samt at man hadde liten tiltro til en ny, amerikansk bil med "ukjent" teknologi, så var det nettopp mangelen på avgifter, fri parkering uten tidsbegrensninger andre hadde og ikke minst fri tilgang til kollektivfeltet, som gjorde at mange noe motvillig skaffet seg en.Og så fristet selvsagt de enorme kreftene mange av oss.

Mesteparten av elbilfolket i dag, har måtte vende seg til idéen om elektrisk drivlinje, og det å måtte lade på tur. Selv på relativt korte turer, for mange av alternativene som dukket opp etterhvert.

Og selv om vi nå har et relativt greit lynladetilbud, og vi har fått endel modeller som greit gjør over 500 km på papiret, så er det fremdeles manko på rimelige elbiler med greit nok utstyr, som gjør i nærheten av 500 km på en lading. Selv det å bikke 400 km er det få av de rimeligste som klarer.

Teslas vekst, må antageligvis reduseres noe etterhvert som tiden går, og konkurrentene begynner å komme opp på samme nivå både rekkeviddemessig, teknologisk og samtidig kostnads/prismessig.

Men det er enda mange markeder der de ikke er representert enda, offisielt og med både showrooms, Service Centers og ladenettverk, samt at de enda mangler alternativer i en god del segmenter, gjør at de nok fremdeles kan holde koken lenge.

TM2 og Cybertruck vil klart hjelpe å, men fremdeles er det nisjer å fylle. Varebil, personvarebil/kombi, minibuss og sportbiler med og uten tak er fremdeles manglevare, selv om Tesla i mange år har snakket om Roadster2, som fyller det sist nevnte tomrommet.

Og ikke minst, selv i markedene de eksisterer i, så er det fremdeles masse ice-kjøretøy som skal "avvikles" og tas ut av markedet, og da vil selvsagt Tesla sine kjøretøy være ettertraktet til å erstatte disse, også etterhvert som bruktmarkedet får biler i alle priskategorier.

Jeg tenker derfor at det enda er langt frem til vi kan snakke om stagnasjon eller utflating av vekstkurven. Det store spørsmålet er jo nesten mer når FSD er et oppnådd mål, og robotaxier i stor grad tar over for privat eienskap. Og her blir selvsagt kostnadsbildet viktig, for mange vil nok være moitvillig til å slippe fra seg friheten en egen bil i garasjen representerer.

Da må robotaxier være et billigere og/eller langt mer fleksibelt alternativ. Helst begge deler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#27
Ikke bare 5 millioner Tesla'er👍 nå også myyyyye lengre ladekabler.... Herlig.


https://www.tv2.no/broom/na-kan-det-bli-slutt-pa-dette-problemet/16139278


Kopi og bilder under:

KORT: Ladekabelen på eksisterende Tesla-stolper er bare 150 centimeter lang.

Dobler lengden

Det er imidlertid håp i hengende kabel. Tesla er nemlig i ferd med å rulle ut nye ladestolper med tre meter lange ladekabler.
Den første stasjonen med de nye stolpene er allerede tatt i bruk. Den finner vi på E6 ved avkjøringen til Jessheim nord, like ved Gardermoen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA