Hovedmeny

Forventet rekkevidde vinter

Startet av e-Kvaase, mandag 06. mai 2024, klokken 12:08

« forrige - neste »

e-Kvaase

Vurderer ny EQB 300 4matic, men er litt bekymret for rekkevidden om vinteren.
Hva kan man forvente i praksis med full bil 20 minus og motorveikjøring?

Noen som har erfaringer med rekkevidden om vinteren?

På papiret har den 8-10 mil kortere rekkevidde enn f.eks. VW ID.4.

egleh

Har kjørt mye langkjøring på vinteren, men lite motorvei. I 80km/t,-15, bar vei, full last med piggdekk, bruker min ca 2.4kwh/mil, så den praktiske rekkevidden (80% av batteri) er rett over 20mil. På motorvei i -20 i feks 110 må du nok regne med forbruk rett over 3kwh/mil, så 90% batteri på en ny bil vil gi deg rett under 20mil. For min familie er rekkevidde rundt 20 mil helt greit pausemessig, vi har vanligvis uansett tre stopp fra vestlandet til østlandet, selv om ladefarten kunne vært bedre når det er virkelig kaldt. Fikk ikke mer enn 70kw i -15 selv med forvarming. En ting jeg liker med navigasjonen til eqb'en er at estimatet for batterinivå er nøyaktig også om vinteren, bommer sjelden med mer enn 2-3%, men estimatet avhenger av at man følger fartsgrensen nøyaktig. Er det snøføre på veien går forbruket opp, nå sist påske var det et tynt lag slaps og rundt 0 grader, lå da oppunder 3kwh per mil i 80km/t... 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA