Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forårsaker elbiler færre dødsulykker på veiene?

Startet av El per, torsdag 29. november 2012, klokken 23:56

« forrige - neste »

El per

 :-\
Jeg har besluttet at sælge min fine Saxo,da jeg ikke selv kan finde fejlen.
Batt er i fin stand ligesom resten af bilen.er med ny type NiCd.
bilen kan ses hos mig,eller på :www guloggratis.dk.
  pris 28000 Dk.

Elmo

#1
Kan du ikke få lest ut feilkoden ???
Elfeil som ikke gir noen andre synlig problemer er som regel isofeil i motoren. Det kan gå helt fint veldig lenge (mange har kjørt med det i årevis), men det kan også føre til motorstopp og/eller brent motorkontroller imorgen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El per

Sitat fra: Elmo på onsdag 14. november 2012, klokken 23:00
Kan du ikke få lest ut feilkoden ???
Elfeil som ikke gir noen andre synlig problemer er som regel isofeil i motoren. Det kan gå helt fint veldig lenge (mange har kjørt med det i årevis), men det kan også føre til motorstopp og/eller brent motorkontroller imorgen.
Tak for svar Elmo.
Har rodet med den ,og kan se At der kun er et forbrug på 269watt ved ladning.
Sagem er med nr 4000 ,efter hvad jeg kan se burde det være den nyeste type.
Jeg måler 139volt på batt. Burde den kunne køre med det?
%måler står på 0 og eco måler på rød når jeg sætter tænding på
Mvh Per

Elmo

139 volt er full-ladet batteri,så det skulle den kunne kjøre med - JA.
%-meteret burde jo da vist 100, men det er ikke så mye å bry seg om.

Men eco-meter på rødt er IKKE bra. Det skal jo normalt bare skje ved full gass i fart. Man skulle jo tro at det da faktisk går 250ampere i batterikretsen når tenningen er på, og det kan ikke være sunt.

Jeg kan ikke gi noen eksakt fjerndiagnose.
Går eco til rødt med bare tenning på, eller først når du vrir til start?
Kan du få målt om det virkelig går full strøm når du skrur på tenningen, evt se om eco-meteret også går i rødt hvis hovedsikringen er tatt ut?

Min bil som har brent to motorkontrollere oppfører seg helt normalt med tenning på (lade% OK, eco=0), og når jeg vrir til start (klikk i motor-rele, grønt lys kommer på, lade% OK og eco=0). Men så når jeg gir gass skjer det ingenting (dvs. nesten, for eco-meteret beveger seg mikroskopisk).
Da jeg hadde byttet motorkontrolleren fikk jeg et kort kraftig rykk i hjulene første gang jeg vred nøkkelen til start, og så var feilen som før. 
Jeg åpnet Sagemboksen. Motorkontrolleren ligger i bunnen på bilens høyre side (kortet i bunnen her), og på begge mine to er kortet tydelig brent opp til høyre på bildet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

PS:  En ting du skal tenke på er at batteriene har IKKE godt av å stå full-ladet (139volt) særlig lenge, før de kan ta ubotelig skade, så du bør forsøke å få ladet dem ut på et vis.

Selv lader jeg ut batterier med en vanlig vifteovn som jeg har modifisert så bare viften går på nettspenning (230 AC) mens jeg har trukket tilkoblingene til varmetrådene ut på utsiden så de kan kobles til på elbilens batteri (130 DC).
Dette er selvfølgelig ikke noe man skal gjøre hvis man ikke har kontroll på og forståelse for hva man gjør !!!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El per

Hej igen  :)
den går i rød med det samme tænding kommer på .når nøglen vrids klikker relæ til frem ad kørsel og grøn pil lyser,ingen ændring på eco stadig i rød.Jeg har prøvet med stor reset og koblet speeder fra ,det giver samme resultat.Så du har sikkert ret i at det kan være controlleren .Tak Elmo. Super . ;D
vil prøve at kigge på det i nær fremtid.
Sitat fra: Elmo på mandag 19. november 2012, klokken 20:21
139 volt er full-ladet batteri,så det skulle den kunne kjøre med - JA.
%-meteret burde jo da vist 100, men det er ikke så mye å bry seg om.

Men eco-meter på rødt er IKKE bra. Det skal jo normalt bare skje ved full gass i fart. Man skulle jo tro at det da faktisk går 250ampere i batterikretsen når tenningen er på, og det kan ikke være sunt.

Jeg kan ikke gi noen eksakt fjerndiagnose.
Går eco til rødt med bare tenning på, eller først når du vrir til start?
Kan du få målt om det virkelig går full strøm når du skrur på tenningen, evt se om eco-meteret også går i rødt hvis hovedsikringen er tatt ut?

Min bil som har brent to motorkontrollere oppfører seg helt normalt med tenning på (lade% OK, eco=0), og når jeg vrir til start (klikk i motor-rele, grønt lys kommer på, lade% OK og eco=0). Men så når jeg gir gass skjer det ingenting (dvs. nesten, for eco-meteret beveger seg mikroskopisk).
Da jeg hadde byttet motorkontrolleren fikk jeg et kort kraftig rykk i hjulene første gang jeg vred nøkkelen til start, og så var feilen som før. 
Jeg åpnet Sagemboksen. Motorkontrolleren ligger i bunnen på bilens høyre side (kortet i bunnen her), og på begge mine to er kortet tydelig brent opp til høyre på bildet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA