Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Helge, mandag 08. oktober 2012, klokken 12:46

« forrige - neste »

Helge

Jeg minner om mitt innlegg i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5259.0.html der jeg nevner en av "elbil-fellene" oppe på Rosten (andre innlegg i tråden). Jeg kjørte forbi der nå på lørdag 15/9 og skiltet som tidligere tvang elbilene til å bytte felt rett før krysset var nå borte  ;D  Er det noen som vet om det er borte for godt ???  Er det noen som vet om flere slike (for elbiler ugunstige) skiltinger er fjernet/endret i Trondheim i det siste?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

hma

Interessant! Oppdaget også i morges at skiltingen som stod før Bjørndalsbrua (i retning E6) var borte.

Vi presenterte disse fellene for Svein Ivar Lykke hos Statens Vegvesen i et eget møte rett før sommeren. Han var helt enig at de burde skiftes ut, og det kan med dette se ut til at så har skjedd :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Elmo

Kan dere ikke gi oss bilder som viser hvordan det er skiltet nå ? - please.  Så vi kan be om tilsvarende andre steder også.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hma


Stedet jeg refererte til har i dag kun Markeringsskilt 906 Hindermarkering
Ny skilting


Tidligere stod det Påbudsskilt 404.2 Påbudt Kjørefelt + Underskilt 808 "Gjelder ikke buss og taxi" + "906 Hindermarkering"
Gammel skilting
   
 




Årsaken til at det ble redusert til kun hindermarkering, er at de øvrige to skiltene var overflødige, ved at høyre kjørefelt allerede var markert med Opplysningsskilt 508.2 For buss og drosje. Det er dermed ikke noe poeng i å sette opp nytt varsel om hvem som skal følge hvilket kjørefelt.



Slik jeg har forstått det slipper Vegvesenet med denne løsningen å blande inn Politiet i Trondheim, som har lokal skiltmyndighet


http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

nordvik

Så det vil si at vi da kan kjøre lovlig (i følge skiltingen) i høyre fil hele veien rundt svingen?


Sent from my Evo 3D GSM using Tapatalk 2
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Elmo

Sitat fra: hma på mandag 17. september 2012, klokken 16:48
Årsaken til at det ble redusert til kun hindermarkering, er at de øvrige to skiltene var overflødige, ved at høyre kjørefelt allerede var markert med Opplysningsskilt 508.2 For buss og drosje. Det er dermed ikke noe poeng i å sette opp nytt varsel om hvem som skal følge hvilket kjørefelt.

OK.
Denne endringen vil vi da ikke kunne påberope oss der hvor høvrefeltet har påbudt sving til høyre med underskilt "Gjelder ikk buss og taxi"  :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på mandag 17. september 2012, klokken 19:41
Sitat fra: hma på mandag 17. september 2012, klokken 16:48
Årsaken til at det ble redusert til kun hindermarkering, er at de øvrige to skiltene var overflødige, ved at høyre kjørefelt allerede var markert med Opplysningsskilt 508.2 For buss og drosje. Det er dermed ikke noe poeng i å sette opp nytt varsel om hvem som skal følge hvilket kjørefelt.

OK.
Denne endringen vil vi da ikke kunne påberope oss der hvor høvrefeltet har påbudt sving til høyre med underskilt "Gjelder ikk buss og taxi"  :(

Niks, og det er noe dritt på Mosseveien ut av Oslo. Der bør nok heller underskiltet byttes til "gjelder ikke brukere av kollektivfelt" eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Helge

Sitat fra: hma på mandag 17. september 2012, klokken 16:48

Slik jeg har forstått det slipper Vegvesenet med denne løsningen å blande inn Politiet i Trondheim, som har lokal skiltmyndighet


...og det kan kanskje være meget smart ;D  For som jeg refererte til i en annen eldre tråd med akkurat denne "elbilfellen" på Rosten... så snakket jeg med en av de ansvarlige mht trafikk/skilting i Politiet i Trondheim. Han virket ikke spesielt begeistret for elbiler følte jeg og han mente at elbiler slett ikke burde få følge kollektivfeltet i dette krysset. Den eneste grunnen han oppga til det var at han mente dette feltet var en busslomme/bussholdeplass rett etter krysset. Det ble bare "ukoselig stemning" på telefonen når jeg påpekte at i så fall hadde vel heller ikke taxiene noe å gjøre i en busslomme og at jeg ikke helt kunne skjønne at det skulle være en busslomme siden denne "avslutningen" på kjørefeltet var omtrent 3 ganger så lang i meter som en vanlig busslomme. Jeg syntes jo at de første 2/3 da kunne være et påkjøringsfelt og den siste 1/3 kunne være busslomme ;D  Men da ble samtalen avsluttet mens tonen enda var relativt grei  :D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

hma

Sitat fra: nordvik på mandag 17. september 2012, klokken 18:07
Så det vil si at vi da kan kjøre lovlig (i følge skiltingen) i høyre fil hele veien rundt svingen?
Jeg antar du mener strekningen fra Vestre Rosten, nordover og til høyre inn på Kolstadveien, i retning E6?
http://goo.gl/maps/0vZyx
http://goo.gl/maps/xhtq1
http://goo.gl/maps/OIJNl

Jeg har ikke sjekket dette selv nylig, men om Påbudsskilt 404.2 Påbudt Kjørefelt + Underskilt 808 "Gjelder ikke buss og taxi" ikke står i den vesle midtrabatten i den nordlige enden av Vestre Rosten, så kan du trygt følge kollektivfeltet, svinge til høyre og unngå lysreguleringen.
Om nevnte skilt fortsatt står der, skal du strengt tatt blinke deg inn til den øvrige trafikken fra kollektivfeltet, og vente på grønt lys før du kan svinge til høyre.

Jeg omtalte skiltingen i Kolstadveien, vest for Bjørndalsbrua, i østlig retning. Der er elbilfellen fjernet :)
http://goo.gl/maps/Pdg14
http://goo.gl/maps/AeXAf
http://goo.gl/maps/eDf9C
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Helge

Sitat fra: hma på mandag 17. september 2012, klokken 23:09
Sitat fra: nordvik på mandag 17. september 2012, klokken 18:07
Så det vil si at vi da kan kjøre lovlig (i følge skiltingen) i høyre fil hele veien rundt svingen?
Jeg antar du mener strekningen fra Vestre Rosten, nordover og til høyre inn på Kolstadveien, i retning E6?
http://goo.gl/maps/0vZyx
http://goo.gl/maps/xhtq1
http://goo.gl/maps/OIJNl
Det var dette krysset jeg refererte til når jeg startet denne tråden ja. Både det blå påbudskiltet med pil til venstre og underskiltet med tekst var BORTE sist lørdag og jeg spurte om noen visste om det var tatt bort permanent eller ikke...!!?? Så lenge disse skiltene ikke er der KAN man lovlig følge bussfeltet til høyre gjennom krysset og slippe lysreguleringen. Det er likevel ikke det viktigste poenget, men å slippe å måtte presse seg inn/eller vente da man ikke blir sluppet inn i venstrefeltet når dette er stappfullt i rushtrafikken. Det var kjipt å komme der første gang før man visste om denne "fellen" og først rett før kryssset ble oppmerksom på at man ikke hadde lov å følge kollektivfeltet lenger. Venstrefeltet var stappfullt av biler som sto stille og ventet på grønt lys (slapp ikke inn) og busssjåføren bak var dritsur på at en elbil sto i veien.  >:(
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

hma

#10
Jeg har fått bekreftet fra Vegvesenet at endringene er tilsiktede og permanente :)

De skriver videre:
Ja, vi tok de enkleste stedene først, og vi vil etter hvert i samråd med Politiet og kommunen prøve å få fjernet alle disse stedene der skiltingen er slik, at alle unntatt buss og trikk (taxi? anm. hma) må skifte felt for å kjøre korrekt videre i kollektivfeltet

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Den skumle fellen (for alle lovlige brukere av kollektivfelt) øverst i Okstadbakkene, retning nord, er endelig fjernet!!

Gammel skilting


http://goo.gl/maps/cKTMR
Her hadde kollektivfeltet (rød pil) vikeplikt for all annen trafikk.


Ny skilting


Nå er det høyre (kollektiv)feltet et fartsøkninsfelt som skal flette med det midtre feltet.


Flott å se at vi kan høste frukter etter vårens møte med Vegvesenet :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Helge

Sitat fra: hma på onsdag 19. september 2012, klokken 15:45
Jeg har fått bekreftet fra Vegvesenet at endringene er tilsiktede og permanente :)

De skriver videre:
Ja, vi tok de enkleste stedene først, og vi vil etter hvert i samråd med Politiet og kommunen prøve å få fjernet alle disse stedene der skiltingen er slik, at alle unntatt buss og trikk (taxi? anm. hma) må skifte felt for å kjøre korrekt videre i kollektivfeltet

Hilsen
Håkon
DET.... er jo ikke noe annet enn flott!  :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Geving

Hva, med skiltingen ved Sirkus?
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article6489747.ece

Er det slik å forstå at underskiltene overstyrer elbilens rett til å kjøre i kollektivfelt?
Isåfall lurer jeg litt på hva mopedene skal gjøre...
Skiltet til venstre nevner kun taxi og buss, mens skiltet som henger over veien nevner taxi, buss og moped.

Og disse skiltene var vel satt opp ETTER at det ble lovet forbedringer?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA