Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjevslitte dekk

Startet av hawK, lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14

« forrige - neste »

hawK

Hei. Vet dette har vært en mye omdiskutert tema med Teslaer, men prøver meg på spørsmål her før jeg kontakter Tesla selv.

Hentet ut bil (SR) med 19" gemini for ca 1mnd ca og kjørt nå rundt 1800km.
I følge min egen kompressor og digital på stasjonen har jeg kaldt dekktrykk på anbefalt 42psi. I følge bilen selv så er det rundt 47psi.

Jeg har nå sjekket mønsterdybden og bemerker meg at de dybden mot senter ligger rundt 1mm over ytterkantene. Er dette normalt eller skal det være mer eller mindre helt likt? Jeg har dessverre ikke noe referansemåling fra da bilen var ny.. men stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster. Jeg måler kun i mønstrene som «går rundt hele dekket», altså ikke de som «peker utover».

førategangtesla

Sitat fra: hawK på lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14Hei. Vet dette har vært en mye omdiskutert tema med Teslaer, men prøver meg på spørsmål her før jeg kontakter Tesla selv.

Hentet ut bil (SR) med 19" gemini for ca 1mnd ca og kjørt nå rundt 1800km.
I følge min egen kompressor og digital på stasjonen har jeg kaldt dekktrykk på anbefalt 42psi. I følge bilen selv så er det rundt 47psi.

Jeg har nå sjekket mønsterdybden og bemerker meg at de dybden mot senter ligger rundt 1mm over ytterkantene. Er dette normalt eller skal det være mer eller mindre helt likt? Jeg har dessverre ikke noe referansemåling fra da bilen var ny.. men stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster. Jeg måler kun i mønstrene som «går rundt hele dekket», altså ikke de som «peker utover».

Trykket vil øke når du starter å kjøre. Kan gjerne være 42 psi i kalde dekk og kan nok gjerne øke til 47 psi etter en stund kjøring ved kjøring i varmt vær. Viser bilen 47 psi på kalde dekk? Altså rett etter du starter å kjøre?

Du har også sjekket at du har riktig dekksett i service menyen?

hawK

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 01. juli 2023, klokken 14:46
Sitat fra: hawK på lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14Hei. Vet dette har vært en mye omdiskutert tema med Teslaer, men prøver meg på spørsmål her før jeg kontakter Tesla selv.

Hentet ut bil (SR) med 19" gemini for ca 1mnd ca og kjørt nå rundt 1800km.
I følge min egen kompressor og digital på stasjonen har jeg kaldt dekktrykk på anbefalt 42psi. I følge bilen selv så er det rundt 47psi.

Jeg har nå sjekket mønsterdybden og bemerker meg at de dybden mot senter ligger rundt 1mm over ytterkantene. Er dette normalt eller skal det være mer eller mindre helt likt? Jeg har dessverre ikke noe referansemåling fra da bilen var ny.. men stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster. Jeg måler kun i mønstrene som «går rundt hele dekket», altså ikke de som «peker utover».

Trykket vil øke når du starter å kjøre. Kan gjerne være 42 psi i kalde dekk og kan nok gjerne øke til 47 psi etter en stund kjøring ved kjøring i varmt vær. Viser bilen 47 psi på kalde dekk? Altså rett etter du starter å kjøre?

Du har også sjekket at du har riktig dekksett i service menyen?

Ja, står konfigurert med riktig hjul, og jeg har startet bilen kald i garasjen og sjekket trykket i teslaen.
Hvis dette avviket +/- 10% ikke er normalt skal jeg sjekke litt nærmere. Men dersom jeg kjører med for høyt trykk burde vel slitasjen være større i senter av dekket hvis jeg tenker riktig?

førategangtesla

Sitat fra: hawK på lørdag 01. juli 2023, klokken 15:40
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 01. juli 2023, klokken 14:46
Sitat fra: hawK på lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14Hei. Vet dette har vært en mye omdiskutert tema med Teslaer, men prøver meg på spørsmål her før jeg kontakter Tesla selv.

Hentet ut bil (SR) med 19" gemini for ca 1mnd ca og kjørt nå rundt 1800km.
I følge min egen kompressor og digital på stasjonen har jeg kaldt dekktrykk på anbefalt 42psi. I følge bilen selv så er det rundt 47psi.

Jeg har nå sjekket mønsterdybden og bemerker meg at de dybden mot senter ligger rundt 1mm over ytterkantene. Er dette normalt eller skal det være mer eller mindre helt likt? Jeg har dessverre ikke noe referansemåling fra da bilen var ny.. men stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster. Jeg måler kun i mønstrene som «går rundt hele dekket», altså ikke de som «peker utover».

Trykket vil øke når du starter å kjøre. Kan gjerne være 42 psi i kalde dekk og kan nok gjerne øke til 47 psi etter en stund kjøring ved kjøring i varmt vær. Viser bilen 47 psi på kalde dekk? Altså rett etter du starter å kjøre?

Du har også sjekket at du har riktig dekksett i service menyen?

Ja, står konfigurert med riktig hjul, og jeg har startet bilen kald i garasjen og sjekket trykket i teslaen.
Hvis dette avviket +/- 10% ikke er normalt skal jeg sjekke litt nærmere. Men dersom jeg kjører med for høyt trykk burde vel slitasjen være større i senter av dekket hvis jeg tenker riktig?

Du må kjøre bilen for at sensorene skal måle og sende, altså hvis bilen står stille vises bare siste registrerte lufttrykk. Tpms sensorene måler ikke lufttrykket direkte, det sensorene gjør er å måle hver omdreining på hjulet, ergo ved raskere rotasjon i forhold til innstilt dekkdiameter jo lavere lufttrykk har du i dekket.

Men hvis det er som du sier at du måler 42 psi på kalde dekk med to forskjellige målere og du har originale tesla tpms sensorer og bilen sier 47 psi så er det noe rart, så sant du ikke kjører på feil dekkonfigurasjon. Du kan prøve å kjøre en resett av bilen og hvis det ikke fungerer så ville jeg ha lagt det inn i appen.


hawK

Takk for det, da har jeg misforstått og skal ta en ekstra sjekk før jeg evt melder det inn :+1:

sjokomelk

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 01. juli 2023, klokken 16:19Du må kjøre bilen for at sensorene skal måle og sende, altså hvis bilen står stille vises bare siste registrerte lufttrykk. Tpms sensorene måler ikke lufttrykket direkte, det sensorene gjør er å måle hver omdreining på hjulet, ergo ved raskere rotasjon i forhold til innstilt dekkdiameter jo lavere lufttrykk har du i dekket.
Feil. Sensorene er aktive. Du blander med det gamle systemet som var tillatt tidligere hvor man brukte ABS-sensorene til å måle endringer i rotasjon på et hjul relativ til hastighet. Dette kan ikke gi trykk, men indikere at du muligens har for lite luft i ett hjul.

De fleste biler fra etter 2010-2012 har aktive sensorer i hjulene. Disse er en en del av ventilen.
Du må fortsatt ha bevegelse i hjulet for at de skal oppdage trykket, men det er fordi batteriet og senderen i de ikke er aktivt annet enn under kjøring.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

førategangtesla

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 01. juli 2023, klokken 22:54
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 01. juli 2023, klokken 16:19Du må kjøre bilen for at sensorene skal måle og sende, altså hvis bilen står stille vises bare siste registrerte lufttrykk. Tpms sensorene måler ikke lufttrykket direkte, det sensorene gjør er å måle hver omdreining på hjulet, ergo ved raskere rotasjon i forhold til innstilt dekkdiameter jo lavere lufttrykk har du i dekket.
Feil. Sensorene er aktive. Du blander med det gamle systemet som var tillatt tidligere hvor man brukte ABS-sensorene til å måle endringer i rotasjon på et hjul relativ til hastighet. Dette kan ikke gi trykk, men indikere at du muligens har for lite luft i ett hjul.

De fleste biler fra etter 2010-2012 har aktive sensorer i hjulene. Disse er en en del av ventilen.
Du må fortsatt ha bevegelse i hjulet for at de skal oppdage trykket, men det er fordi batteriet og senderen i de ikke er aktivt annet enn under kjøring.

Da er det jeg som ikke henger med i timen her eller misforstår. Men det du sier er at tpms ikke lenger bruker rotasjon for å måle avstanden rundt dekket, men at de nå måler faktisk lufttrykk fysisk?

sjokomelk

#7
Korrekt. TPMS-sensorer som sitter på felgen er faktiske trykksensorer. Det er kun disse som kan gi deg informasjon i instrumentpanelet om hva trykket faktisk er akkurat nå, målt i bar eller psi.
Eksempel: Min gamle 2012 Opel Ampera hybrid.

Biler som ikke har TPMS-sensorer på felgen, men alikevel varsler om mulig lavt dekktrykk, benytter seg av ABS-sensorene og måler forskjell på rotasjonshastighet på hjulene på samme aksel. Disse kan ikke gi deg trykk målt i bar eller psi.
Eksempel: Moren min sin 2012 Audi A1.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OlaM

Sitat fra: hawK på lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster.

Jeg tror dette kan stemme. De ytre sporene (her Michelin PS3) har gjerne en litt annen form enn de på midten, som gjør at det lett blir litt forskjell i målt dybde.



Skriv ned ytre/indre et trygt sted og før en logg, så har du god kontroll.  :)
'21 3LR

vinterdekk

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 01. juli 2023, klokken 22:54De fleste biler fra etter 2010-2012 har aktive sensorer i hjulene. Disse er en en del av ventilen.

VW ID.4 kommer ikke med sensor, bruker ABS for å oppdage ujevnt trykk mellom dekkene. Så det er ikke standard hos alle produsenter med aktive sensorer.  :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hawK

Sitat fra: OlaM på mandag 24. juli 2023, klokken 09:25
Sitat fra: hawK på lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster.

Jeg tror dette kan stemme. De ytre sporene (her Michelin PS3) har gjerne en litt annen form enn de på midten, som gjør at det lett blir litt forskjell i målt dybde.



Skriv ned ytre/indre et trygt sted og før en logg, så har du god kontroll.  :)


Jeg tror det kan stemme ja, siden det er så likt på alle fire hjul også. Fører logg nå, men startet ikke før bilen hadde rullet litt :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA