Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring av Model S

Startet av keca, onsdag 05. desember 2012, klokken 10:53

« forrige - neste »

keca

Hadde bilen på service i dag. Jeg ba om å få utskrift av batteritest.

Tallene jeg fikk(96 celler målt, fikk oppgitt verdi for hver enkelt celle):

Min: 3833mV
Max: 3859mV

Total battery voltage: 369,37 V

Om dette er bra eller ikke vet jeg vel egentlig ikke, så det hadde vært fint om andre som hadde gjennomført første service eller har fått tatt en batteritest legger ut informasjonen om dette.

Og kanskje noen her også vet litt hva disse tallene vil si i forhold til helt nye eller nesten oppbrukte batterier.

Jeg har ladet nesten kun med 16A lader, kanskje jeg skulle ha kjørt ned batteriet litt og ladet opp igjen med 10A lader, slik at batteriet bedre balansert og tatt ny batteritest ganske snart...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Ladefabrikken

De tallene du har fått forteller nesten ingen ting. Eneste de forteller ar at cellene dine er i ballangse.
Det du må spøre om er om de kan ta en kapasitet test av batteripakken din, men det tror jeg tar et døgn.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lorents

Hei,

Leste på et annet forum at Leafen balanserer batteriet når den lades til 100%. Bilen bør da stå et par timer etter at den er fulladet for at balanseringen skal få gjort seg ferdig.

Det er to typer balansering som kan gjøres. Man kan tappe strøm fra de cellene som har høyere spenning til alle cellene matcher den med lavest spenning (bleeding), eller man kutter ladingen på den enkelte celle ved nøyaktig ønsket spenning slik at alle cellene er matchet ved endt lading. Hvis det er slik at bilen skal stå en stund etter full lading tyder det på at det er bleeding som brukes.

Hvis man utelukkende kun lader til 80% vil cellene i teorien kunne komme ut av balanse etter en stund. I praksis skal det mye til at kvalitetspakker kommer betydelig ut av balanse med mindre de blir skadet ved at de blir for varme eller over/underladet.

Må bare påpeke at alt dette er basert på det jeg har lest på et annet forum, så det kan godt være at det ikke stemmer :)

Spenningstallene du har fått skrevet ut sier ingen ting annet enn at spenningen ser helt normal ut for et batteri som kanskje har 50-70% lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA