Hovedmeny

4wd vs 2wd

Startet av Håkon77, søndag 11. juni 2023, klokken 20:11

« forrige - neste »

E-Trond

#15
Vekt (egenmasse), Single Motor: 1833 kg

Vekt (maks lastet masse), Single Motor: 2216 kg

Vekt (egenmasse), Single Motor Extended Range: 1830 kg

Vekt (maks lastet masse), Single Motor Extended Range: 2235 kg

Vekt (egenmasse), Twin Motor Performance: 1943 kg

Vekt (maks lastet masse), Twin Motor Performance: 2338 kg

https://www.volvocars.com/no/cars/ex30-electric/specifications/
ID 7 GTX
Ioniq  2020

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på mandag 12. juni 2023, klokken 16:47Vekt (egenmasse), Single Motor: 1833 kg

Vekt (egenmasse), Single Motor Extended Range: 1830 kg

Vekt (egenmasse), Twin Motor Performance: 1943 kg
Så LFP batterier i den med kortest rekkevidde gjør at den blir tyngst. 113kg ekstra for performance som innebærer ekstra motor, større felger og bedre bremser?

Er alle disse vektene for samme utstyrsversjon BTW, P for man vel bare i Plus utgave?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Litt merkelig at det minste batteriet har høyere forbruk enn Extended Range. 16.7 vs 15.7
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Håkon77

Sitat fra: E-Trond på mandag 12. juni 2023, klokken 17:52Litt merkelig at det minste batteriet har høyere forbruk enn Extended Range. 16.7 vs 15.7
Det er kanskje vekt som gjør det?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

turfsurf

Sitat fra: Håkon77 på mandag 12. juni 2023, klokken 21:56
Sitat fra: E-Trond på mandag 12. juni 2023, klokken 17:52Litt merkelig at det minste batteriet har høyere forbruk enn Extended Range. 16.7 vs 15.7
Det er kanskje vekt som gjør det?
3kg burde ikke slå ut så mye. Heller høyere indre motstand i LFP batteriet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juni 2023, klokken 06:16
Sitat fra: Håkon77 på mandag 12. juni 2023, klokken 21:56
Sitat fra: E-Trond på mandag 12. juni 2023, klokken 17:52Litt merkelig at det minste batteriet har høyere forbruk enn Extended Range. 16.7 vs 15.7
Det er kanskje vekt som gjør det?
3kg burde ikke slå ut så mye. Heller høyere indre motstand i LFP batteriet.
Ja det høres mer logisk ut enn vekt.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 13. juni 2023, klokken 07:19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juni 2023, klokken 06:16
Sitat fra: Håkon77 på mandag 12. juni 2023, klokken 21:56
Sitat fra: E-Trond på mandag 12. juni 2023, klokken 17:52Litt merkelig at det minste batteriet har høyere forbruk enn Extended Range. 16.7 vs 15.7
Det er kanskje vekt som gjør det?
3kg burde ikke slå ut så mye. Heller høyere indre motstand i LFP batteriet.
Ja det høres mer logisk ut enn vekt.
Har vel og med at det er et mindre batteri med mindre effekt, og likevel skal dra rundt på ca samme vekta. Da må den vel nødvendigvis "dra på" litt mere". Og i kombinasjon med høyere indre motstand, så får du da et høyere forbruk.

Jeg utgår da fra at SR og LR 2WD bruker nøyaktig samme motoren, og dermed ikke innvirker noe på dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

#22
Får håpe de greier å levere biler på løpende bånd. Det vil gi følger for bruktbilmarkedet.. Rea som svenskene sier. Titta foresten på tallene og vrei og vendte på det. Om jeg kjøper med firehjulsdrift så må jeg opp på Plus, en drøy merpris fra core med LR, men over 5år med lån (satte egenkapital til 150000kr) så koster det bare en drøy tusenlapp ekstra i måneden. Da høres det ikke så ille ut som 60000kr over 5år.  Vanskelig det der. Det blir vel å vente og se om bilen leverer til forventningene og i så tilfelle kjøpe en bil jeg trenger og ikke en jeg skal selge videre. Naboen ga 650K for sin tesla og under snakk kom det frem at han lader den til 100% både hjemme og på jobb, dvs 2 ganger hver dag 5 dager i uka. Når jeg spurte om hvorfor han ikke satte den på 80% så sa han at han ga blanke da han skulle selge den iløpet av ett par år. Det er helt klart for meg at brukt elbil er uaktuelt, ihvertfall som pendlerbil som skal gå 3000mil i året om man da ikke får 2.3år gamle biler ekstremt billig.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 08:06Har vel og med at det er et mindre batteri med mindre effekt, og likevel skal dra rundt på ca samme vekta. Da må den vel nødvendigvis "dra på" litt mere". Og i kombinasjon med høyere indre motstand, så får du da et høyere forbruk.
LFP batterier har svjv lavere cellespenning på topp, så for å levere samme effekt må de ha høyere strøm. Høyere strøm gir høyere tap i batteriet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juni 2023, klokken 22:09
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 08:06Har vel og med at det er et mindre batteri med mindre effekt, og likevel skal dra rundt på ca samme vekta. Da må den vel nødvendigvis "dra på" litt mere". Og i kombinasjon med høyere indre motstand, så får du da et høyere forbruk.
LFP batterier har svjv lavere cellespenning på topp, så for å levere samme effekt må de ha høyere strøm. Høyere strøm gir høyere tap i batteriet.
Nettopp. En annen fordel med LFP er at de ble jo i sin tid markedsført med at tåler langt flere ladesykluser.... For de som er opptatt av slikt...

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 14. juni 2023, klokken 06:59
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juni 2023, klokken 22:09
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 08:06Har vel og med at det er et mindre batteri med mindre effekt, og likevel skal dra rundt på ca samme vekta. Da må den vel nødvendigvis "dra på" litt mere". Og i kombinasjon med høyere indre motstand, så får du da et høyere forbruk.
LFP batterier har svjv lavere cellespenning på topp, så for å levere samme effekt må de ha høyere strøm. Høyere strøm gir høyere tap i batteriet.
Nettopp. En annen fordel med LFP er at de ble jo i sin tid markedsført med at tåler langt flere ladesykluser.... For de som er opptatt av slikt...
Har ikke sagt imot dette. Jeg nevnte dette som en tilleggsfaktor. Alle monner drar, som man sier.

Så kommer det selvsagt litt an på hvor mye det påvirker, når motor allerede er det jeg definerer som "sterk nok", og ikke trenger å streve for å holde normal fart med selv fullastet bil. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA