Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Trond Arve, onsdag 07. november 2012, klokken 09:14

« forrige - neste »

Vikingo

Sitat fra: cra på mandag 22. oktober 2012, klokken 11:41
Sitat fra: sven erik på søndag 21. oktober 2012, klokken 20:59
dere sier dere bruker fosil bilen  til lang tun hvorfor ? nå blir det jo hurtigladre nesten overalt 

La meg svare ved å trekke fram to punkter fra spørsmåler ditt:

blir - At det blir hurtigladere betyr ikke at vi kan kjøre elektrisk i dag
nesten overalt - "nesten" skyter ingen mann av hesten, er det visstnok et ordtak som heter. Innen for min aksjonsradius finnes det pr i dag bare en hurtiglader, og den står på det stedet jeg egentlig trenger den minst. Med hurtiglader mellom Ålesund og Bergen vil vi kunne kjøre Leaf'en på alle de turene vi pr i dag trenger Caravellen til, med unntak av "tilhengerturene".  100% elektrisk er fortsatt noe opp og fram, selv for en entusiast. Jeg kan selvsagt kunne selge dieselbilen, men da vil jeg likevel måtte leie bil til noen av de andre turene. Da anser jeg det intil videre som mye enklere og fleksibelt å ha den stående på lur. Den har ingen utslipp så lenge nøklene ligger i skuffen. :)

Einig med deg Cra, ang. plasering av laddaren på Vestlanske Auto er den ok for meg, men att det skulle komme fleire i hovedårene inn og ut av fylket er eg for. Å ha fosilen til hengerbil mm so er eg einig med deg. Så lenge nøklane heng i gangen så syndar den ikkje.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Bent

Sitat fra: Griffel på mandag 22. oktober 2012, klokken 20:13
Jeg vet ikke hvordan jeg skal dekke mitt transportbehov med elbil. Kjører til hytta 6-10 ganger/år 22 mil hver veg, ikke strøm på hytta og sålangt ingen hurtiglader langs veien.
Uten at jeg vet hvordan forholdene er i hytteområdet ditt så vil jeg tro at den mest praktiske måten å gjøre dette på er å kjøpe en Model S og sette den på lading et døgn på 220V hos noen du kjenner i området som har strøm. Det skulle ta ca 15 timer å fylle på de 22 milene du brukte på turen ut til hytta. Foreløpig er dette antagelig litt upraktisk (avhengig av hvor langt det er til nærmeste nabo med strøm), men muligens helt gjennomførbart og mange vil mene at dette er en veldig liten ulempe å måtte forholde seg til sammenlignet med alle fordelene ved å ha elektrisk bil.

Sitat fra: Griffel på mandag 22. oktober 2012, klokken 20:132-3 ganger bruker jeg henger til ved og redskap. Dette tilsvarer ca. 40% av mitt bilbruk. ellers har jeg mange ganger i året behov for å bruke henger.
Ved hengerbehov er det vel heller Model X som gjelder, men dette er jo et rent framtidsprodukt da. Model X er lik nok Model S rekkeviddemessig til at betraktningene over skulle fremdeles være gode.
Tesla Roadster, 25Mm

Griffel

Sitat fra: Bent på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 04:50
Ved hengerbehov er det vel heller Model X som gjelder, men dette er jo et rent framtidsprodukt da. Model X er lik nok Model S rekkeviddemessig til at betraktningene over skulle fremdeles være gode.
Jeg tviler ikke på at det i halvnær framtid kommer elbiler og hurtigladere som gjør det mulig å revurdere om behovet kan dekkes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

Hvis Teslas konsept "lykkes" i USA, tror jeg det vil komme flere tilsvarende konsepter hvor noen elbiler kan få en rekkevidde på for eksempel 50 mil. Men jeg tror vi må være realister mht hvor stor utbredelse denne typer elbiler kommer til å få i verden. Husk at det kun er i Norge disse konkurrerer på pris med "vanlige familiebiler". I resten av verden tror jeg dette prisnivået er for høyt til at fossilbiler blir utkonkurrert. For at dyre elbiler skal utkonkurrere fossilbiler, må det mye "sterkere lut" til. Myndigheter rundt omkring i verden MÅ i så fall begynne å avgiftsbelegge fossilbiler, i likhet med det Norge har gjort.

Så inntil da; Fossilbilen vil fremdeles dominere, så lenge vi har fossilt brennstoff tilgjengelig i verden. Hvis noe annet skal skje, MÅ politikere tørre å ta tøffere grep, eller oljeselskapene må knebles, eller oljen må ta slutt, eller man må hoste opp en mye billigere batteriløsning.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Phuc

Vraket fossilbilen min i dag, så da kjører jeg kun elektrisk.

Siden jeg kjøpte elbilen i april, så har jeg kun kjørt Hondaen 3 ganger.
* Første gang pga vårrengjøring til Bymiljøetaten
* Andre gang for å vaske den!?! Pollen er noe herk.
* Tredje gang for å vrake den...

Slapp forøvrig å fylle bensin.. var fremdeles halv tank på den når jeg kjørte bilen til Brødrene London.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

hma

Flott tråd dette, oppdaget den nettopp. Håper den følges opp med relevante kommentarer.

Solgte den siste fossilbilen i 2010 og har kun hatt elbiler siden. Fortiden transporteres familien med vår Rav4 EV og Think City.

Nå er også hageredskapene byttet ut til batteridrevne maskiner; snøfreser, plenklipper og hekksaks :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Leaffen

Når Model S står på tunet, ryker Volvoen (Ivriga Svenson) ut i kulden. Da blir det kun elektrisk på oss. Håper at dette er scenariet innen utgangen av 2013. Aldri mer fossil på oss.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

MortenH

Solgte dieselbilen i februar 2011, og har kun el-bil siden da. Kjører ca 10 tusen km pr år.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA