Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Farad takstativ

Startet av krissh, mandag 01. mai 2023, klokken 10:25

« forrige - neste »

krissh

Finner dette nevnt i noen tråder, men ikke noen som har erfaring med det. Noen som har dette nå og har erfaring å dele?
Er jo en seriøs produsent og ifølge forhandlere skal det være godkjent.

https://www.faradworld.com/en/cat/3-barre-portatutto.html?marca=4224&modello=4393

geear

Godkjent av Tesla?

Tesla oppgir ikke taklast i vognkortet, og da er det produsentens anvisninger som gjelder (for eksempel bilens brukermanual), og der står det følgende:

Takgrind

Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla (se Deler og tilbehør). Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.


https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-877ACE2D-B62F-4596-A6AD-A74F7905741C.html

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 01. mai 2023, klokken 10:38Godkjent av Tesla?

Tesla oppgir ikke taklast i vognkortet, og da er det produsentens anvisninger som gjelder (for eksempel bilens brukermanual), og der står det følgende:

Takgrind

Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla (se Deler og tilbehør). Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.


https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-877ACE2D-B62F-4596-A6AD-A74F7905741C.html
Sitat fra: krissh på mandag 01. mai 2023, klokken 10:25Finner dette nevnt i noen tråder, men ikke noen som har erfaring med det. Noen som har dette nå og har erfaring å dele?
Er jo en seriøs produsent og ifølge forhandlere skal det være godkjent.

https://www.faradworld.com/en/cat/3-barre-portatutto.html?marca=4224&modello=4393
Seriøse produsenter og forhandlere bør ikke produsere og selge takstativ som ikke er lov å bruke som takstativ. Det har i praksis ingen som helst verdi for kunden. Tesla har ordnet seg slik at det kun er deres tilbehør som tillater taklast som gear refererer. Styr unna hvis du ikke vil ta risikoen det kan medføre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

krissh

Sikkert ikke godkjent av Tesla nei selv om de ikke skriver hvilke "Tesla-godkjente takgrinder" er i manualen (mener ordlyden var strengere før mtp. at det skulle være Teslas eget).
Men Farad er uansett en europeisk produsent og skal ha TÜV-sertifisering og City-crash test. Skjønner at du får kinesiske kopier uten sertifisering, men det virker på meg veldig rart om en kjent, europeisk produsent skal tilby stativer dersom de ikke er tillatt.
For min del er det mest at jeg er interessert i rette stenger fremfor de buede som Tesla har.

geear

#4
Sjekket du linken til manualen?

"Se Deler og tilbehør" er en link man kan klikke på og magisk vis havner her:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-ECA7C07B-7944-496B-8FC5-12762BF061F1.html

"Bruk kun originale deler og tilbehør fra Tesla." - i mine øyne er de ganske klare på at det kun er originalt som er Tesla-godkjent...

Uansett, det er relativt diffuse regler på dette med taklast og sikring, så gjør det enkelt, send en henvendelse til SVV med regnummer og dataark på Farad sitt takstativ, og spør om du kan bruke dette på din bil.

Farad sine takstativer er bygget opp likt som Thule sine, med standardpakker og et eget fitting-kit, så det at stativet er TÜV-sertifisert og krasjtestet betyr ikke at det er sertifisert eller testet på Model Y spesifikt.

Helt topp om du får positivt svar. Jeg sliter med susing fra Tesla sine bøyler selv uten last (selv om de ser ut som de skal være helt lydløse..) og med takboks er det håpløst mye støy, pluss at det definitivt er en fordel med flate barer.

Handyman

Sitat fra: krissh på mandag 01. mai 2023, klokken 23:55Sikkert ikke godkjent av Tesla nei selv om de ikke skriver hvilke "Tesla-godkjente takgrinder" er i manualen (mener ordlyden var strengere før mtp. at det skulle være Teslas eget).
Men Farad er uansett en europeisk produsent og skal ha TÜV-sertifisering og City-crash test. Skjønner at du får kinesiske kopier uten sertifisering, men det virker på meg veldig rart om en kjent, europeisk produsent skal tilby stativer dersom de ikke er tillatt.
For min del er det mest at jeg er interessert i rette stenger fremfor de buede som Tesla har.
Når det gjelder taklast på biler i Norge så er det altså slik at dersom det ikke er oppgitt vekt i vognkortet, så er det bilens manual som gjelder. Manualen er veldig tydelig på at det kun er Teslas tilleggutstyr som kan benyttes for å lovlig kunne ha last på taket. 
Det betyr altså at allverdens tester og godkjenninger ikke hjelper noe som helst ang lovligheten av taklast på bilen din. 
Hva som skjer i en evt kontroll er sikkert overkommelig, men ved en ulykke kan konsekvensene bli mer alvorlige dersom taklasten skulle være medvirkende årsak til skader. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA