Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg av familiesuv

Startet av Vromsa, søndag 02. juli 2023, klokken 16:47

« forrige - neste »

Vromsa

Hei alle.

Vi har funnet ut at det snart er på tide å pensjonere vår gamle traver (Toyota Prius+) og gå over til elbil. Jungelen er stor og til tider uoversiktlig, så jeg håper jeg kan få tips til biler som kan passe oss.

Vi er en familie på 4 med barn på 14 og 9 år + en hund.

Foreløpig har vi følgende krav til bil:

- God rekkevidde
- Romslig bagasjerom med plass til mellomstort hundebur og bagasje til ferieturer
- Parkeringsassistent
- Firehjulstrekk
- Mulighet for takboks er et pluss
- Pris under 600K, både ny- og bruktbil

Vi har kikket på både Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4, har dere noen innspill til disse i forhold til våre ønsker?
Jeg har også smugkikket litt på ID Buzz, men det var uaktuelt for medsjåføren i huset.

Vi har ingen erfaring med elbiler (lite peiling på bil generelt), så jeg er takknemlig for tips og innspill.  :laugh:

daktari

ID.4 og Enyaq funker til formålet. Gode bakseter med fin sitteposisjon. Godt tilbud brukt også med lave priser. Lavt forbruk og mye utstyr mulig.

Model Y er vel pga sin karosseriform mindre egnet mtp middels stort hundebur. Model X er bedre egnet.

Ioniq 5 og EV6 litt som Y.

iX3 har kun 2wd. iX har mye bakseteplass men ikke så stort bagasjerom.

EQE suv og EQS suv kanskje, dyre.

Nio EL7 ES8 og nye EL6 er romslige. Særlig siste er interessant priset også.

Kommende Kia EV9 og Volvo EX90 får masse plass men 1 år unna.

E-tron har sånn passe mye plass, men er et takras brukt og for høyt forbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: daktari på søndag 02. juli 2023, klokken 17:07ID.4 og Enyaq funker til formålet. Gode bakseter med fin sitteposisjon. Godt tilbud brukt også med lave priser. Lavt forbruk og mye utstyr mulig.

Model Y er vel pga sin karosseriform mindre egnet mtp middels stort hundebur. Model X er bedre egnet.

Ioniq 5 og EV6 litt som Y.

iX3 har kun 2wd. iX har mye bakseteplass men ikke så stort bagasjerom.

EQE suv og EQS suv kanskje, dyre.

Nio EL7 ES8 og nye EL6 er romslige. Særlig siste er interessant priset også.

Kommende Kia EV9 og Volvo EX90 får masse plass men 1 år unna.

E-tron har sånn passe mye plass, men er et takras brukt og for høyt forbruk.
Daktari  :+1:  enig i din vurdering men det går da fint med et hundebur i TMY oxo men seff et kommer ann på størrelsen da på en mellomstor hund som ikke er for stor hund, jeg tenker typ kongepuddel av den største typen da går det også bra med skillevegg - se et eks her https://fastlanernd.no/produkt/hundebur-model-y/?fbclid=IwAR1TMFKVfWt6-UDEdk63Vv0RIUy5qImkXpbtusF-aXvRN7JVucgJdGleG0M

En diger trekkhund ala husky osv da blir det veldig trangt med bur i TMY... og irsk ulvehund - not so good 

vinterdekk

Om du er vant til å trille og justere hastighet i god tid før kryss som mange gjør for å best mulig drivstofføkonomi: Har hatt veldig kort tid med nybilen, men overgangen fra hybrid med blandet regenerering og bremser, til ID.4, har jeg opplevd som veldig naturlig med D-mode på ID.4. ID.4 er i tillegg smart nok til å forutse hastighetendring før svinger, osv. Regner med at Enyaq oppleves veldig likt. ID.4 GTX jubileums pris og prisen på Enyak Tour Edition er gode synes jeg. Lykke til.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Håvar

Sitat fra: daktari på søndag 02. juli 2023, klokken 17:07ID.4 og Enyaq funker til formålet. Gode bakseter med fin sitteposisjon. Godt tilbud brukt også med lave priser. Lavt forbruk og mye utstyr mulig.

Model Y er vel pga sin karosseriform mindre egnet mtp middels stort hundebur. Model X er bedre egnet.

Ioniq 5 og EV6 litt som Y.

iX3 har kun 2wd. iX har mye bakseteplass men ikke så stort bagasjerom.

EQE suv og EQS suv kanskje, dyre.

Nio EL7 ES8 og nye EL6 er romslige. Særlig siste er interessant priset også.

Kommende Kia EV9 og Volvo EX90 får masse plass men 1 år unna.

E-tron har sånn passe mye plass, men er et takras brukt og for høyt forbruk.
Trådstarter har p-assist som krav, da utgår vel Model Y.

Kommer fra Prius så da er kanskje BZ4X et naturlig valg, eller blir bagasjerommet på 450l for lite?
MB EQB er et alternativ om hengerfeste ikke er nødvendig.

Holder en knapp på ID.4 hvis den faller i smak
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Vromsa

Takk for gode svar.

Nio har jeg ikke hørt om før, men nysgjerrigheten ble definitivt vekket etter å ha sett videoer av ES8 på YouTube.

Svk

Solgte priusen min. Kjøpte elbil.angrer litt nå :-)

Ha den et par år til,du kan takke meg senere

Vromsa

Sitat fra: Svk på søndag 02. juli 2023, klokken 19:04Solgte priusen min. Kjøpte elbil.angrer litt nå :-)

Ha den et par år til,du kan takke meg senere

Hvilken elbil endte du opp med?  :D

Svk

Byd atto 3. har 3 unger baki. 7,9,11 år.går fint.ikke like god plass som i prius+'n
Bagasjerommet er mindre.
Men nettop vært ei uke i danmark. Gikk fint.men kunne ikke vært mindre.men da va beggge hundene hjemme.så skal du ha hund med på tur.,så tenker jeg id4 er et bra valg.vurderer å bytte til id4 selv

BubbaJoFet

#9
Hadde kikket på EL6, spørs jo på hundeburet siden bagasjerommet har to "etasjer". En brukt ES8 er fin også, men de finnes nesten utelukkende med BaaS på bruktmarkedet (batterileie), så uten tilgang på batteribytte er det vanskelig å bruke de inkluderte kWh etterhvert.
Eier en ES8, meget komfortabel og sterk, men er på en plattform som er utdatert og mangler blant annet Spotify, hundemodus og annet som en kanskje forventer i 2023. Har ikke kommet særlig mye nytt via oppdateringer siden jeg kjøpte den i 2021

En EL6 med 75 kwh batteri kommer inn rett over 600k med oppvarmet frontrute hvor viskern hviler og elektrisk hengerfeste, da er rekkevidde noe under 400 km, men bilen er topp utstyrt. HUD, Matrix, 360, ventilerte seter med massasje, panorama soltak med solskjerming, adaptivt understell (ikke luftfjæring) for å nevne noe.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA