Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med nabobil

Startet av Malin36, fredag 04. november 2016, klokken 11:57

« forrige - neste »

Malin36

Jeg vurdere å kjøpe en el bil  2012 modell.Men jeg er bekymret for garantien på batteriet. Hva skjer når garantien PÅ batteriet går ut og batteriet bare kortslutter.? Må hele batteriet byttes eller kan de reparere batteriet uten at det koster vanvittig mye?

automat

Hvorfor skulle det bare kortslutte? Det går forøvrig fint å bytte moduler i batteriet, eller få tak i et helt batteri fra en kollisjonsskadd bil. Men det er nok litt begrenset med verksteder som har erfaring med modulbytter ennå. Finnes en youtubevideo av en som har gjort dette selv. (Er noen sikkerhetsmessige sider ved å begi seg ut på dette selv.)

Vær oppmerksom på at det kom en oppdatering på batteriet sent i 2012. Så 2013-mod og nyere har bedre batterikjemi.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

#2
Det er få rapporter om defekte batteri, det kan skje, men ikkje grunn til stor uro.

Alle batteri blir svakere ved bruk, mange faktorer som virkar inn. Det er naturlig variasjon i batteri når det er nytt. Så vil alder, varme, bruk, lade sykler osv virke inn.

Til sammenligning:
Ved kjøp av bil som brukar fossil energi er det mange feil som kan oppstå:
- motor feil, pakning, lekasje m.m
- turbo
- girkasse feil.
- clutch og svinghjul.
- lekasje av drivstoff.

To siste har eg sjølv opplevd, og det kosta mange kr...

Kan og vere smart å sjekke om forsikring kan dekke maskinskade på batteriet. Forsikringsselskap vil naturligvis forlange ekstra premie - så om det lønner seg er nok tvilsomt, men gir kanskje betre nattesøvn?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Hvis du får den til 20.000 så er det ett ok kjøp. Men sjekk med forsikringsselskapet om de har noen forsikring som kan brukes på dette. Mange selskaper har jo en forsikring mot at batteriet går i stykker, men vet ikke hvor gammel bilen kan være.

sylwester

Det finns jo forsikringer som inkluderer skader på drivlinje. Drivlinje på en EL-bil bør gjelde batteriet. Tror if sin har det inkludert.

Nå er jo de fleste forsikringer litt dårligere enn de høres ut, men jeg ville sjekket det hvis du tenker å kjøpe en bil som ikke lengre har nybilgaranti.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA