Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Stavanger holder ikke ord - hva betyr "order is on hold"?

Startet av trulsdd, fredag 10. mars 2023, klokken 23:00

« forrige - neste »

trulsdd

Hei!

18. januar ringte jeg inn til Tesla Stavanger for å spørre om jeg kunne legge inn bestilling allerede nå, men få bilen levert først i mai for prisen per 18. januar. Da fikk jeg til svar "Ja, det er ingen problem. Jeg bare legger det inn som notat på bestillingen din, så ordner vi det. Det viktigste er at du bare legger inn bestillingen med en gang, så får vi starta prosessen."

Spol frem noen uker, og jeg får VIN-nummer og leveringsdato. Regner med at dette bare er systemet som går sin vante gang, og at det blir uproblematisk å ordne dette med Tesla. Får ikke svar på e-post, så jeg ringer inn og får igjen beskjed om at "Neida, det skal gå helt fint. Jeg bare sier ifra til selgeren din". Det er her de problemene starter.

Selgeren jeg har på Telsa nekter å opprettholde deres del av avtalen, og sier at jeg enten må ta i mot bilen nå eller utsette - og ved å utsette risikerer å måtte betale mer dersom prisen går opp.


18. januar reiste jeg utenlands, og kommer ikke tilbake før i starten av mai. Det er jo nettopp derfor jeg ringte inn på forhånd for å avklare dette. Jeg ville jo aldri ha lagt inn bestilling på en bil jeg vet jeg ikke kan ta levering på uten en forsikring fra Tesla om at dette var uproblematisk...

Nå har de fjernet bilen, jeg står "on hold".

Da har jeg noen spørsmål som jeg håper forumet kan hjelpe meg med.

1. Dersom jeg trykker "Jeg er klar", vil jeg da havne bakerst i køen og gjerne få bilen fra apr-jun som er bestillingstiden nå?

2. Likeledes; dersom jeg venter til starten av mai og trykker "Jeg er klar", vil jeg da få bilen ganske umiddelbart, eller må jeg smøre meg med tålmodighet?

Jeg har bedt selgeren undersøke om hvorvidt jeg kan få depositum tilbake, for det er fristende å bare legge inn ny bestilling. Da vil jeg vel være garantert prisen jeg bestiller til?

Legger ved skjermdump fra Tesla-kontoen og SMS-utveksling med selgeren på Tesla Stavanger.

k1

Kommunikasjon er ofte ikke Tesla's sterke side...
I ditt konkrete tilfelle forstår jeg at Tesla ikke kan garantere deg en pris i mai dersom de har bil de kan levere til deg nå (i det tidsestimatet de gir ved bestilling). Dersom de IKKE hadde kunnet levere bil til deg før mai, OG prisen går opp, beholder du "gammel" pris. Man kan liksom ikke legge inn en "future" på en bil til gitt pris til en gitt dato i fremtiden, det synes jeg også er rimelig. Tatt eksemplet og dratt det ennå litt lengre; bestille bil nå, og be om levering i desember og forvente gammel pris dersom det er økning, samt forvente ny pris dersom den kuttes ytterligere...

Du må nesten bare ta sjansen her. Kommer det prisjusteringer nå er det nok mindre beløp, ~5000?, enn slike massive vi har sett tidligere. Er du ikke klar til å ta i mot bil nå, bør du ikke trykke på knappen om at du er det. Da vil de allokere bil til deg, og tar du den ikke i mot da, kan de kansellere kontrakten (står klart i kontrakten du fikk da du bestilte bilen). Det er heller ikke noen garanti at estimerte leveringstider på bestillingssiden følges (hvis du bestiller på nytt nå), det kan dukke opp biler før som da allokeres til folk med RN#, være seg avbestillinger fra andre, ekstra de får inn, osv. Samme når du evt trykker på "jeg er klar" i mai; det er bingo om du får med en gang eller må vente til neste forsyning ankommer...

Slik er dessverre Tesla, på godt og ondt.

*Edit: skal du ha igjen depositumet ditt, må du bruke det rette ordet med Tesla: "Jeg ønsker å bruke ANGRERETTEN", og sende inn skjemaet for dette. Sier du kansellering eller avbestilling mister du det eller de er veldig vanskelige på det.

RJK

Dette er jo tvert mot hva de har gjort før, så her ville jeg ikke gitt meg. Bestilling har alltid garantert pris, og det har vært fullt mulig å utsette levering. Her har du jo og en god grunn til hvorfor du ville avtale med senere levering. Siden Tesla ikke har sagt nei før de nå står på at de vil levere bil til tross for avtalen gjort, har du ditt på det tørre. Du har juridisk sett en gyldig avtale gjort en avtale, og det er ikke slik at Tesla da bare kan gå vekk fra dette.

Har vært tidligere eksempler på bilforhandlere som har benyttet standard avtale, men kjøper har strøket over deler av avtalen vedkommende ikke var enig i, før hen skrev under avtalen. Og selger har da skrevet under med gjeldende overstrykninger.

Så lenge kopier viser at overstrykningen er med, og ikke er noe som er tilført i ettertid, så har da selger godkjent dette og er bundet av det, som den profesjonelle parten. At de ikke sjekker kontrakten for slik før de skriver under, er ingen unnskyldning, så lenge det ikke er snakk om helt klart urimelige vilkår eller prisjusteringer.

Dette er prøvd for retten flere ganger, og er etablert praksis på, og det er svært vanskelig å få aksept for at ikke holder. Med da unntak for endringer som gjør avtalen svært ufordelaktig for selger.

Stå på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

k1

Problemet her er jo bare at det blir ord mot ord. Hadde det vært en kontrakt som eksplisitt sier at levering er i mai til en gitt pris hadde jeg vært enig med deg RJK. Det kan jeg jo ikke se det er, og antar det er snakk om standard kontrakt og der faller rettigheter om utsettelse til lik pris bort. At Tesla har vært greie før og utsatt, betyr ikke at de ikke kan endre praksis dersom det er utdypet i kontrakt.

Deretter er det et spørsmål om hvor mye tid, krefter og frustrasjon er det verdt å legge i dette? Det er ikke gitt at prisen er endret i mai, og om det er det er det kanskje snakk om "småpenger". Så kan man si at det blir en prinsippsak, men igjen, hvor mye krefter orker man å legge i dette. Konflikten blir til at du ikke får bil når du ønsker/trenger den, Tesla trenerer saken lenge og står på sitt, skal du ta den via forbrukerrådet, klageinstanser og domstol snakker vi om år...

Mitt råd er å ha is i magen til mai når du ønsker bil, da trykke jeg vil ha bil knappen, så kan det hende det ikke er et problem med pris. Skulle det være det, kan du prøve å krangle, men vurder hvor mye du gidder å legge i det.

geear

Hvis du er helt avhengig av å ha bil akkurat i mai, og verken før eller etter, så bør du kanskje kjøpe bil et annet sted enn hos Tesla? Eventuelt på Finn og få bil på dagen når det passer deg? Tesla leverer så raskt de får det til å klaffe, enten det er før eller etter estimat, sånn er det bare. Bestiller du ny nå kan du like godt få bil om to uker, eller bestiller du i april eller mai kan det hende du må vente til september. Sånn er bare Tesla. Y-en jeg skulle tatt ut nå var bestilt i juni i fjor, da med estimert levering i august.

Samme gjelder egentlig pris. Tesla har ikke akkurat hatt for vane å justere OPP prisen på eksisterende bestillinger, stiger prisen har man i de aller fleste tilfeller beholdt prisen fra bestillingstidspunkt, selv mange år tilbake, mens går prisen ned får man som kunde den nye prisen. Forstår allikevel at de ikke tør å garantere noe. De som sitter rundt på salgskontorene har omtrent null påvirkningskraft på systemet.

RJK

Må jo si at storyen, telefonrecord og det at han faktisk er utenlands i periode, og det at det er notert i saken, er mer enn bevis godt nok. Jeg tror det hadde holdt godt, basert på mine vekttall i avtalerett, kjøpslov og forbrukerkjøpslov, samt min erfaring som meddommer, selv om det mest var straffesaker jeg var borti.

Så er det som du sier, selvsagt et spørsmål om dette har noen praktisk betydning, og da om prisen går opp i mellomtiden. Den kan jo og falle videre. Men en forhandler/selger som stiller seg på bakbeina, og som du sier, kan velge å trenere saken, er ingen god partner i utgangspunktet. Det skremmer litt, spesielt med tanke på at man må forholde seg den partneren i flere år frem i tid. God reklame er det heller ikke.

Her er det fare for at jeg selv ville sagt at da benytter jeg angreretten, ber om pengene tilbake, og går til noen som faktisk har lyst til å selge meg bil. Tross alt er det snakk om levering neste kvartal, ikke en ny utsettelse (forlengelse nr. 2) eller veldig langt frem i tid.

Ulempen for kjøper er at det ikke er så mange som treffer på god og morsom bil, praktisk plass, god app, god ladeopplevelse, sømløs turplanlegging til prisen av hva de skal ha for en TM3/TMY, både RWD og LR.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trulsdd

Takk for mange gode svar.

Jeg var (og er) klar over at Tesla er ganske rigide på overlevering av biler - det var nettopp derfor jeg ringte dem for å høre hva som var mulig på forhånd. Sett i etterkant skulle jeg ikke nøyd meg med dette, men krevd å få det skriftlig. Men igjen; spørs hvor mye det hadde hjulpet når de er så tullete rigide i etterkant.

Sommeren er planlagt ut ifra at vi har bil, så heller enn å ta en kamp med Tesla så kommer jeg til å trykke på "jeg er klar" 1. april og håpe at bilen kommer i første halvdel av mai. Om den mot formodning skulle komme tidligere kan jeg få noen andre til å hente, men jeg har i utgangspunktet lyst til å gjøre overlevering selv for å se over bilen før jeg tar i mot.

Satser på bilen er bedre enn kundebehandlingen! :D

ToWalkOrDrive

Jeg tenker det er en god idé å få ut bilen. Det er tross alt ikke så lenge til 9. mai. Skulle ikke forundre meg om de plutselig skrudde opp prisen med 40.000 nå som de selger som hakka møkk. Og når du har trykket "jeg er klar" så har du låst prisen. Når en ser hva andre store elbiler koster om dagen så kan jeg nesten ikke tro at Tesla vil holde prisen så lav, særlig med tanke på at kronen har blitt så svak at en Euro nå koster 11,33, som er en gedigen stigning siden november.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Tesla handler vel i USD, selv om de bygger i Berlin, og sammenlignet med november, er det små variasjoner (topp november 10,58, nå 10,80 ut fra det jeg ser nå i farta.

Euro-kursen mot USD er vel i så måte mer interessant for Tesla. Og der ligger det, ut fra det jeg ser, fra ca 1,01-1,02 mot 1,06. Heller ikke det vil jeg si er så kraftig endring at det vil føre til at de må endre priser nå. De legger tross alt inn et visst slingringsmonn for ikke å bli slitende med endringer på kort sikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 13:56
Tesla handler vel i USD, selv om de bygger i Berlin, og sammenlignet med november, er det små variasjoner (topp november 10,58, nå 10,80 ut fra det jeg ser nå i farta.

Euro-kursen mot USD er vel i så måte mer interessant for Tesla. Og der ligger det, ut fra det jeg ser, fra ca 1,01-1,02 mot 1,06. Heller ikke det vil jeg si er så kraftig endring at det vil føre til at de må endre priser nå. De legger tross alt inn et visst slingringsmonn for ikke å bli slitende med endringer på kort sikt.

Hvis alle Tesla Berlin's kostnader var i USD, noe jeg tror det ikke er, så ville tallene bare blitt enda verre. Du må knytte opp valutakursene mot NOK for å finne ut om de kanskje vil sette opp prisen i Norge. De satte ned prisene 13. januar i år. Siden den gang har euroen steget 5,68% mens dollaren har steget 9%!!. Siden 15. november (for et kvartal siden) har euroen steget 9,56%, mens dollaren har steget 7,37%.

Kan og legge til at beregnet årlig inflasjon er rundt 8,4% i Tyskland, som og påvirker kostnadsbildet, som igjen og påvirker konkurrentenes priser.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Kostnader for å bygge bil og skaffe deler og materialer inkl. råstoff, handles hovedsakelig i USD, og er nok og den valutaen bilene selges til Norge i, så sluttprisen i Norge blir opp mot hva kost i USD er.

Selvsagt må de betale arbeiderne i Berlin i Euro, og endel fraktkostnader og, men det beregnes ikke mot NOK i dette stadiet. Derfor mener jeg det blir feil å se pris i NOK mot Euro.

Jeg tror det har minimal påvirkning så lenge forholdet mellom Euro og USD er relativt jevnt og innenfor slingringsmonnet. Om det derimot blir større endringer over tid enn det de har tatt høyde for, så vil det og påvirke kostnadene i USD, og da kan vi få en korreksjon i norske priser, og pris i Euro til Europeiske kunder.

Men så virker det som Tesla må senke prisene mer i Kina, jamfør info som er kommet frem i en annen tråd. Det kan ha den innvirkningen at Tesla ikke vil endre pris i Europeiske markeder på nåværende punkt, spesielt om de har ønske om å holde produksjon og leveranser på et høyt nok nivå i disse markedene også.

Men vi får se hva som skjer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 14:55
Kostnader for å bygge bil og skaffe deler og materialer inkl. råstoff, handles hovedsakelig i USD, og er nok og den valutaen bilene selges til Norge i, så sluttprisen i Norge blir opp mot hva kost i USD er.

Selvsagt må de betale arbeiderne i Berlin i Euro, og endel fraktkostnader og, men det beregnes ikke mot NOK i dette stadiet. Derfor mener jeg det blir feil å se pris i NOK mot Euro.

Jeg tror det har minimal påvirkning så lenge forholdet mellom Euro og USD er relativt jevnt og innenfor slingringsmonnet. Om det derimot blir større endringer over tid enn det de har tatt høyde for, så vil det og påvirke kostnadene i USD, og da kan vi få en korreksjon i norske priser, og pris i Euro til Europeiske kunder.

Men så virker det som Tesla må senke prisene mer i Kina, jamfør info som er kommet frem i en annen tråd. Det kan ha den innvirkningen at Tesla ikke vil endre pris i Europeiske markeder på nåværende punkt, spesielt om de har ønske om å holde produksjon og leveranser på et høyt nok nivå i disse markedene også.

Men vi får se hva som skjer.

Så du mener at fordi forholdet mellom EUR og USD ikke har endret seg så mye, så mener du at det ikke har så mye å si at dollaren er 9% dyrere nå enn da de reduserte prisene? Det skjønner jeg ingen ting av. Er jo ofte de justerer prisene i enkelte land, og ikke alle land samtidig. Er ikke sikkert de justerer siden de tjener så sykt per bil, men hvis konkurrentene øker prisene fordi den norske kronen svekkes så gir de Tesla en mulighet til å øke prisene og, og fremdeles være utrolig mye billigere enn f.eks. Volkswagen-bilene.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. mars 2023, klokken 15:04
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 14:55
Kostnader for å bygge bil og skaffe deler og materialer inkl. råstoff, handles hovedsakelig i USD, og er nok og den valutaen bilene selges til Norge i, så sluttprisen i Norge blir opp mot hva kost i USD er.

Selvsagt må de betale arbeiderne i Berlin i Euro, og endel fraktkostnader og, men det beregnes ikke mot NOK i dette stadiet. Derfor mener jeg det blir feil å se pris i NOK mot Euro.

Jeg tror det har minimal påvirkning så lenge forholdet mellom Euro og USD er relativt jevnt og innenfor slingringsmonnet. Om det derimot blir større endringer over tid enn det de har tatt høyde for, så vil det og påvirke kostnadene i USD, og da kan vi få en korreksjon i norske priser, og pris i Euro til Europeiske kunder.

Men så virker det som Tesla må senke prisene mer i Kina, jamfør info som er kommet frem i en annen tråd. Det kan ha den innvirkningen at Tesla ikke vil endre pris i Europeiske markeder på nåværende punkt, spesielt om de har ønske om å holde produksjon og leveranser på et høyt nok nivå i disse markedene også.

Men vi får se hva som skjer.

Så du mener at fordi forholdet mellom EUR og USD ikke har endret seg så mye, så mener du at det ikke har så mye å si at dollaren er 9% dyrere nå enn da de reduserte prisene? Det skjønner jeg ingen ting av. Er jo ofte de justerer prisene i enkelte land, og ikke alle land samtidig. Er ikke sikkert de justerer siden de tjener så sykt per bil, men hvis konkurrentene øker prisene fordi den norske kronen svekkes så gir de Tesla en mulighet til å øke prisene og, og fremdeles være utrolig mye billigere enn f.eks. Volkswagen-bilene.
Nå leser du hva jeg skriver som en full mann/dame...

Dersom prisen på produsert bil ikke har endret seg så mye i USD, fordi dollar og eurokursen er godt innenfor slingringsmonnet, og også pris mellom USD og NOK er innenfor slingringsmonnet, så er det da uvesentlig at kursforskjellen mellom NOK og EURO har beveget seg mye.

Det ville selvsagt vært helt annerledes om bil ble solgt fra Berlin i Euro. Da hadde det fort gjort utslag i norsk pris.

Men er kosten i USD blitt dyrere pga kursforskjellen mellom USD og Euro blir stor, så vil det selvsagt kunne påvirke prisen i Norge.

Og det er da selvsagt viktig å se om kursen er innenfor eller utenfor slingringsmonnet man har tatt høyde for. Om man har som utgangaspunkt at prisen helst skal holde seg likt gjennom et helt år, har man nok lagt inn et godt slingringsmonn, uten at jeg kjenner til hvor de legger grensene her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA