Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger bistand til hva som må legges opp til lading i garasjen

Startet av Tarpoon, søndag 22. september 2013, klokken 21:28

« forrige - neste »

Tarpoon

Det ordnet seg, koblet batteriet fra, målte det til 12V. Koblet til og bilen våknet til live.
Helt fantastisk lys med 2x 75W Xenon i FF500-lamper!!! Det blir nesten dagslys foran bilen.

Kjørte nettop en liten tur, og hva kom springende inn foran bilen? Joda, en rev. Måtte bremse for ikke å kjøre over den. Det var ikke noe problem å se den med ekstralysene :)

Synes ikke det ser så værst ut;


Kan ta noen flere bilder når det blir lyst.

Sitat fra: jahnarne på lørdag 21. september 2013, klokken 20:37
Jeg har et 12v-batteri for Think i garasjen som skal være ok. Bor på Tanum utenfor Sandvika. Send meg en PM om du vil ha det for en billig penge.

Battetibytte gjøres forøvrig enklest fra undersiden, men er helt klart kludrete.

Takk for den, greit å vite til en annen gang :)
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Tarpoon

Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

hma

Det ser kjempebra ut :) Jeg ble litt interessert selv i å sette på noen gode ekstralys på Thinken.

Men; 2 x 75W xenon-lys! Det gir vel litt mer enn 480 lux (som er maks tillatt styrke)? Du må passe ekstra godt på at du ikke blender møtende trafikkanter :)

For min del tenker jeg på Hella Comet 200 FF Xenon eller Hella Luminator Compact Xenon (med intern ballast). Begge har referansetall på 37,5.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Tarpoon

Ja, ble fornøyd med hvordan det ser ut.

Er ikke så mye inne på det med lumen og styrke, men de lyser bra  8) Visste egentlig ikke hva en ballast var før jeg startet dette prosjektet :)

Men slik som oppsettet er nå, med ballastene inne i bilen, vil det være enkelt å bytte dem til f.eks. 55W.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Lynet

Sitat fra: Tarpoon på søndag 22. september 2013, klokken 23:15
Ja, ble fornøyd med hvordan det ser ut.

Er ikke så mye inne på det med lumen og styrke, men de lyser bra  8) Visste egentlig ikke hva en ballast var før jeg startet dette prosjektet :)

Men slik som oppsettet er nå, med ballastene inne i bilen, vil det være enkelt å bytte dem til f.eks. 55W.

Nettop der er du inne på et stort problem her i Norge, det er ikke noen straff for å selge noe som er bort i natta ulovlig å bruke. Men ser selvsagt veldig bra ut!!!!!

Når selgeren skriver at lykta her reftall på 17,5 og er ombygd fra 55W halogen til 75W xenon skurrer det veldig. Reftallet passerer garantert 100.

Det er IKKE lov å bygge om ei lykt fra halogen til xenon.
Maks størrelse på ei xenonpære er 35W.

Men megalys.no selger også lovlige lykter: http://www.megalys.no/products/comet-200-xenon-sett
Kan varmt anbefale disse da de gir et meget bra lysbilde.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Mener å huske at de fleste reglene(bortsett fra samlet lux) er slappe på fjernlys, pga at disse blender man ned når man møter trafikk?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Ekstra fjernlys skal sjekkes på EU-kontroll.

Problemet med alt for kraftige fjernlys er at det blir veldig mørkt når man blender ned. Prøvd å gå inn i ei mørk hytte en påskedag med nysnø og sol? Øyet trenger ca 15 minutter for å få godt nattsyn, men bare sekunder på å få dårlig nattsyn.
Kravet om 480 lux er det altså fornuft i.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tarpoon

Høres fornuftig ut. Etter å lest litt mer rundt temaet vil jeg nok redusere lysmengden til noe mer lovlig. Settet er uansett kjøpt rimelig fra privatperson.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

cra

Sitat fra: Lynet på mandag 23. september 2013, klokken 18:16
Problemet med alt for kraftige fjernlys er at det blir veldig mørkt når man blender ned.

Er vel noe tilsvarende som ligger til grunn som for forbudet mot bruk av tåkelys sammen med nærlys; du får "egenblending" og ser bare det som er godt opplyst like foran bnilen, men ikke det som er dårlig opplyst litt lenger framme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ØysteinBuddy

Vurderte tusenmetere på min også, men kjøpte xenonkit i dag og satt inn(krevde litt modifikasjoner på innfestning) og det hjalp VELDIG bare det.
Kjøpte 35w med 4300k.
Lyser meget bra men VET AT DET ER ULOVLIG!! ;)
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

hma

Kjøpte Hella Comet Xenon hos Hellanor (kr 4000) og monterte på en Hella skiltbrakett.
Enkel montering hvor ballastene ble stripset fast på brakettene i overgang mellom skjerm og panser.

UTROLIG BRA LYS!!

Helt herlig å kjøre, selv i stupende mørke. Anbefales! Det er en god investering i trafikksikkerhet :-)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Sitat fra: hma på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:23
Kjøpte Hella Comet Xenon hos Hellanor (kr 4000) og monterte på en Hella skiltbrakett.
Enkel montering hvor ballastene ble stripset fast på brakettene i overgang mellom skjerm og panser.

Pictures, or it didn't happen!  ;) ;D

Eller for å spørre slik foreldrene mine har oppdradd meg til (og jeg gjør det vanligvis slik): Er det mulig å få noen bilder av det? Værsåsnill?  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Sitat fra: cra link=topic=9358.msg126351#msg126351 =1380701087
Pictures, or it didn't happen!  ;) ;D
Sure, det ble litt for sent (og mørkt) i går kveld til å ta bilder :)

Hella-braketten gjør at lyktene står nokså tett, jeg tror kanskje Biltema-braketten har bredere fester, så det blir et spørsmål om smak.

Vet ikke helt hvordan man eventuelt skal montere dette på en Classic Think, der fronten er "hel". Kontaktene til lykta fra ballasten er stor som en fyrstikkeske.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Sitat fra: hma på onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:45
Vet ikke helt hvordan man eventuelt skal montere dette på en Classic Think, der fronten er "hel". Kontaktene til lykta fra ballasten er stor som en fyrstikkeske.

På Classic'en festes lyktene såklart på ku-fangeren, som igjen er fast i ramma, ikke i fronten!  ;D   Nei, det måtte vel være en eller annen ordning slik at man kan koble dem fra, men hvis det går en del strøm igjennom er det kanskje ikke helt kosher å ha denslags? Har ikke umiddelbare planer om montasje av slikt, men de der var slett ikke dumme! :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA