Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nydelige bilder av Model S

Startet av Vetluss, onsdag 14. november 2012, klokken 14:28

« forrige - neste »

Vetluss

Hei har tenkt på og kjøpe en el bil pga pendling med ferje som koster mye penger i året. Så lurte på om dere har noen anbefalinger om hvilken bil jeg burde kjøpe. Har sitt litt på en think city i Stavanger. Legger med en link så får dere si hva dere syns :))

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31921899

Hva syns dere? Er dette en bil som kan holde i 2 år til? Mye service osv?

Elmo

Nei, med bare 50km rekkevidde pr lading er det stor sannsynlighet for at denne har begynnende batteriproblemer og fort kan koste deg dyrt i reparasjoner.
Det kan dog være at kjøremønster til nåværende eier som er årsaken til kort rekkevidde, men den bør gå minst 70km og helst 80.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vetluss

Ok, så det er ikke så lurt nei. Bilen skal kjøres ca 1 mil for og så lades for og så kjøre hjem og "gjerne" lades om nødvendige, men blir for det meste ladet på jobb. Men pga rekkevidden så er det fare for at den ikke varer i 2 år til altså?

OneMore

Hei Vetlus,

Det er ingen tvil om at det er noe krøll med noen batterier.
Men du vet i det minst at det er det, og med noen reperasjoner så er du fort i mål.
Du er faktisk så heldige at vi er to som er aktive med fikse av disse bilene i Stavanger.
Og det er nok en trygghet som teller like mye som og fokusere maks på beste kjøp.

Kontakt meg gjerne på PM for en nærmere prat.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

olehenrikfjeld

Mener du at du bare skal kjøre 20 kilometer med bilen mellom hver lading?

Jeg tror jeg ville satt meg ned og regnet på hvor mye du egentlig sparer på ferger og lignende. Da tipper jeg du kommer til at dette er lønnsomt på ganske kort sikt. Sett gjerne opp et regnestykke med en bensinbil i samme prisklasse.

Jeg synes du skal skaffe deg elbil - som du ser er det jo hjelp å få i distriktet ditt hvis noe skulle skje!

..for du kan jo tro at en tradisjonell bil i samme prisklasse ikke vil komme med en eneste feil på to år  :-)
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Lynvingen

#5
Denne bilen ligger også uforholdsmessig høyt i pris til å ha batteriproblemer.

50km rekkevidde på denne bilen indikerer helt klart at den har et problem, og det er dessverre ikke sånn at disse utfordringene forblir "stabile". Når batteriene først har begynt å slite går det gjerne raskt nedover, og da kan du ende med å kjøpe deg et problem. Også i forhold til de distansene du beskriver.

Anbefaller deg å kikke litt til, om du vil ta sjansen på å kjøpe en bil til redusert pris hvor eier oppgir batteriproblemer kan du gamble på at det går bra i 1-2 år, selvom jeg ikke vil anbefalle det. Biler med oppgitte problemer finner du gjerne ned mot 15-25 000' på finn.no

Lykke til.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

El rayo

Det kan være andre ting enn dårlig batteri som gir kort kjørelengde. Kjørestil er nevnt. Unøyaktig energimeter er en annen mulighet.

Skivebremser foran som henger på gir også kort kjørelengde. Jeg sjekker at kaliperne beveges lett hver høst og vår når jeg bytter hjul.

Det beste er å få med deg en som har erfaring med Th!nk og gjerne nikometer på prøvetur. Hvis det ikke er mulig, kjør en tur på minst 10 minutter i god fart, brems minst mulig. Kjenn om felgene foran er varme rett etter at du stopper. Felgene skal ikke kjennes varme ut.

Dersom batteriet er svakt synes jeg prisen er for høy.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Vetluss

Hei igjen og takk for gode svar!  :) rekner raskt igjennom det koster meg ca 70 000 - 80 000 og pendle i løpet av to år så jeg ser for meg at el bil er den billigste måten og slippe og betale ferje. Bruker for tiden mc men er greit med noe varmt på vinteren. Det kommer på ca halv pris av bil, men allikevel dyrt for en lærling. Bilen blir sannsynligvis kjørt slik, kjører til jobb 1 mil ca lader i 7,5 time så kjører jeg hjem for og så 'repeat' bør jeg lade den når jeg er hjemme? Skal se om jeg kan få prøve kjørt den i løpet av uken :) så kommer jeg med en tilbakemelding.

Mvh

Vetle :)

olehenrikfjeld

#8
Hvis du først ser på totalkostnaden, så er det ganske villt hvor dyrt det er med (fossil) bil! Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må lønne seg for deg - men enig med el rayo: den virker dyr hvis det er noe galt med batteriet. Uansett trenger du ikke lade så lenge som 7.5t når du bare kjører en mil eller to. Tommelfingerregel er rundt en time per mil. Du burde ikke lade bare oppunder 100% hele tiden, men heller kanskje lade annenhver dag, sånn ca, tenker jeg - det ser du fort.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA