Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-psykosen

Startet av Eblogg, onsdag 25. september 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: tomrh på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:45
Sitat fra: bobakka på tirsdag 02. desember 2014, klokken 18:02
Sitat fra: elbil på onsdag 01. oktober 2014, klokken 00:52
tomrh du har min støtte i de spørsmålstegnene du setter. Dette med batterikapasitet og aldring/degenerering ser ut til å være svært ullent. Det store spørsmålet ser ut til å være: Hva er det egentlig en skal regne prosenten av?  Det er som på salg, det er egentlig ikke % avslag en tjener penger på, men hva man egentlig må betale.
Så er det bare å se hvor lenge batteriet egentlig holder. Time will show :-\
Hei elbil
Det hadde vært interessant om du kontakten Mitsubishi om batteriet ditt.
Det er mange uklarheter rundt det. Du skriver 36,8 ampere, men egentlig skal benevningen være amperetimer (Ah) om det er korrekt.
Det kan hende at det er noe annet de har målt hos deg, for du sier jo at du ikke merker store endringer i rekkevidden.
Og uansett om det viser seg at du har kun 36,8 Ah etter 40000 km så er dette etter alle solemerker under 80% av merkekapasitet.
Det vil være interessant for flere hvordan Mitsu forholder seg til en mulig garantisak.
Mye tyder på at Ion har bare 80 battericeller (mot Mitsu's 88), og da er 36,8 Ah en helt forventet og normal verdi. (Jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg311773.html#msg311773 og endel innlegg utover)
Skulle vært artig å åpna batteriet. Mange mener det er samme antall siden man ikke ville lagd forskjellige batterier. Men jeg tipper som deg at det er mindre batteri på zero og ion.

bobakka

Sitat fra: elbil på tirsdag 30. september 2014, klokken 01:16
Min. Cellespenning: 4,050V
Nummer for drivbattericelle med minimumsspenning: 1
Batteriets spenning: 356,5V
Drivbatteriets samlede kapasitet: 36,8 ampere

Dette er serviceutskriften for en ION.
4,050V*88 celler = 356,4V.
Det vil si at også ION fra 2011 har 88 celler, ellers er utskriften fra servicen ikke korrekt
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

TB

Sjekka bilder eg tok 24.10.2012 ved hurtigladning på ABB lader, bilen var heilt ny, dvs 2-3 veker på dette tidspunkt.

Bilde 1 viser:
69% SOC, 359V, 56A

Bilde 2 viser:
79% SOC, 364V, 23A

Det samme må gjelde C-Zero, dei som var levert tidlig har 88 celler?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: bobakka på torsdag 15. januar 2015, klokken 21:35
Sitat fra: elbil på tirsdag 30. september 2014, klokken 01:16
Min. Cellespenning: 4,050V
Nummer for drivbattericelle med minimumsspenning: 1
Batteriets spenning: 356,5V
Drivbatteriets samlede kapasitet: 36,8 ampere
Dette er serviceutskriften for en ION.
4,050V*88 celler = 356,4V.
Det vil si at også ION fra 2011 har 88 celler, ellers er utskriften fra servicen ikke korrekt
Ja så sannelig...  :o  :-\

Kan det hende at BMS endrer toppspenning over tid? At den lader til en lavere spenning når bilen er ny (jfr han her), men at spenningen økes gradvis for å "kompensere" for kapasitetstap slik at degradering ikke merkes?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

Det stemmer bra med det jeg har hørt.
Når den nye mer effektive motoren kom i 2012 så kunne Citroen/Peugeot redusere batteristørrelsen noe og samtidig beholde samme oppgitt rekkevidde. Fordelen er at man sparer penger på batteriet og noe vekt.
Mitsubish valgte å beholde batteristørrelsen og øke rekkevidden.
Det førte til at spesifikasjonene vi har i dag er:
i-Miev = 16 kWh, 160km (88 celler)
PSA = 14,5 kWh, 150km (80 celler)
I 2011 var det 16 kWh og 150km (88 celler) for alle trillingene.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA