Kan Leaf kladd brukes på ny bil?

Startet av OlavDuun, mandag 10. april 2023, klokken 20:16

« forrige - neste »

OlavDuun

Jeg har en nesten ubrukt ladekladd fra Nissan Leaf 2014. Denne er original Nissan, justerbar 6-16A.
Ved å kjøpe en overgang type1 hann til type2 hunn, vil denne kunne brukes på en ny elbil med type2 kontakt? Vil bilen forstå hva som plugges inn?

sjokomelk

I teorien ja. Signal og alt er identisk. Bare pluggen som er forskjellig.
Reelt sett ikke lov hvis det ikke er originalutstyr levert av produsenten av ladekladden. Bruker du det på bilen din vil alt av garanti, reklamasjon og forsikring på både bil og hus slutte å gjelde hvis i aller verste tilfelle noe går galt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

Du kan evt. bytte plugg, hvis du ikke lenger skal bruke type 1. Inntil 16A kan man vel bytte plugg på en kabel uten å være elektriker. Men sjekk evt med selger, de  skal opplyse om hva som gjelder.
https://www.elbilgrossisten.no/en/collections/stopsel-plugg/products/r-plugg-t2f
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ulvis

#3
OP tenker kanskje på denne: https://www.thansen.no/bil/ladekabler/tilbehor/adapter-type-1-til-type-2-til-ladekabel/n753457/pn1297658/?gclid=CjwKCAjwrdmhBhBBEiwA4Hx5g7iTbzRxveT3JyYp7v7WMxPrtGZgrI4_q3sRylQhtZHK9q0OpdxgjhoC47cQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Blir nok god knall! Men som nemnt ovanfor, skal det vere 100% etter forskriftene så skal slik adapter vere del av kit frå enten bilprodusent (som Tesla) eller ladeutstyrprodusent (som BESEN) (Besen står bak Inferno og andre labels)
Enda eit eksempel på "lovlig å selge, men ikkje nødvendigvis å bruke". 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Ladekabel følger normalt med bilen når en kjøper den. Men, ladekabel som plugges stikk kontakt er ikke lengre mye benyttet, så kanskje de ikke lengre er standard?

Lading bør foregå via en fastkoblet ladeboks. Kabel ligger gjerne i bagasjerommet, uten å bli benyttet, som du skriver, nesten ubrukt fra 2014.

Om det ikke følger med en ladekabel, og du ønsker å ha en ladekabel som plugges i stikk kontakt, kjøp en ny, eller brukt ladekabel på Finn.

Den gamle ladekabelen kan selges på Finn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

OlavDuun

Den gamle Nissan kladden er bedre enn den nye. Justerbar og 8+1m ledning, kunne vært kjekk som reserve. Evt. bytte stikk til industritype.

Halv pris her, valg nr 2.

NOK 391.03  44% Off | FWHW EVSE Adaptor for TESLA GBT Type 1 to Type 2 EV Adapter Convertor SAE J1772 to Tesla EV Charger Connector for Electric Car
https://a.aliexpress.com/_mroz1uC

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA