Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Citroen C1 electro. Nok en spennende bil en liten båtreise vekke.

Startet av Kris, mandag 05. november 2012, klokken 15:06

« forrige - neste »

Kris

Fikk en ide. Når bilen er fulladet, sender den et signal til kladden om å slutte å levere strøm? Eller er det fremdeles spenning i bilens kontakt?
Ideen er å lage en forgrening på ledningen som går fra bilens kontakt til batteriladeren i bilen. Og fra den forgreningen legge en ledning til en elektrisk kupevarmer med tidsinnstilling og evt. fjernstyring. På den måten kunne man sluppet å legge opp ekstra ledning ut av bilen til kupevarmer, og man kunne brukt kupevarmeren også på offentlige ladestolper uten å koble til noe annet enn ladekabelen. Kupevarmeren må naturligvis brukes når bilen er ferdigladet, men det er stort sett da man trenger den.

Jeg er forstår egentlig ikke hva elektrisitet er, så det kan være forslaget er håpløst. Noen som vet om dette er gjennomførbart?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Kris

#1
Ingen som vet om kladden fortsetter å levere strøm etter at bilen er fulladet?
Dersom dette lar seg gjøre vil det være en veldig rimelig og effektiv løsning på et problem de fleste av oss har.
Hvis jeg får bekreftet at det strømtekniske funker, er planen å lage en U-formet brakett som jeg kan henge over baksetene mellom hodestøttene. På bagasjeromssiden av denne braketten monteres en Defa Termini 2100. Denne festes med et hengsel i forkant, slik at man kan vippe den opp til horisontal posisjon før man forlater bilen. Da peker den rett forover i kupeen og frontruten, altså helt ideelt. Så vipper man den bare ned i bagasjerommet igjen før man kjører.

Med timer elle GSM-styring kommer man altid til varm og isfri bil, både hjemme og ved ladestolpen. Derfra er det bare å vedlikeholdsvarme med isolert orignalt varmeapparat. Hvis det trengs.

Prisen på dette blir i området 2K.

Hvis noen er behjelpelige med det elektrisk-tekniske, kan jeg være behjelpelig med å tegne og produsere slike braketter. Jeg ser for meg enkel produksjon i svart plast. Dette kan jeg laserskjære. Hengsel kan for eksempel 3D-printes i svart ABS.

Anyone?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

elektrolux

Sitat fra: Kris på torsdag 18. oktober 2012, klokken 22:19
Fikk en ide. Når bilen er fulladet, sender den et signal til kladden om å slutte å levere strøm? Eller er det fremdeles spenning i bilens kontakt?

Skal undersøkes på de kablene jeg leverer, men all logikk tilsier at strømmen ut fra ladekabelen kuttes etter at den ikke behøves lenger.

Vet at Leaf forventer et eget avsluttningsignal etter fullført lading. De første kladdene våre leverte ikke dette, og det resulterte i feilmelding etter endt fullading på Leaf.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

e-max

Enkleste må være å ta en skjøteledning (for utendørs bruk) med minst to hunn kontakter inn gjennom vinduet. Sette på en timer for kupevarmevifte på den ene og ladern i den andre og tre legningen med ladestøpslet i lade kontakten på bilen. Da har man ingen fare for at noen stjæler ladekladden og man kan sette en kupevarmer via timeren til å gi litt varme og opptørking før man bruker bilen. 
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Griffel

#4
Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. oktober 2012, klokken 08:39
Sitat fra: Kris på torsdag 18. oktober 2012, klokken 22:19
Fikk en ide. Når bilen er fulladet, sender den et signal til kladden om å slutte å levere strøm? Eller er det fremdeles spenning i bilens kontakt?

Skal undersøkes på de kablene jeg leverer, men all logikk tilsier at strømmen ut fra ladekabelen kuttes etter at den ikke behøves lenger.
Jeg tror dette kan variere fra biltype til biltype, så det må nok testes på det aktuelle merket  Dette fordi det er en signalkontakt i bilens ladesystem som via pilotledningen kan slå spenningen til pluggen i bilen av og på. Da er det også mest sansynlig at når den er forsynt at den gir beskjed om å slå av spenningen.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. oktober 2012, klokken 08:39
Vet at Leaf forventer et eget avsluttningsignal etter fullført lading. De første kladdene våre leverte ikke dette, og det resulterte i feilmelding etter endt fullading på Leaf.
Dette avsluttnings signalet var antagelig at lader registrerte at spenningen ikke ble slått av etter gitt tid når Leafen ba om det.

Sitat fra: e-max på lørdag 20. oktober 2012, klokken 15:51
Enkleste må være å ta en skjøteledning (for utendørs bruk) med minst to hunn kontakter inn gjennom vinduet. Sette på en timer for kupevarmevifte på den ene og ladern i den andre og tre legningen med ladestøpslet i lade kontakten på bilen. Da har man ingen fare for at noen stjæler ladekladden og man kan sette en kupevarmer via timeren til å gi litt varme og opptørking før man bruker bilen.  
Dette er nok en enkel løsning, rent bortsett fra ulempen med skjøteledning, og at en må forsikre seg om at ladingen er avsluttet før varmen kommer på for å unngå overbelastning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kris

Sitat fra: e-max på lørdag 20. oktober 2012, klokken 15:51
Enkleste må være å ta en skjøteledning (for utendørs bruk) med minst to hunn kontakter inn gjennom vinduet. Sette på en timer for kupevarmevifte på den ene og ladern i den andre og tre legningen med ladestøpslet i lade kontakten på bilen. Da har man ingen fare for at noen stjæler ladekladden og man kan sette en kupevarmer via timeren til å gi litt varme og opptørking før man bruker bilen. 
Absolutt en løsning det, men vindu på gløtt om vintern med to ledninger gjennom er jo ikke megapraktisk. Kunne vært veldig fint med en mer permanent montert kupevarmerledning i bagasjerommet. Da trenger man kun å plugge innladekabel som vanlig.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Kris

Sitat fra: Griffel på lørdag 20. oktober 2012, klokken 16:19
Dette er nok en enkel løsning, rent bortsett fra ... at en må forsikre seg om at ladingen er avsluttet før varmen kommer på for å unngå overbelastning.
Det er et godt poeng. Teit å komme til bilen som ikke er ferdig ladet, og derfor ikke kunne bruke kupevarmeren før avreise. I de sjeldne tilfellene (for min del) det oppstår må man isåfall ha en defa-ledning liggende, og koble denne rett til stolpen. For eksempel med bagasjeromsluken på gløtt.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

e-max

Tenkte at dersom man satte inn en timer på varmevifta (en med batteri back-up) som slo inn 1 time før man skal bruke bilen så er nok bilen ferdigladet før timeren slår inn - og hvis sikringen skulle gå så er det bare 1 times lading man mistet. Uansett en merkelig løsning med ladekladd hengende utenfor bilen. Gamle thinken hadde en vanlig 220 v inngang og så kunne man fråtse i 220 v utstyr inne i bilen :-)
løsningen med vindu på gløtt er ikke så dumt når vifteovn står på i bilen - man får drevet ut litt fukt kanskje?
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Kris

Fikk Defa Termini 2100 i posten i går.
Kostet under 1000 inkludert transport og alt som trengs for installasjon.
Den var mer kompakt enn jeg hadde forestilt meg.
Nå gjelder det bare å finne en fornuftig plassering i kupeen.
En her nevnte hanskerom, og det er jo ikke så dumt. Tror til og med det lar seg gjøre i henhold til monteringsanvisningen.
Noen som vet om det er enkelt å rute ledningen ut til panseret herfra?
Kanskje bedre om kontakten kommer ut bak i nærheten av ladekabelen.
Electrolux, fant du ut om strømmen i ladekabelen kuttes ved fulladet batteri?
Ser ut som Defaen trekker 16A ved maks effekt, og det passer med min ladekabel.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

TB

#9
>Om strømmen i ladekabelen kuttes ved fulladet batteri?

Når eg skulle ta ut ladekabel igår var lading ferdig idet eg kikka på kladden. Det var då eit tydleg klikk. Slik eg tolka dette blir straumen kutta i kladden når lading er ferdig. Er logisk med tanke på at det ikkje skal vere spenning i kabel når lading er ferdig?

Dette er 8 A ladekladd, C-Zero, men reknar med rele virkar likt for 10 og 16 A også?

Betyr at å hente ut 230V til Defa kupevarmer ikkje vil fungere med standard ladekladd. Ein modifisert ladekladd vil i teorien kunne la spenning stå på etter fullført lading, men dette vil kunne føre til feilmelding på bilen - samt ikkje vere i samsvar med standard slik eg forstår?

Dette kan bli løyst ved å justere ned lading slik at sum av lading og kupevarmer ikkje overstig 16A, men krev at lading ikkje er ferdig når Defa varmer skal starte.

Oppsummert: Å montere utvendig Defa kontakt er det mest praktiske?

Ps: Når eg henta vinterhjula igår såg eg ein ny C-Zero med montert Defa kupevarmer. Der var kontakten montert i front, som på ein motorvarmer på ein fossil bil. Defa var montert på passasjer sida, slik at det var kort veg å føre kabel på denne måten, men upraktisk å koble til kabel både framme og bak.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Jeg får inn defa'n min i helgen. Monterer kontakten bak, legger kabelen i kanalskjørtet frem til en gummiplugg i forkant på torpedoveggen foran midtkonsollen. Har handlet vfite uten shuko, men med defa's tynne ledning/kontakt. Dette bør bli bra! Defakontakt foran og lading bak blir fryktelig bælete i mitt hode.. Plasserer trolig vifta på siden av midtkonsollen. Hanskeromsløsningen ikke dum, men da må man jo ikke glemme å åpne "døra"..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stjerneglis

Jeg har montert vifta nederst på høyre siden av midtkonsollen. Er vinklet oppover. Litt knotete å hekte på plass, men funker knall.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Bjornt

"Dette er 8 A ladekladd, C-Zero, men reknar med det likt for andre også?"

10 A ladekladd er det Peugeot & Mitusbishi selger med sine biler. 8 A kommer fra de "danske" Citroen bilene. Litt mindre der i DK. Har vel ikke så mye å si.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

jkirkebo

Sitat fra: Bjornt på lørdag 27. oktober 2012, klokken 10:41
"Dette er 8 A ladekladd, C-Zero, men reknar med det likt for andre også?"

10 A ladekladd er det Peugeot & Mitusbishi selger med sine biler. 8 A kommer fra de "danske" Citroen bilene. Litt mindre der i DK. Har vel ikke så mye å si.

Litt på siden, men 8A-kablene må være gunstige for de som har to elbiler og kun en 16A kurs til garasjen ? Mener noen hadde denne problematikken tidligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kris

Har vært ute å kikket litt etter sted å montere varmeren i dag. På baksiden av bakseteryggen, pekende oppover virker som en god løsning. Da Kan man bare vippe setet forover før man setter på vifta, så peker den rett ut mellom forsetene. Og så er den ikke i veien ellers.
Denne nye kabelen med kladd i håndtaket og justerbar strømstyrke kan være en god mulighet for å koble til Defa over samme ledning. Hvis man legger Defa-kontakten i nærheten av ladeluken, og lager en forgrening på ladekabelen rett før håndtaket kan man koble alt opp på samme vegguttak/ladestolpe. Muligens kan man også kjøre kupevarmer og lading samtidig hvis man setter varmeren og laderen på lav effekt.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA