Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Figgen, fredag 09. november 2012, klokken 13:12

« forrige - neste »

Figgen

Etter ei utilsikta uttapping av 12V-batteriet (les mitt andre tema: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6266.0.html) oppstår det feilmelding når girvelgaren blir aktivert.  Alt er normalt heilt til eg trør på bremsepedalen og aktiverar giren.  Nikometeret rapporterer derimot ingen feilmelding.  Er det girvelgaren, BMS'en eller andre ting som er feil?
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Figgen

Dette forumet for Think Classic ser ut til å ha mista energi.  Stadig fleire gir opp og presenterer bilen for salg etter "system fault service required".  Dersom det er rundt 300 registrerte Classic'ar igjen, er dei fleste borte i løpet av to år.  Dugnadsbidrag frå dei med erfaring er det som skal til for å halde desse bilane synlige i trafikken i lenger tid.
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

El rayo

Når jeg ikke har svart deg så er det fordi jeg ikke har vært borti akkurat den feilen. Hvis man antar at feilen kom etter at taklyset sto på en helg, bytt 12V batteri og se om det hjelper.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Figgen

Takk for svar; 12V-batteriet er opplada til 13,7V, prøvde å starte/engasjere giren, men feilen er som før.  Andre tips mottas gjerne med takk  :).
Elles var kommentaren min knytta til observasjon av det vi ser på elbilforumet: interessa for andre elbilmerker har tatt over for Think Classic.  Med alle utfordringane som vi ser eigarane av Classic møter, er det lett å forstå at mange kan gi opp dersom vi får inntrykk av at gode råd er blitt mangelvare.  Desto meir er vi takknemlige for dei som ennå har dugnadsånd og oppmuntrande veiledning dele med oss andre. ;)
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Svein-O

Jeg har opplevd det du beskriver - SYSTEM FAULT - når bilen settes i gir (flere ganger). I mine tilfeller skyldtes det girlåsen som ikke klarte å frigjøre seg når den skal ut av PARKING. Etter 3. justering av mikrobryter har fenomentet opphørt.
Når feilen er tilstede må du:
1 Ta av fronten.  2 Slå med en hammer på en av skruene til dekselet over girlåsen, i det en medhjelper setter bilen i gir. Da kommer den seg fri.
Når girlåsen ikke kjører, hører du heller ingen lyd av den.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Lars J

Sitat fra: Svein-O på torsdag 25. oktober 2012, klokken 20:44
Jeg har opplevd det du beskriver - SYSTEM FAULT - når bilen settes i gir
Eg har også erfart denne alarmen. Kom når eg satte bilen i gear, og skuldast at grensebrytar for "gearlås av" ikkje vart aktivert. Alarmen kjem eksakt 6 sek etter at eg opererte gearhendelen. Normalt brukar gearlåsmotoren kun ca 2 sek, men er det ingen tilbakemelding frå grensebrytaren innan 6 sek, så får ein altså denne alarmen.

Altså, dersom det er 6 sek mellom operasjon gear-hendel og alarmen, så kan du med stor sikkerhet anta at det er kluss med grensebrytaren.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3654.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3366.0.html
Sandnes, Think Classic og TMS

Figgen

Eg er tilhengar av enkle løysingar, og ting som kan fiksas med eit slag med hammaren tiltalar meg spesielt  ;)
Sitat1 Ta av fronten.  2 Slå med en hammer på en av skruene til dekselet over girlåsen, i det en medhjelper setter bilen i gir. Da kommer den seg fri.
Så enkelt var det; takk for godt råd!  Elles stemde dette óg:
SitatAlarmen kjem eksakt 6 sek etter at eg opererte gearhendelen.
Så langt har eg likevel håp om at grensebrytaren er ok.  Problemet oppsto sikkert fordi bilen var parkert i ei helling.  Eg har ofte (men langt frå alltid) sett girlåsen i N før eg trekker til håndbrekka, slepper opp bremsepedalen og lar bilen "sige" litt til den kviler på bakbremsene.  Deretter flytter eg girvelgaren til P og tar ut nøkkelen.  Denne gongen hadde eg ikkje følgt denne prosedyren, og muligens kombinert med eit svakt 12V batteri, var drakrafta for svak til å trekke fri girlåsen. 
Nå har eg håp om 30.000 nye problemfrie km på Think2 (men tvilen er kanskje meir realistisk.. :-\).  Think1 har stått i ro etter eit batteri truleg kortslutta etter ei lading (har hhv. 6,32 og 6,15 V spenning ved 60% ladestatus); i staden for å bale med å skifte det eine batteriet vurderer eg å småkjøre denne til eventuelt fleire utfordringar måtte komme.
Takk for gode råd; det er ennå håp for denne pionér-elbilen!
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Det er ingen god ide' å la bilens vekt hvile på girlåsen.

Sett heller på hånsbremsen, og så girlåsen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA