Strømkostnad Nye Think

Startet av Lene Jensen, torsdag 10. januar 2013, klokken 12:34

« forrige - neste »

Lynet

Oi, jeg glemte hva som er under bagasjerommet. der ligger det softstarter og en skilletrafo. Det forsvinner selvfølgelig mange watt her også, så gen1 drar ca 50-60W i kladden og skilletrafoen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lene Jensen

Takk for mange svar!

Spørsmålet jeg fikk bunnet blant annet i en reklame på radio, tror det er for Leaf, som sier noen om at man bare har 25% av "drivstoffutgiftene" eller er det "driftsutgiftene" som med fossilbil. Litt usikker på hva den sier for jeg har hørt den bare en gang men la merke til dem med 25%. Min kollega hadde også hørt den og syntes det hørtes mye ut med 25%.

Og så tipper jeg det bunnet litt i om jeg skulle betale noe for å få lade på jobben (og hvor mye skulle det vært i så fall?...)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

elektrolux

#17
På Leaf spesielt, men også andre Elbiler som trenger service for å holde på en garantiordning er servicekostnaden større enn strømkostnaden.

Regn gjerne 4-6 kr milen totalt.

Med Think uten garanti har du en bil som er så godt som uavhengig av service, og totalkostnaden ender gjerne på 2-3 kr milen.

Dieselbiler har gjerne 6-15 kr milen bare i drivstoff, og gjerne 4-6 kr milen i serviceutgifter i tilllegg til bom, parkering og høy sats på årsavgift.

På toppen av alt dette tilkommer reparasjoner og avskrivning, men er trikset å kjøpe billig som du helt klart har gjort, og være heldig med å unngå reperasjoner.

Tror du kan beregne 1/10 av utgiftene til naboen som kjører SUV, og 1/5 av utgiftene til han med Leaf.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. januar 2013, klokken 06:27
På Leaf spesielt, men også andre Elbiler som trenger service for å holde på en garantiordning er servicekostnaden større enn strømkostnaden.

Regn gjerne 4-6 kr milen totalt.

Med Think uten garanti har du en bil som er så godt som uavhengig av service, og totalkostnaden ender gjerne på 2-3 kr milen.

Jeg synes du tar i litt her nå. Jeg har kjørt Leaf et år, totalt 1800 mil. Servicekostnad 2490,- og antatt strømkostnad (om jeg hadde ladet kun hjemme) på akkurat det samme. Altså 5000,- for å kjøre 1800 mil, eller 2,78 pr. mil. Reelt ble summen lavere siden jeg har ladet endel på jobb og gratis på hurtigladere, så det er nok vesentlig nærmere 2 kroner mila enn 3.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Med så mye kjøring pr. år vil nok kostnaden pr. km gå noe ned, men den neste "servicen" din blir enda dyrere enn den første. I tillegg har du ikke regnet den største skaden på lommeboka di, og det er avskrivningen eller verdiforingelsen og rentetapet på penger låst i såpass dyr bil.

Du har også regnet 70 øre milen i strøm. 1800 mil/2500 kr= 70 øre, og det tror jeg ikke du klarer å selge til noen her på forumet.

Tallene mine er meget grove, og hentet fra utgiftene til å drifte en Classic. Ca 2 kr mila i strøm ( 2 kWt a 1 kr kWt), og det samme i vannservice.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. januar 2013, klokken 16:28
Med så mye kjøring pr. år vil nok kostnaden pr. km gå noe ned, men den neste "servicen" din blir enda dyrere enn den første. I tillegg har du ikke regnet den største skaden på lommeboka di, og det er avskrivningen eller verdiforingelsen og rentetapet på penger låst i såpass dyr bil.

Du har også regnet 70 øre milen i strøm. 1800 mil/2500 kr= 70 øre, og det tror jeg ikke du klarer å selge til noen her på forumet.

Du nevnte ikke noe om verditap eller rentetap i den opprinnelige meldingen. Alle skjønner at nye biler taper seg mer enn gamle. Gamle biler har dog dårligere driftssikkerhet og kan pådra seg dyre reparasjoner mens Leafen har 5 års garanti.

I 2012 har jeg betalt 68 øre pr. kWh i variable kostnader for strømmen. Dette har jeg et regneark på så jeg vet det er riktig. Kostnaden inkluderer energi og nettleie, ikke faste kostnader (de må jeg jo betale uansett elbil eller ikke).

Hva kostnaden blir neste år vet jeg ikke, kan bare si noe om hvordan den ble det første hele året.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Med denne setningen viser jeg til avskrivning etc: På toppen av alt dette tilkommer reparasjoner og avskrivning

Ellers er strømprisen din grei nok, men en Leaf bruker garantert mer enn f.eks Vectrixen, eller SAM'en min som begge veier 1/4 av Leaf'en, og minst like mye som Think Classic LI'en min som trenger minst 1,5 kWt/mil.

Tror vi har funnet ut at Leaf er meget sparsommelig i forhold til størrelsen, men at der går minst 1,7 kWt/mil likevel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA