Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterdekk for maksimal rekkevidde

Startet av Carl Anton Stenling, mandag 29. oktober 2012, klokken 15:43

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Er det bare meg som ser hyppige tegn på svært så aggressive nye elbilister i kollektivfeltet?

Tror kanskje forsikringspremiene må gå noe opp hvis kjørestilen som observeres er gjengs for våre nye artsfrender. Ikke sjelden så er det elbilister som blir irritert hvis man følger flettereglene. Noen elbilister bruker et utall av filskifter for å komme noen få meter lenger frem og marginene i filskiftene er små.

Skulle nesten tro de deltok i et billøp og gikk på amfetamin.

Ender vi opp med like frynset rykte som BMW-førere?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tomrh

Elbilsjåførene representerer vel et tverrsnitt av befolkningen generelt.
Inntil for bare noen få år siden gikk det jo egentlig ikke an å råkjøre med elbiler. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Carl Anton Stenling

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:03
Elbilsjåførene representerer vel et tverrsnitt av befolkningen generelt.

Jeg er i tvil om de som kjøper elbil nå representerer et tverrsnitt i befolkningen. Tror heller at vi nå rundt de store byene ser elbilister som skal ha valuta for pengene: De skal raskt frem for det har de betalt for.

Har også en gnagende følelse av at enkelte av disse har elbil som bil nr. 3 uten at jeg kan belegge det.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Go-carter

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 12. oktober 2012, klokken 05:56
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:03
Elbilsjåførene representerer vel et tverrsnitt av befolkningen generelt.

Jeg er i tvil om de som kjøper elbil nå representerer et tverrsnitt i befolkningen. Tror heller at vi nå rundt de store byene ser elbilister som skal ha valuta for pengene: De skal raskt frem for det har de betalt for.

Har også en gnagende følelse av at enkelte av disse har elbil som bil nr. 3 uten at jeg kan belegge det.

Carl Anton


Altså, jeg har en stiv jævel av en elbil nå med godt understell, så jeg kjører fort der jeg kan(og har strøm). Men jeg kjører... inspirert, når jeg kjører fossilbil og.  ::)

Men det betyr ikke at jeg kjører som en dust. Bare fort ;) En bekjent av meg som også er på forumet her derimot, han har en vane av å tyne hver eneste cm ut av kollektivfeltet, og bruke samtlige NM som er tilgjengelig i leaf'en.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mariowing

Synes også man ser en del dårlig oppførsel av el-bil sjåfører som presser seg frem. Sto for et par uker siden i kø ut av Operatunellen mot Mosseveien med to elbiler foran meg. På dette stedet så fletter to felt sammen og så er kollektivfeltet "på utsiden" av disse to feltene. Begge bilene foran meg presset seg frem over sperrefelt, "gjennom" køen av biler i det andre feltet som skulle flette med "vårt" felt og så ut i kollektivfeltet. Slik fører bare til irritasjon fra øvrige billister og el-bilistene får et rykte som BMW sjåfører som Carl Anton kaller det.

Personlig så valgte jeg å følge trafikkreglene, sto i kø og flettet inn og så kjørte jeg videre over i kollektivfeltet. Tok tre minutter lengre tid men førte trolig til at mine med-trafikanter i fosilbiler ikke ble unødvendig irritert og tenkte "nå må jeg se å ringe min stortingspolitikker og få disse forbannede el-bilene vekk"
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

sven erik

er noen  få det er det altid selv kjører jeg pent skal ha mest mulig km ut av bilen min  men så har en fosilbiler som kjører forbi deg å bremser selv i kolektiv feltet å når en da prøver å rulle ned en bakke  er dette iriterende  ja jeg kjører ikke 90 å 100 opp bakkene da dette sluker rekkevidde men
alle har gått av å kjøre mer defangsift  på veien  tror en hadde spart seg for mye da
men nei på 40 km skal fosil bilen ligge i 70 å på 70 minst 80  jeg kjører da bare en imiev men du har noen lif eiere som kjører som svin men lurer på rekkeviden dems + stattestikken på bulking  har selv ikke hvert borte i noe på 19 år å har før det ikke hatt skylden  men tenk enten dere kjører elbil eller fosil bil

Turist

#6
Sitat fra: mariowing på fredag 12. oktober 2012, klokken 08:54
Synes også man ser en del dårlig oppførsel av el-bil sjåfører som presser seg frem. Sto for et par uker siden i kø ut av Operatunellen mot Mosseveien med to elbiler foran meg. På dette stedet så fletter to felt sammen og så er kollektivfeltet "på utsiden" av disse to feltene. Begge bilene foran meg presset seg frem over sperrefelt, "gjennom" køen av biler i det andre feltet som skulle flette med "vårt" felt og så ut i kollektivfeltet. Slik fører bare til irritasjon fra øvrige billister og el-bilistene får et rykte som BMW sjåfører som Carl Anton kaller det.

Personlig så valgte jeg å følge trafikkreglene, sto i kø og flettet inn og så kjørte jeg videre over i kollektivfeltet. Tok tre minutter lengre tid men førte trolig til at mine med-trafikanter i fosilbiler ikke ble unødvendig irritert og tenkte "nå må jeg se å ringe min stortingspolitikker og få disse forbannede el-bilene vekk"

Kjører samme sted nesten hver dag, og er livredd den flettingen, fulgt av bytting til kollektivfeltet. Veldig uoversiktlig og mange busser og taxier som kommer fort.

Litt off tread, men et tips her er å fortsette ut på Grønlia, og så kjøre tilbake gjennom Grønliatunellen, gjennom rundkjøringene og så rett ut kollektivfeltet på Mosseveien. Slipper unna både fletting og et ekkelt filskifte på den måten. Sparer tid, også...
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

gbzdoc

På godt og vondt er det nok en del matpakkekjørere med X5/Q7 som har "konvertert" til elbil som pendlerbil... Er samme egoet som blir med over i elbilen... ;-)

Olemann


Jeg er redd den gruppen vi snakker om ikke er fast leser verken av dette forum eller andre elbil & samfunn forum,  skal jeg tippe vil jeg tro de heller bruker tid på bøker og magasiner  som " Bli rik i en fei",   "Hvordan snike uten å bli tatt",   "Hvorfor jeg er viktigere enn deg",   "Selvsikkerhetens velsignelse"  osv osv.

Startet selv en tråd om noe lignende for endel uker siden.  Virker som elbil-kulturen er i ferd med å bli redusert til "meg-først-fram" og at miljø, støy, trivsel og ro er borte vekk....

Spørs om ikke dette ytterligere vil forsterkes når raske design-biler som Tesla S/X blir allemannseie og driveren for elbil koker ned til "flytt deg, her kommer jeg"!

Vi som kjører elbil bør utvise ydmykhet og respekt for det kollektive gode de andre har gitt oss,  ved å la oss kjøre i en egen kø.  Det betyr minimum å være vennlig ved alle påkjøringer, ikke ligge tett i baken i bilen foran, og generelt være seg bevisst at retten til å kjøre momsfri, køfri etc er ikke noe vi fortjener, men noe DE ANDRE i fellesskapet har GITT OSS.    Dette må vi forvalte fornuftig, ellers vil det forsvinne før vi aner det.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5573.0.html

Olemann

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA