Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla 3 2023 uten USS. Må denne leveres inn igjen for å få Tesla Vision?

Startet av lisesofie94, onsdag 21. desember 2022, klokken 20:05

« forrige - neste »

lisesofie94

Snakket med en selger hos Tesla som mente at bilen må leveres inn igjen på service når Tesla Vision er klart i 2023 for å ta over ultrasoniske sensorer. Jeg trodde bilen allerede hadde utstyret på plass og bare trengte en software update. Hva vet dere?

Hvis Tesla trekker tilbake Tesla Vision og reverserer til USS, hva skjer da?

Savner parkeringsassistenten :(

Lucifer-

2024? :)

Om jeg må inn med bilen for å få ettermontert radar gjør jeg det mer en gjerne.
Jeg har riktignok Model Y, men antar det samme gjelder der.

Usikker på om selgeren din har grunnlag for sine uttalelser, men det blir bare spekulasjon.


jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Eller som flere spekulerer i; at den nye RADARen som kommer er en kortdistanse-modell som skal erstatte ULS, og at bilene som nå leveres uten må få dette montert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Hvis dette stemmer så blir jeg veldig glad. Jeg lar gjerne bilen stå på service for montering av radar hvis det er hva som skal til.

Blir det bare radar i front da? Hva med bakover? Her er jo litt utfordringer med kamera som blir skitten.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 22. desember 2022, klokken 19:11
Hvis dette stemmer så blir jeg veldig glad. Jeg lar gjerne bilen stå på service for montering av radar hvis det er hva som skal til.

Blir det bare radar i front da? Hva med bakover? Her er jo litt utfordringer med kamera som blir skitten.
Gode spørsmål, men siden det bare er spekulasjoner så kan ingen her svare. Du står jo imidlertid fritt til å spekulere selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

moby666

Tesla Vision bruker ny radar. Om denne nye radaren er allerede installert eller må etter installeres av Tesla er det stor spørsmålet. Jeg håper Tesla har klart å få den inn samtidig som de fjernet USS.

Thalgar

Sitat fra: moby666 på mandag 26. desember 2022, klokken 15:15
Tesla Vision bruker ny radar. Om denne nye radaren er allerede installert eller må etter installeres av Tesla er det stor spørsmålet. Jeg håper Tesla har klart å få den inn samtidig som de fjernet USS.

Alt dette er bare spekulasjon.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Otkristo

Sitat fra: jlan på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:23
Jeg vil tro at det trengs et kamera helt fremme i fronten.
Sånn som BMW?
Lykke til om vinteren når du skal parkere. Hehe.
I dette tilfellet vil verken uss eller kamera i front fungere, kun kamera i frontruten.

geear

Sitat fra: Otkristo på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:30
Sitat fra: jlan på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:23
Jeg vil tro at det trengs et kamera helt fremme i fronten.
Sånn som BMW?
Lykke til om vinteren når du skal parkere. Hehe.
I dette tilfellet vil verken uss eller kamera i front fungere, kun kamera i frontruten.
iX er i en helt annen liga enn Tesla på dette området, og ville vært mye mer klar for vision only enn Tesla. Den har kameraspyling både foran og bak, så det er ikke usannsynlig at den ville fungert helt fint selv når bilen ser slik ut, må bare spyle før det fryser på. I tillegg er det ikke slik at det ene utelukker det andre. Tesla kunne fint laget seg en vision-løsning/360-view og beholdt sensorene. Dette er akkurat samme tullet de holder på med rundt FSD/AP, at alt MÅ fungere kun på et sett med sensorer. Hver sine løsninger har fordeler og ulemper, enten det er radar, ultralyd, kamera eller lidar.

Otkristo

Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:07
Sitat fra: Otkristo på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:30
Sitat fra: jlan på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:23
Jeg vil tro at det trengs et kamera helt fremme i fronten.
Sånn som BMW?
Lykke til om vinteren når du skal parkere. Hehe.
I dette tilfellet vil verken uss eller kamera i front fungere, kun kamera i frontruten.
iX er i en helt annen liga enn Tesla på dette området, og ville vært mye mer klar for vision only enn Tesla. Den har kameraspyling både foran og bak, så det er ikke usannsynlig at den ville fungert helt fint selv når bilen ser slik ut, må bare spyle før det fryser på. I tillegg er det ikke slik at det ene utelukker det andre. Tesla kunne fint laget seg en vision-løsning/360-view og beholdt sensorene. Dette er akkurat samme tullet de holder på med rundt FSD/AP, at alt MÅ fungere kun på et sett med sensorer. Hver sine løsninger har fordeler og ulemper, enten det er radar, ultralyd, kamera eller lidar.
Enig. Her bør Tesla komme på banen med kameraspyling.
Selv det ikke vil løse vinter/snø som på bilde.

daktari

Sitat fra: Otkristo på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:30
Sitat fra: jlan på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:23
Jeg vil tro at det trengs et kamera helt fremme i fronten.
Sånn som BMW?
Lykke til om vinteren når du skal parkere. Hehe.
I dette tilfellet vil verken uss eller kamera i front fungere, kun kamera i frontruten.
Forskjellen er at du kan skrape av snøen, og så dukker opp kamera, radar og UL.

Når man skraper av en Tesla så er der bare hvit metallic og man har like store problemer med parkeringen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electroelectro

Det store spørsmålet er når den berømte oppdateringen kommer?
De fjerner dette også på X/S så de må jo ha en løsning klar.
På sidene til Tesla står det at alle funksjoner vil komme tilbake også avstandsmåling via oppdateringer .
Jeg er spent.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA