Hovedmeny

Model Y LR/P pris har steget i USA

Startet av eltex, lørdag 04. februar 2023, klokken 10:40

« forrige - neste »

eltex

Model Y LR har steget med $1500, men mener at de allerede har steget $500 en gang i USA så da har de steget $2000 på kort tid. Fortsatt samme priser i Norge da jeg sjekket nå.

Model Y LR: $54,990 (from $53,490, a 2.8% increase)
Model Y P: $57,990 (from $56,990, a 1.75%increase)

Model 3 RWD: $43,490 (from $43,990, a 1.1% drop)
Model 3 P: $53,990 (same)


https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/10t3lhv/and_theres_the_first_price_increase/
Tesla ModelY LR 23

k1

Det kom også endring i går i at alle TMY nå får $7.500 credit (også 5 seter) opp til bilkostnad på $80.000 (tidligere bare $55.000), så det henger nok sammen med prisutviklingen vi vil se i USA.

Electric cars in Norway

Men det kan jo hende Elon setter opp TMY prisene i Norge, eller? Eller er det uaktuelt?

elektro

Jeg tror de skal litt opp, men det er nok veldig mange som ikke vil ha bil uten parksensorer.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Legg til at Tesla kan skru opp prisen litt i USA, fordi flere modeller av TMY har blitt oppjustert til SUV, og derved får tex reductions for priser opp til 80 K USD, i stedet for bare 55 K USD.

I første runde var det mange biler der 7-seterversjonene fikk den høyere grensen, mens 5-seters-versjonene ikke ble kategorisert som SUV, og fikk den lavere prisgrensen. Tesla ble hardt straffet her.

Ironisk nok var det andre merker der 5-seterversjonene kvalifiserte, så virket som dette var ren bingo. Endringen fører altså til at kunder som faller inn i ordningen fremdeles sparer godt mere enn det de må betale ekstra for bilen, så i realiteten blir totalprisen billigere.

Slikt påvirker ikke Europa, og det er derfor mindre sjanse for at den endringen blir videreført, i tillegg til at produksjonen i Kina/Shanghai og Berlin ikke påvirker leveringsevnen i USA, hvor de vel opplever mest ventetid nå, så da har heller ikke produksjonsevnen noe effekt på leveringsevnen i USA.

Med et selvfølgelig unntak i TMX og TMS, som bare produseres ved Freemont-fabrikken, men leverer til hele eller ennå bare deler av resten av verdensmarkedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA