Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: VIN nummer

Startet av Mr.Zero, torsdag 13. juni 2013, klokken 11:08

« forrige - neste »

Mr.Zero

Det er jo så stille på trillingforumet at jeg poster denne her;

I dag fikk Zero'n grønne ventilhetter! Det forteller omverdenen at dekkene er fylt med nitrogengass og dermed er riktig så miljøvennlig... - med tanke på at nitrogenet holder seg 3-5 ganger så lenge i dekkene før det siver ut - sammenlignet med normal luft. Det betyr altså at gunstig rullemotstand opprettholdes og forbruket av strøm holdes på lavest mulig nivå!

20% for lavt dekktrykk øker rullemotstanden med 10% og forbruket med 2% ihht tester Continental har utført. Dessuten er nitrogenet temperaturstabilt slik at dekktrykket ikke endres nevneverdig uansett temperatur.

Å fylle nitrogen koster - Skotvedt tar/tok kr.599,- for å fylle 4 dekk. Kanskje er det rimeligere andre steder.

PS! Zero'n fikk kun ventilhettene... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

...og før spørsmålene hagler, så kan jeg opplyse om at felgene er lakkert sort matt med "gummimalingen" Plastidip på spray. Videre er navkoppen lakkert med samme guffe, men i fargen "smoke". Felgen ser ripete ut, men dette er kun møkk fra oslotrafikken. En dag uten regn eksisterer jo ikke.. :o
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elektrolux

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 29. mai 2013, klokken 16:45
Å fylle nitrogen koster - Skotvedt tar/tok kr.599,- for å fylle 4 dekk. Kanskje er det rimeligere andre steder.

Elbilhjelpen.no tar 100 kr for 4 dekk, og tjener grovt på dette.

Nitrogen er omtrent gratis om en kjøper det på rette måten. Ellers skal jeg innrømme at det er dyrt å fylle de små gassbeholderne med "reifengass"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Starfox

Kanskje jeg skal begynne med nitrogen fylling av dekk i Nordhordland. Har alt som trengs :)

Espen Hugaas Andersen

Det er litt rart at det å øke andelen nitrogen fra 78% (som i luft) til 100% skal ha spesielt stor effekt. Spesielt da nitrogen er et lettere element enn oksygen (21% av luft), altså skulle man tro nitrogen hadde lettere for å slippe ut.

Er det faktisk noen forskning som viser at ren nitrogen er bedre?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erik e

Dette er for racing,bare tull og tøys for oss.  Dekk og felger (Og LUFT) bør sjekkes jevnlig for skader (++++). Spes.for våre biler med de små hjulene vi har.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Espen Hugaas Andersen

Fant denne testen fra consmer reports.

Det er tydeligvis noe forbedring med ren nitrogen (trolig fordi oksygenet hjelper til å bryte ned gummien). Men det er ikke snakk om at luften holder seg 3-5 ganger lengre. Det er mer snakk om ca 1,6 ganger så lenge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 29. mai 2013, klokken 16:45
Det er jo så stille på trillingforumet at jeg poster denne her;
Avsporing: Tolker stillheten svært positivt! Siden trillingene ikke er så interessante i nyhetsbildet lenger ville man heller poste om feil og mangler. Stillheten betyr at folk kjører og er fornøyde. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Starfox

#8
Trykket holdet seg mye bedre med temptatur forandringer. Derfor dekkene på fly er fylt med det.

Griffel

Sitat fra: Starfox på torsdag 30. mai 2013, klokken 11:04
Trykket holdet seg mye bedre med temptatur forandringer. Derfor dekkene på fly er fylt med det.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. mai 2013, klokken 08:50
Det er litt rart at det å øke andelen nitrogen fra 78% (som i luft) til 100% skal ha spesielt stor effekt. Spesielt da nitrogen er et lettere element enn oksygen (21% av luft), altså skulle man tro nitrogen hadde lettere for å slippe ut.
Luften vi puster i består av 96-99% "luft" (ca.78% N2, 21 % O2 og 1% edelgasser) og 1-4% vanndamp.
Etter hvert som en fyller og etterfyller vil mengden av Nitrogen og H2O (vann) øke siden O2 har letter for å slippe ut enn de to øvrige. Med tiden vil det derfor bli større og større andel av H2O.

Trykket i dekket kan derfor variere mer enn det temperaturen skulle tilsi ettersom vannet kan befinne seg i form av vann eller damp avhengig av temperaturen. Jeg tro den største fordelen med Nitrogen ligger i at en fyller en helt tørr gass.

Nitrogen (N2) er svært stabilt til forskjell fra Oksygen som har en tendens til å binde seg med andre atomer "Oksydering", O2 molokylene forsvinner derfor noe letter ut av dekket. Og selv om Oksygen er tyngere enn Nitrogen er Nitrogen molokylene ca 23% større.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Hadde Reifengass i Lancia Delta'en min med det resultatat at jeg ikke turde sjekke lufttrykket i fare for å miste Nitrogenet. Til slutt var dekktrykket så lavt at jeg måtte etterfylle. Da hadde jeg kjørt minst 1 år med for lavt lufttrykk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Martin-

Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. mai 2013, klokken 17:58
Hadde Reifengass i Lancia Delta'en min med det resultatat at jeg ikke turde sjekke lufttrykket i fare for å miste Nitrogenet. Til slutt var dekktrykket så lavt at jeg måtte etterfylle. Da hadde jeg kjørt minst 1 år med for lavt lufttrykk.
Hehe...  ;D
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Starfox

Løsningen er slange i dekkene. Vakumere og fylle rein  nitrogen gass :)

Ronny

Fyll hydrogen og få en lettere bil, i tilegg hører du en pungtering ekstra godt ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA