Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ryggekamera og manøvreringsensorer på TMY

Startet av Elbilforum admin, søndag 30. oktober 2022, klokken 21:23

« forrige - neste »

Elbilforum admin

Dette emnet var en del av denne tråden om TMY´s nyttelast:  https://elbilforum.no/index.php?topic=56888.0
Men dette temaet hørte ikke hjemme der.

Har derfor skilt ut de postene som var O.T. og laget en ny tråd.

Der er noen poster som fortsatt nevner nyttelast, forsøkte å redigere der, men det ble for omfattende.
Så se bort fra kommentarene om nyttelast, når dere skal fortsette å diskutere ryggekamera og manøvreringsensorer på TMY.

MVH
Moderator

Thalgar

Tja, mangel på parkeringssensor er ein sånn ting som fort blir kjent. Ser ein på Finn.no er folk som sel bilar med Ryzen og større nyttelast påpasselege med å nemna det. Saman med mindre nyttelast kjem 2024-modellar fort til å få eit rykte som skralare bilar.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Sitat fra: Thalgar på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:43
Tja, mangel på parkeringssensor er ein sånn ting som fort blir kjent. Ser ein på Finn.no er folk som sel bilar med Ryzen og større nyttelast påpasselege med å nemna det. Saman med mindre nyttelast kjem 2024-modellar fort til å få eit rykte som skralare bilar.
Tror du sterkt overvurderer den vanlige kjøpers interesse for bilens utstyr og egenskaper. En kompis kjøpte en TM3 og vet ikke om den har autopilot en gang.
De jeg solgte min TM3 var det mange henvendelser, men INGEN spurte om nyttelast. Kjenner til flere som har solgt TMY med lav nyttelast uten at noen spurte om dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Nei, nyttelast blir meir teoretisk. Mangel på parkeringssensor vil ein derimot forbanna kvar gong ein skal inn i eit norsk kjøpesenter  ::)
Model Y LR Quicksilver, 2023

olavxxx

Sitat fra: Thalgar på mandag 31. oktober 2022, klokken 12:18
Nei, nyttelast blir meir teoretisk. Mangel på parkeringssensor vil ein derimot forbanna kvar gong ein skal inn i eit norsk kjøpesenter  ::)

Hvis de har funnet en måte å holde bakre kamera rent på, så er det ikke noe issue for min del.
Enten spyling eller kanskje et lite aeroshield som hindrer sprut på linsen.

Min 3P med parkeringssensorer kjørte jeg en del uker med defekt sensor, det gjorde meg ingen ting egentlig. Bruker bare kamera uansett til å bedømme avstand og ved rygging så ser jeg på kameralinjene, samt ser ut speilene. Ser aldri på feedback fra psensorene.

Det er mulig å bedømme avstand ganske nøyaktig ved hjelp av kameraer og det er jo bedre kameraer på vei ut i bilene nå. Så jeg personlig er ikke noe negativ til denne endringen.

Det eneste som er litt dumt er at jeg tenker når Tesla gjør slike endringer, burde de fortsatt å pushet sensorene med nye kameraene og så hatt en OTA som gjorde bilene klar for "parkering 2.0". slik at ikke kundene var X måneder uten p-sensorer.

Det med ultrasoniske sensorer som også skal sies: de fungerer veldig dårlig på visse typer materialer, feks betongelementer kledd i visse materialer, tynne søyler osv. Det er på grunn av at det kommer lydbølger ut fra sensorene og de kan overse visse objekter.

Kamera og AI kan selvsagt også bomme og feiltolke. Til syvende og sist må man aldri stole helt på parkeringsteknologi, men bruke sin egen intuisjon og følge med :-)

geear

Foran bruker jeg ofte tilbakemeldingene fra sensorene, ser da på avstandsangivelsen i displayet. Bakover kjører jeg utelukkende på kamera. Hvis fjerning av sensorer gjør at vi får en bedre løsning forover, så tror jeg faktisk det kan bli BEDRE enn i dag. Svaret kommer vel snart. :)

Thalgar

#6
Sitat fra: Radial på mandag 07. november 2022, klokken 11:12
Sitat fra: geear på mandag 07. november 2022, klokken 09:36
Foran bruker jeg ofte tilbakemeldingene fra sensorene, ser da på avstandsangivelsen i displayet. Bakover kjører jeg utelukkende på kamera. Hvis fjerning av sensorer gjør at vi får en bedre løsning forover, så tror jeg faktisk det kan bli BEDRE enn i dag. Svaret kommer vel snart. :)

Hva har dette med nyttelast å gjøre? 😜

Nyttelasta blir redusert samtidig som ultralydssensorane fell vekk.  Derav "B-bilar" utlevert nå samanlikna med dei som har kome tidlegare i år.
Model Y LR Quicksilver, 2023

olavxxx

Sitat fra: Thalgar på mandag 07. november 2022, klokken 12:14
Sitat fra: Radial på mandag 07. november 2022, klokken 11:12
Sitat fra: geear på mandag 07. november 2022, klokken 09:36
Foran bruker jeg ofte tilbakemeldingene fra sensorene, ser da på avstandsangivelsen i displayet. Bakover kjører jeg utelukkende på kamera. Hvis fjerning av sensorer gjør at vi får en bedre løsning forover, så tror jeg faktisk det kan bli BEDRE enn i dag. Svaret kommer vel snart. :)

Hva har dette med nyttelast å gjøre? 😜

Nyttelasta blir redusert samtidig som ultralydssensorane fell vekk. Derav "B-bilar" utlevert nå samanlikna med dei som har kome tidlegare i år.

Helt i starten vil det nok mangle funksjonalitet, på lik linje med at biler med vision only autopilot hadde begrensninger og manglende features i mange måneder. Men rent teknologisk sett så tenker jeg at det bør bli like bra over tid. Kan være det får sine egne små quirks, men i 99% av use cases tror jeg det skal virke like bra.

I noen tilfeller kan jo kamera bli blendet, men klart man kan også oppleve at ultrasoniske sensorer ikke fungerer på visse ting som jeg nevnte ovenfor. Så ingen teknologi vil være perfekt på det punktet. Kanskje en spennende ting å teste mot vil være glass :P

Men samtidig så er det jo slik at ultrasonisk sensor bare ser utover i "buer" og med kort rekkevidde.
Det du har kjørt forbi med en ultrasonisk sensor, vet den ikke om heller. Siden den bare ser etter "ekko" av lydbølger. Den kan ikke vite hva det er den ser på, den bare ser om noe reflekterer lyd tilbake.

Radial

Hva var galt med å ha både kamera og USS sier jeg...det er noe som heter å spare seg til fant.
I disse regnværsdager er ryggekamera helt ubrukelig uten spyling(som Y ikke har), så man må myse med speil og skitten linse + lytte til USS for å manøvrere.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jonny85

Sitat fra: olavxxx på mandag 07. november 2022, klokken 08:45
Sitat fra: Thalgar på mandag 31. oktober 2022, klokken 12:18
Nei, nyttelast blir meir teoretisk. Mangel på parkeringssensor vil ein derimot forbanna kvar gong ein skal inn i eit norsk kjøpesenter  ::)

Hvis de har funnet en måte å holde bakre kamera rent på, så er det ikke noe issue for min del.
Enten spyling eller kanskje et lite aeroshield som hindrer sprut på linsen.

Min 3P med parkeringssensorer kjørte jeg en del uker med defekt sensor, det gjorde meg ingen ting egentlig. Bruker bare kamera uansett til å bedømme avstand og ved rygging så ser jeg på kameralinjene, samt ser ut speilene. Ser aldri på feedback fra psensorene.

Det er mulig å bedømme avstand ganske nøyaktig ved hjelp av kameraer og det er jo bedre kameraer på vei ut i bilene nå. Så jeg personlig er ikke noe negativ til denne endringen.

Det eneste som er litt dumt er at jeg tenker når Tesla gjør slike endringer, burde de fortsatt å pushet sensorene med nye kameraene og så hatt en OTA som gjorde bilene klar for "parkering 2.0". slik at ikke kundene var X måneder uten p-sensorer.

Det med ultrasoniske sensorer som også skal sies: de fungerer veldig dårlig på visse typer materialer, feks betongelementer kledd i visse materialer, tynne søyler osv. Det er på grunn av at det kommer lydbølger ut fra sensorene og de kan overse visse objekter.

Kamera og AI kan selvsagt også bomme og feiltolke. Til syvende og sist må man aldri stole helt på parkeringsteknologi, men bruke sin egen intuisjon og følge med :-)


Har tesla modell MYP kuttet ut ryggesensor foran og bak? Det er latterlig hvis de har fjernet med. Alle nye biler har vel ryggesensor ? Nesten en grunn til å kansellere bestillingen. Gjelder dette MYP fra Berlin og shanghai ?

Otkristo

Sitat fra: Jonny85 på mandag 07. november 2022, klokken 20:56
Sitat fra: olavxxx på mandag 07. november 2022, klokken 08:45
Sitat fra: Thalgar på mandag 31. oktober 2022, klokken 12:18
Nei, nyttelast blir meir teoretisk. Mangel på parkeringssensor vil ein derimot forbanna kvar gong ein skal inn i eit norsk kjøpesenter  ::)

Hvis de har funnet en måte å holde bakre kamera rent på, så er det ikke noe issue for min del.
Enten spyling eller kanskje et lite aeroshield som hindrer sprut på linsen.

Min 3P med parkeringssensorer kjørte jeg en del uker med defekt sensor, det gjorde meg ingen ting egentlig. Bruker bare kamera uansett til å bedømme avstand og ved rygging så ser jeg på kameralinjene, samt ser ut speilene. Ser aldri på feedback fra psensorene.

Det er mulig å bedømme avstand ganske nøyaktig ved hjelp av kameraer og det er jo bedre kameraer på vei ut i bilene nå. Så jeg personlig er ikke noe negativ til denne endringen.

Det eneste som er litt dumt er at jeg tenker når Tesla gjør slike endringer, burde de fortsatt å pushet sensorene med nye kameraene og så hatt en OTA som gjorde bilene klar for "parkering 2.0". slik at ikke kundene var X måneder uten p-sensorer.

Det med ultrasoniske sensorer som også skal sies: de fungerer veldig dårlig på visse typer materialer, feks betongelementer kledd i visse materialer, tynne søyler osv. Det er på grunn av at det kommer lydbølger ut fra sensorene og de kan overse visse objekter.

Kamera og AI kan selvsagt også bomme og feiltolke. Til syvende og sist må man aldri stole helt på parkeringsteknologi, men bruke sin egen intuisjon og følge med :-)


Har tesla modell MYP kuttet ut ryggesensor foran og bak? Det er latterlig hvis de har fjernet med. Alle nye biler har vel ryggesensor ? Nesten en grunn til å kansellere bestillingen. Gjelder dette MYP fra Berlin og shanghai ?
De kommer med ryggesensor forann og bak, men bruker kamera og ikle ultrasoniske sensorer.

Thalgar

Kjem utan per nå ja. Skal visstnok koma i framtida.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Jonny85


De kommer med ryggesensor forann og bak, men bruker kamera og ikle ultrasoniske sensorer.
[/quote]

Hva er ultrasoniske sensorer ? Vil det fortsatt pipe og varsle dersom man rygger for nærme en gjenstand ?
Dårlig at de kutter ned goder uten å kutte prisen

Thalgar

Sitat fra: Otkristo på mandag 07. november 2022, klokken 23:46
Sitat fra: Jonny85 på mandag 07. november 2022, klokken 23:34

De kommer med ryggesensor forann og bak, men bruker kamera og ikle ultrasoniske sensorer.

Hva er ultrasoniske sensorer ? Vil det fortsatt pipe og varsle dersom man rygger for nærme en gjenstand ?
Dårlig at de kutter ned goder uten å kutte prisen
Det er den funksjonaliteten du har betalt for selv om de teknisk har endret løsning.
[/quote]

Ja, men du får ikkje den funksjonaliteten ved utlevering, og det er ingen fast timeplan for når du vil få den. Ennå verre om du har betalt for EAP: Då er tre av fem funksjonar ikkje-fungerande ved utlevering.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Thalgar

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 08. november 2022, klokken 09:27
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 08. november 2022, klokken 08:57
Sitat fra: Otkristo på mandag 07. november 2022, klokken 23:46
Sitat fra: Jonny85 på mandag 07. november 2022, klokken 23:34

De kommer med ryggesensor forann og bak, men bruker kamera og ikle ultrasoniske sensorer.

Hva er ultrasoniske sensorer ? Vil det fortsatt pipe og varsle dersom man rygger for nærme en gjenstand ?
Dårlig at de kutter ned goder uten å kutte prisen
Det er den funksjonaliteten du har betalt for selv om de teknisk har endret løsning.

Ja, men du får ikkje den funksjonaliteten ved utlevering, og det er ingen fast timeplan for når du vil få den. Ennå verre om du har betalt for EAP: Då er tre av fem funksjonar ikkje-fungerande ved utlevering.
Feil. Du får basic funksjonalitet med utlevering av bil.
I en kort periode under denne overgangen vil Tesla Vision-biler som ikke er utstyrt med USS, leveres med enkelte funksjoner midlertidig begrenset eller deaktivert:
Parkeringsassistent: varsler deg om objekter rundt bilen når den kjører <8 km/t.
Autopark: manøvrerer automatisk inn på parallelle eller vinkelrette parkeringsplasser.
Summon: flytter bilen manuelt frem eller tilbake via Tesla-appen.
Smart Summon: navigerer bilen til din posisjon eller ønsket sted via Tesla-appen.


https://www.tesla.com/no_no/support/transitioning-tesla-vision
[/quote]

Verken Summon, Autopark, Smart Summon eller parkeringshjelp er aktivert ved utlevering. Og det einaste Tesla tilbyr er at dei skal bli aktiverte "i den nærmeste fremtid". Her er video av korleis parkering med ein bil utlevert utan ultralydsensorar er nå vs "gamle" bilar:

https://twitter.com/EZebroni/status/1587570147719614471

Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA