Gratis lading verdsettelse

Startet av zanzibar, lørdag 07. mai 2022, klokken 17:52

« forrige - neste »

zanzibar

Hei! Det finnes tråder om gratis lading her fra før men de er gamle så jeg spør på nytt. Hvor mye verdi er det i gratis lading?

Vi har forskjellige behov alle sammen men for vår familie som tar to europa turer i året og flere Gøteborg turer gjør det godt for lommeboken, spesielt med dyre strømpriser som nå er det en klar fordel.

Vi kjører en sen 2017 utgave av Tesla model s 75d.

finn.no er det flere som selges med gratis lading, gjerne 2014/15/16 modeller hvor dette ikke er så synlig for prisen.
Er det vedlikeholds kostnader for model S som overveier den fordelen?

sjokomelk

Det er som du sier helt individuelt for hver enkelt. Jeg har "gratis" lading på min Model X. (Gratis i hermetegn, for jeg betalte 10k (?) ekstra på bilen for å få det..) Men for meg har det etter snart 5 år ikke lønnet seg i det heletatt. I 2019 brukte jeg 139kWh fra Supercharger, 2020 var det 648kWh, 2021 var det 194kWh, og så langt i 2022 0kWh.
Det er mer en mental greie når man vet at man ikke betaler noe for strømmen der og da.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

zanzibar

Enig, det er mental greie og svært individuelt. For dine 981 kWh har det ikke lønt seg så langt  men jeg tror at bilen din verdsettes for 10.000 nok mer av den grunn.

Vi kjøpte vår bil nylig og gratis lading var helt avgjørende for meg og vårt bruk.

Muffinman

Tja, med 10.000km på europaturen (har gjort det) og 5kr/kWh....vel. Da får du råd til noen ekstra overnattinger på hotell for det du sparer på ladingen ;)

automat

Hvor stor andel av de som kjøper gammel Tesla planlegger å kjøre Europa på kryss og tvers? Kansskje ikke mange nok til at gratis superlading påvirker bilprisen?

Mange av bilene med gratis superlading har jo også gamle 85-batterier med redusert ladehastighet. Det gjør bilene mindre attraktive som langturbiler, som igjen påvirker verdien av gratis superlading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

zanzibar

Stemmer at ladingen går tregt på eldre modeller av Tesla, jeg mener at jeg har lest et sted at Tesla gjør dette med vilje for å begrense garanti saker på batteriet.

75 og 90 kwh batteriene spesielt, systemet følger med mengde av SuC ladinger og struper ned hastigheten med vilje.

Det er snakk om ekstra 12 minutt å vente. :-)



TeslaSvein63

Med siste oppdatering på MS 13m, så tror jeg jammen det er blitt enda tregere. Noen andre som synes dette?

N00b

Det er vel ikke nyere 90 / 75 pakker som er strupet men heller de originale 60/70/85 pakkene?

Det aller aller viktigste er god temperatur før lading. Naviger til superlader og personlig bruker jeg rangemode ON for høgere passiv oppvarmings target.
Har aldeles super ladehastighet på min 90D og jeg superlader MYE, over 400kwh denne uke.
Mellom 20-% og 40% ish har jeg 135kw. Ved 50% er jeg fremdeles på 100+kw.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA