Hva tror du renten blir i 2023 på elbillånet ditt?

Startet av Moas, mandag 24. oktober 2022, klokken 12:43

« forrige - neste »

Moas

Hva tror dere? Vil framtidig rente påvirke deg i forhold til kjøp av din neste elbil?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Vaduz

Renter har jo selvfølgelig enormt mye å si for bilkjøp, kapitalkostnad er kanskje viktigste faktor for folk annet enn prisen i seg selv. Vurderer selv å droppe ny bil, særlig om den ikke leveres før jul;)

filtvet

Renten har gått opp fra 1,99% til ca 4% for min ganske nye Tesla. Det som også har mye å si er hva restverdi er om ca 5 år. Uansett er avskrivning + renter ca 65.000,- pr år før skatt om en regner med ca 45% restverdi.

Utrolig dyrt med andre ord......  sparer endel på drivstoff men forsikring er dyrere.

geear

Å spå verdifall er vanskelig både for elbiler og dagens verdenssituasjon.

Basert på faktisk salgspris så er mine erfaringer:

Model X hadde rundt 80% restverdi etter nesten fire år, sammen med omtrent ingen drivstoffkostnader (noen tusenlapper) og ca. tre tusenlapper i driftsutgifter, så ble det ganske så hyggelige tall utav det. Iallfall på ingen måte "utrolig dyrt".

Model Y LR hadde 116% restverdi etter et lite år. Ikke så ille tall der heller.

e-Golf kjøpte jeg ikke ny, men hadde lavt tap på, e-Niro er ikke solgt enda, men den er snart fire år, og om den kan selges for 300k nå så er restverdi ca. 75%, langt fra 45% iallfall. YP er for tidlig å si noe om, generelt så taper P-ene seg mer enn de andre, men hvem vet hvordan nyprisene blir fremover...

filtvet

Tenker 45% verdi etter 5 år er worst case og 70% beste.

Uansett tror jeg Tesla er over toppen når det gjelder salg og popularitet.

Moas

#5
Hvis kjøpekraften går ned globalt så vil etterspørselen etter nye biler går ned. Dersom etterspørselen går ned mye så vil det bli overskudd i bilproduksjonen. Da slår andre markedsmekanismer inn og bilprisene vil sannsynligvis måte gå ned noe. Hvis det ikke hjelper kan det bli flere konkurser. Konkurser medfører arbeidsledighet og deretter enda mindre kjøpekraft og etterspørsmål. Dette er basic.

Dersom bilprisene går ned vil bruktbilprisene følge disse, særlig når tiden fra bestilling til leveranse blir kortere.

I mitt scenariet for 2023 så kan bruktbilprisene gå ned en del, helt til de er lave nok til at folk kjøper brukte biler istedenfor nye.

De kunstig høye bruktprisene vi har hatt i Norge er mest sannsynlig en boble som sprekker snart.

Nå hører jeg ut som en krakknisse på bruktmarkedet, men men.

Alternativet er at man agerer raskere, dvs. før andre på markedet foran slike konjunktursvingninger. Dvs. ikke følg flokken, men tenkt langsiktig. Kjøp billig, selg dyrt. Og motsatt; selg din dyre bil nå og kjøp den billigere til neste år eller etterpå.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

hemi

fullfinansiert ny elbil har gått fra ca gratis, til DYRT

filtvet

Ikke elbil, men solgte vår Prius. Velholdt bil som en trodde skulle være lett å selge til en god pris da den bruker lite bensin.

Fikk solgt den men 90% av henvendelsene på Finn var totalt utseriøse og endel var ren svindel. Neste bli bil kjørt til den stuper eller innbytte.

Moas

Sitat fra: filtvet på søndag 30. oktober 2022, klokken 07:57
Fikk solgt den men 90% av henvendelsene på Finn var totalt utseriøse og endel var ren svindel. Neste bli bil kjørt til den stuper eller innbytte.
Jeg solgte en elbil via Nettbil sist. Slapp heldigvis det du opplevde da.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

snakkesalig

Sitat fra: Moas på søndag 30. oktober 2022, klokken 21:41
Sitat fra: filtvet på søndag 30. oktober 2022, klokken 07:57
Fikk solgt den men 90% av henvendelsene på Finn var totalt utseriøse og endel var ren svindel. Neste bli bil kjørt til den stuper eller innbytte.
Jeg solgte en elbil via Nettbil sist. Slapp heldigvis det du opplevde da.
Også slapp du å få så mye igjen for den også.

filtvet

Ja fordeler og ulemper. Nettbil prøvde vi sist. De ville gi 40% av privatpris.

Tok innbytte av en skikkelig gammel Avensis en gang hos forhandler. De vasket den og la ut for dobbelt pris etter 2 dager :)

ViktorS

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 17:40
Renter har jo selvfølgelig enormt mye å si for bilkjøp, kapitalkostnad er kanskje viktigste faktor for folk annet enn prisen i seg selv. Vurderer selv å droppe ny bil, særlig om den ikke leveres før jul;)

Jeg er også på samme tankekjøret. Har en Model Y som jeg venter på, og har ventet på siden april. Nå er jeg der at hvis jeg ikke får dato for utlevering temmelig kjappt, er det mulig at jeg går ned på bilstørrelse, og fra 4x4 til tohjulstrekk.

Jeg gjør jo da faktisk akkurat det som er ønskelig at man skal gjøre som følge av høyere renter. Flink gutt med andre ord. Burde få wienerbrød som belønning! :)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

vesttrønder

Ja, dette er eit godt poeng eg nok har oversett litt... Vi må på nær 100% lån (men har "plass" til det. Og det er klart at det vil merkast at renta går opp dramatisk no... Men vi "må" jo nesten. Så får tenkje slik at det vi spare i drivstoff kan få gå til renter :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA