Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk av appen Car Scanner i ID.4

Startet av Kjell Salvigsen, fredag 04. november 2022, klokken 08:45

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Har fått meg appen Car Scanner som avleser alle slags data fra bilen. Jeg har funnet et punkt som heter "PTC heater Battery Current" som viser tall , A (enhet ampere regner jeg med). Er det denne som viser om bilen varmer opp batteriet?

Jeg ser også at SOC i bilens display og Soc i appen avviker alle de gangene jeg har sjekket. SOC som vises i bil er alltid ca 4% lavere enn SOC BMS og ca 2% lavere enn SOC display. Eks: Batteriprosent på display i bilen: 43 %, Soc BMS i app: 46,8 og SoC disp i app: 45,5.

Hva kan det bety og er det slike avvik i deres biler også?
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

igniztion

Ja, PTC heater Battery Current viser hvor mange ampere batterioppvarmingen trekker.

Avvikene virker litt rare. Hos meg er som regel SoC display i appen og det som vises på displayet veldig likt, om ikke alltid helt nøyaktig. Kan f.eks vise 43,9 i CarScanner og 43% i bilen. Ville nå rundet det opp til 44% jeg da ;)

SoC BMS er for batteriet totalt, inkludert buffer. Denne viser ca 96% hvis du lader til 100% og viser ca 4% gjenstående når bilen viser 0% på min bil.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

Sitat fra: igniztion på fredag 04. november 2022, klokken 14:42
Ja, PTC heater Battery Current viser hvor mange ampere batterioppvarmingen trekker.

Avvikene virker litt rare. Hos meg er som regel SoC display i appen og det som vises på displayet veldig likt, om ikke alltid helt nøyaktig. Kan f.eks vise 43,9 i CarScanner og 43% i bilen. Ville nå rundet det opp til 44% jeg da ;)

SoC BMS er for batteriet totalt, inkludert buffer. Denne viser ca 96% hvis du lader til 100% og viser ca 4% gjenstående når bilen viser 0% på min bil.

Takk for svar! Skal sjekke om avvikene er like store i andre områder av SoC også, feks ved 100% og ved nær 0 %. Har snakket med en til som sier at tallene er litt underlige. Ang batteri-varming: Jeg har 2.4 og har foreløpig ikke sett noe antydning til batterivarming på korte turer. Jeg har 2.4 og det kan muligens være at VW har kuttet ut dette på småturer, slik de lovet med 2.4 oppdatering. Har så langt bare testet med Car scanner ned mot 6 grader, da har det ikke vært noe oppvarming. For sjekke fremover når det en gang blir kjøligere her i Oslo området. I fjor rapporterte jo en god del om til dels skyhøyt forbruk på småturer fordi batterivarmer slo inn på korte turer.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

SveinJ

Ang batterivarme på korte turer. Nå har jeg også fått 2.4 og opplever at det ikke er oppvarming av HV-batteriet på korte turer under samme betingelser som for 2.3 SW.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Kjell Salvigsen

Sitat fra: SveinJ på fredag 04. november 2022, klokken 19:02
Ang batterivarme på korte turer. Nå har jeg også fått 2.4 og opplever at det ikke er oppvarming av HV-batteriet på korte turer under samme betingelser som for 2.3 SW.

Takk for oppdatering! Det stemmer godt med mine erfaringer og observasjoner med 2.4. Hvor kaldt ned i grader har du kjørt så langt med 2.4?
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

SveinJ

Starttempertur har hittil ligget over 10gr og jeg ikke brydd meg med å scanne. Det er jo så mildt om dagen!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA