Hovedmeny

BAAS og bruktbilpris

Startet av edyrli, onsdag 21. juni 2023, klokken 11:22

« forrige - neste »

edyrli

Noen som har gjort seg noen tanker om hvordan BAAS vil slå ut på bruktbilprisen ved salg? ET5 som nybil til 436.000 framstår om et meget godt kjøp. Men om 5 år vil normalt verditap tilsvare en bruktbilpris på ca 200.000. Da er jeg litt skeptisk til om kjøpere ønsker å videreføre en batterileieavtale som tilsvarer 24.000 i året om man har det største batteripakken.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

turfsurf

Sitat fra: edyrli på onsdag 21. juni 2023, klokken 11:22Da er jeg litt skeptisk til om kjøpere ønsker å videreføre en batterileieavtale som tilsvarer 24.000 i året om man har det største batteripakken.
Ja, det er ett stort spørsmål. Samtidig er batteri den absolutt mest kostbare delen av en elbil. Men det blir nok ikke lett å selge disse bilene når de kommer ned i 50-100k kroners klassen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

BaaS alene er ikke levedyktig, BaaS med inkludert lading er bare for enkelte, BaaS med batteribytte og inkluderte kWh er en grei tjeneste.

BaaS med full fleksibilitet mtp batteristørrelse er en potensiell genial tjeneste. Sistnevnte lar vente på seg og det er uklart hvor fleksibel ordning blir.

Om NIO lykkes med en attraktiv BaaS tjeneste på sikt, vil antagelig bruktprisen holde seg greit. Du kjøper en 5 år gammel bil uten å tenke på hvordan den er ladet.
Attraktiv BaaS er for meg en fleksibel tjeneste med byttestasjoner en kan bruke på langtur, men også i hverdagen.
Det er mulig nå å komme seg til Københavnsområdet uten å lade nå, mangler ca 4 stasjoner for å komme seg til syd Tyskland uten å lade. Hvorav tre er under bygging.

edyrli

Nøkkelen her er nok bruksmønsteret ja. Kjører man mye og har byttestasjoner innenfor rekkevidde kan nok dette være veldig gunstig. Selv for er bil som da er noen år. Har man et mønster som meg der hjemmelading holder i massevis, få lange turer og en årlig kjørelengde på rundt 12.000, så er det nok lurere å velge noe annet. Med så lite kjøring er heller ikke batteri slitasje noe tema.
Dersom man kjører i snitt 30.000 i året kan dette være ganske lurt. Det blir jo 150.000 etter 5 år eller 300.000 etter 10 år. Da kan BAAS vise seg å være en veldig god ide.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

BubbaJoFet

Jo mer en kjører dess gunstigere er det for bruktverdi å ha BaaS. Men til hvilken grad er ett godt spørsmål. Vil i alle fall tro at en NIO (om de fremdeles er i markedet) vil holde seg bedre fordi de har ferske batterier selv etter 5+ år.

Kjøpte du en NIO i Kina med 70 eller 84 kWh batteri i 2018-19 kjører du nå rundt med 75 kWh eller 100 kWh batteri. Uten kostnad.

Blir resultatet i Europa at vi kjører rundt med 100 kWh pakker som har netto kapasitet på 50 kWh og leverer såvidt nok effekt til å drive motorene...tror jeg det ikke har noe betydning om en har BaaS eller ei. NIO vil være umulig å selge brukt uansett.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA