Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EU-priser beste uke?

Startet av elektrolux, torsdag 20. desember 2012, klokken 08:53

« forrige - neste »

elektrolux

Geir Pollestad lover å se på reglene som sier at 16 åringer kan kjøre traktor på inntil 25T og med toppfart på 40 km/t til skole og Kino, men ikke 450 kg mopedbiler.

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-rogaland#t=6m27s

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-rogaland#t=9m2s

Har selv ofte argumentert for at guttungen skal kunne kjøre trygt og ikke minst tørt og varmt i stedet for å skli rundt på 2 hjul om vinteren.

Norge er unike med å forby 16 åringer i å kjøre mopedbiler, og bakgrunnen var klager fra transportnæringen som ikke har tolmodighet til å ligge bak en mopedbil.

Selv mener jeg at dette bør løse seg ved å bruke andre regler. Ellers tilstreber jo vegvesenet redusert hastighet på veiene, og hadde alle kjørt i 45 km/t ville vi hatt svært få dødsylykker. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 04. desember 2012, klokken 06:30
Norge er unike med å forby 16 åringer i å kjøre mopedbiler, og bakgrunnen var klager fra transportnæringen som ikke har tolmodighet til å ligge bak en mopedbil.

Selv mener jeg at dette bør løse seg ved å bruke andre regler.

Vi har da det vi trenger for dette i vegtrafikkloven? :)

Sitat
§ 3. Grunnregler for trafikk.

       Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Å ligge i 45km/t i 80-sona og hindre trafikken bak vil da helt klart være et brudd på denne? Eller?

Samme gjelder disse sær-reglene mot bruk av mobiltelefon i bil. Det er allerede ulovlig å fikle med alt mulig som tar oppmerksomheten bort fra kjøringa. Resultatet av en særregel som kom for lenge siden er at den ikke dekker skriving av SMS mens man kjører, f.eks. Detaljerte lover er et tveegget sverd....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

 Moped, sykkel, mopedbil.

Samme greia, to er lovlige en er forbudt. Tåpelig, synes jeg. Dessuten burde barn i traktor bli forbudt. Ihvertfall mer enn en km fra gardsbruket. De bare råner med dem uansett.
Nissan Leaf

edyrli

Dustete og innviklet byråkrati. Det finnes mange sånne norske eksempler. Hvor ligger logikken i at en 16 åring skal kunne kjøre en mopedbil på 150kg men ikke en på 400kg? Nøyaktig like idiotisk som at folk ikke har lov å kjøre vannskuter men det er lov å kjøre en 10 fots dromedille med 25hk. Vannskuter er også en liten båt. Så enkelt...
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA