Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakbremsene hyller

Startet av Kingkoong, mandag 03. oktober 2022, klokken 18:37

« forrige - neste »

Kingkoong

Har en ID 4 fra mai 21. bremsene begynte å hyle for 7-8 mnd siden.

Noen andre som har dette fra trommelen bak? Snakker om ganske betydelig hyling

Har vært inne å forhørt Meg men ble bedt om å bremse litt mer (aldri kjørt i B og har flere ganger satt den i nøytral for å bråbremse)

Orbit

Prøv også å bremse hardt mens bilen ruller baklengs (i nøytral?). Du trenger en tom parkeringsplass eller lignende for å rygge opp i nok fart, og samtidig gjøre dette forsvarlig. Det skal ikke være noen fremmedlegemer inni tromlene, men det kan være en liten bit av bremseskobelegget som har kilt seg.

Du vil uansett får mye hardere bremsing på tromlene når bilen går baklengs.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Jeg vil si at hvis det ikke løser seg etter en skikkelig nødbrems eller tre, så bør vel Møller bare fikse det? Eller hevder de brukerfeil? Jeg har aldri hatt problemer med dette ila. snart 8 år med elbil.

Du må stå på bremsen altså. Jeg pleier med ujevne mellomrom å kjøre i 60-70 km/t og bremse så rumpa nesten løfter seg fra setet. I alle fall hvis det er lenge siden jeg har kjørt bilen, eller jeg hører antydning til subbing.

Andre triks er som du har skjønt å sette bilen i fri, bruke nedstigningsassistent  ned en lang, bratt bakke, for biler som har det, eller bremse i revers. Det siste er undervurdert! Har fått gode resultater med bare 10 meter gårdsplass hjemme. Men det ser nok litt spesielt ut. :laugh: Og vær endelig forsiktig!!
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ENTO

#3
Dette er er bra tema. Alle disse tipsene høres bra ut. Bremser trenger litt pleie utenom vanlig bremsing ved vanlig kjøring. Har praktisert i alle år å dra i håndbrekket under kjøring for å slite noe ekstra på skivene bak. Har gjort det jevnlig for å holde skivene bak ok for rust. Pluss at man får litt ekstra tiltrekking på skivene da de er selvjusterende ved slitasje. (man får en høyere pedal) Dette gjelder selvfølgelig bare biler med manuelt håndbrekk.



Orbit

De fleste moderne biler (dermed de fleste elbiler) har elektronisk styrt håndbrekk som bremser på alle fire hjul når det benyttes i fart, ofte også kombinert med stabilitetskontroll og ABS. På slike biler kan du problemfritt bruke håndbrekk også i fart, f.eks. dersom du må gripe inn ved øvelseskjøring. Men sjekk manualen for bilen før du prøver!

Audi e-tron:
[attachment id=0 msg=1067903]

BMW i3:
Sitat fra: Orbit på mandag 04. mars 2019, klokken 19:39
Parkbremsen fungerer forskjellig etter om du er i fart eller parkert. I fart er alle fire hjul brukt til bremsing, via DSC. (Kjenn på bremseskivene etter nedbremsing med brekket, de blir alle varme). Det betyr igjen at de hjulene som er fremst i fartsretningen får hardest bremsing. Når du rygger, betyr det at bakhjulene får det meste av bremsevirkningen. DSC hindrer låsing av etterløpende hjulpar (dvs forhjulene når du rygger), for å holde bilen stabil. (I "roller mode" er alle slike støttesystemer borte, og du får brekksladd med forhjulene når du rygger. Har prøvd!)

Det er riktignok en fail-safe dersom DSC er død, så vil parkeringsbremsesystemet alene kunne bremse i fart, og da bare bakhjulene.

Utklipp fra BMW university (min utheving):
[attachment id=0 msg=775331]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA