Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stylet Reva DC i kjempestand selges

Startet av cra, onsdag 07. mai 2008, klokken 11:10

« forrige - neste »

cra

Kjøregodtgjørelsen endres, mest for el-bil:

De viktigste endringene i den nye avtalen er:

* Kilometergodtgjørelse for bruk av egen bil er endret fra 3,00 kroner til kr 3,50 kroner.
* Kilometergodtgjørelse for bruk av egen el-bil er 4,00 kroner.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=519499

Bruk av el-bil gir altså dobbel gevinst, siden det koster mindre pr kjørte km, og man får mer tilbake.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: cra på torsdag 24. april 2008, klokken 11:54
Bruk av el-bil gir altså dobbel gevinst, siden det koster mindre pr kjørte km

Farlig konklusjon. I følge egne beregninger er Elbil dyrere å kjøre enn tilsvarende diesel og bensin biler.

Dette grunnet behov for hyppig og dyr service, og dyre batterier.

Regnet en gang ut at gamle P106'en ville kostet 500 000 kr etter 120 000 km. Da ville den vært klar for nok et batteribytte, slik at en kan resonere 600 000 kr etter 220 000 km.

Det blir ganske mange kr/km :'(

Regnestykket blir selvfølgelig mye gunstigere dersom en kjøper brukt bil, med gode batterier, og tar service selv. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Joda, jeg skjønner hva du mener. Det blir jo det berømte problemet med at det kommer an på hpvilke variabler du velger å ta med og ikke. Jeg har caravellen inne til service hvert år, og ser ikke annet enn at det blir et sted mellom 3.000 og 10.000 kroner i utgifter hver gang. En bærekule her, et oljeskift der, et par nye dekk osv.

Jeg velger i alle fall å (bevisst) lure meg selv til å tro at jeg kommer gunstigere ut i det daglige. Så mange servicer har jeg ikke hatt på thinken enda; to vedlikeholdsladinger og et vannpumpebytte. Nå er det diagnoseapparat på gang, så jeg satser på å få tatt neste vannfylling selv. :)

Vi har jo også en diskusjon om vannpumpe-overvåking, så det kan være skifte av den vil bli strekt en del også.

Selv har jeg ikke gjort så mange beregninger, men ser at det koster en del å fylle selv en liten tank med bensin eller diesel. Jeg er også klar over at i stedet for å gi 125k for thinken så kunne jeg kjøpt et vrak til 25k og hatt 100k til reparasjoiner og driftsutgifter. Jeg valgte nå thinken alikevel, og har aldri angret.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

tja. min hovedgrunn for å kjøre elbil er enda det økonomiske, selv om andre argumenter holder på å løpe opp på siden. Jeg har jo skrudd en hel del selv på mine elbiler, men noe morsommere og billigere bilhold har nå ikke jeg hatt. Og da sammenligner jeg med alle mine 10 tidligere  bensin og dieselbiler, og det selv om jeg pleide å gjøre service selv på dem også. I mitt tilfelle har jeg kjøpt elbil som har hatt feil og dermed vært billige i innkjøp.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Må si meg enig med Pluto her. Jeg har aldri vært noen bilmekaninker, og det jeg har gjort til nå har stort sett begrenset seg til oljeskift, dekkskift og eksosanlegg, samt instalasjon av ekstralys. Med Thinken har det begynt å løsne litt, for den er så enkel å skru på. Lett å komme til, lite leamikk å holde på med, og ikke minstet glimrende forum der det er lett å få hjelp. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#5
Når en ser på prisen for en ny Think og legger til batterileie og andre driftsutgifter ser en vell at elbil ikke blir mye billigere enn en fossilbil i samme klasse.

Men dette incentivet kan kanskje gjøre valget av Think enklere for noen.


En annen ting er at elbil ikke nødvendigvis er enkelt i forbindelse med tjenestekjøring. Jeg tenker på kjørelengde, lademuligheter og lasteevne. Av de gangene jeg trenger bil til tjenestekjøring er det et fåtall hvor jeg kunne brukt elbilen. Gjerne de gangene hvor tjenestekjøringen er kortere enn kjøring til fast arbeidssted.

Men for de som har mye småkjøring kan det hjelpe det med en Kangoo/Cleanova

Cleanova: Prisen blir mellom 300.000 og 400.000 kroner, avhengig av utstyrsnivå, ifølge Eriksen.

Til sammenlikning koster vanlig Kangoo med fossilmotor som femster fra 189.900 kroner til 254.900 kroner.

Altså minst 150 000,- mer for elbil varianten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Sitat fra: cra på torsdag 24. april 2008, klokken 19:07
Med Thinken har det begynt å løsne litt, for den er så enkel å skru på. Lett å komme til, lite leamikk å holde på med, og ikke minstet glimrende forum der det er lett å få hjelp. :)

Tror man at det finnes entusiast forum til min andre bil Hyundai H1 minibuss. Jeg få ikke kjøpt verksteds bok engang. Dele lageret nektet meg!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

ilmarw

#7
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. april 2008, klokken 12:23
Sitat fra: cra på torsdag 24. april 2008, klokken 11:54
Bruk av el-bil gir altså dobbel gevinst, siden det koster mindre pr kjørte km

Farlig konklusjon. I følge egne beregninger er Elbil dyrere å kjøre enn tilsvarende diesel og bensin biler.

...

Regnestykket blir selvfølgelig mye gunstigere dersom en kjøper brukt bil, med gode batterier, og tar service selv. ;)
Eller kjører Buddy :-)

Edit: 'tilsvarende' var vel kanskje et nøkkelord her...

ilmar
Polestar i bestilling

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA