Hovedmeny

Tilhengerfeste Tesla M3 2021 model

Startet av Harald3, torsdag 28. juli 2022, klokken 22:12

« forrige - neste »

Harald3

Hei

Er det noen som vet om tilhengerfeste/innfestingen på Tesla M3 2021 har god kvalitet?
Lurer på om det er ok å trekke tilhenger og båt på 1.300 kg opp en ganske bratt asfaltbakke på 150 meter.
Hilsen
Harald

RJK

#1
TM3 har bare 1000 kg lovlig tilhengerlast, så svaret må selvsagt bli at dette ikke er OK. Du er ikke bare over pga båtens vekt, men du må plusse på egenvekten på hengeren og utstyret for å sikre at båten  er forsvarlig lastet.

Men om du spør om det er sjanse for at bilen tar skade av det, så må svaret mitt bli at jeg tror den klarer dette helt greit. Men du gjør jo slikt på helt eget ansvar.

Hadde du hatt en TMY, så blir eventuelt sertifikatet begrensningen, om du ikke har BE eller B96. Men bilen kan lovlig trekke den vekten du antyder her, så lenge ikke vekt med henger og festeanordninger overstiger 1600 totalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Tilhengerfester testes i lengderetning med en kraft som tilsvarer 3 x vekten de skal trekke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Jeg kan nesten garantere at bilen ikke vil ta skade av dette. Husk at bilen skal tåle en henger på 1000kg i høy fart og kraftige nedbremsinger, gjerne på ujevn vei, uten å ta skade.
Men det er ikke lovlig og heller ikke noe å anbefale.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

BE

En bakke på 150 meter, det høres ut som om det er snakk om bare å ta opp båten. Dette klarer bilen helt utmerket. Skal ikke forundre meg om det til og med er lovlig så lenge du ikke skal ut på offentlig vei...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Handyman

Sitat fra: BE på fredag 29. juli 2022, klokken 20:07
...Skal ikke forundre meg om det til og med er lovlig så lenge du ikke skal ut på offentlig vei...
Alle som har tatt sertifikat i Norge har nok lært at Vegtrafikkloven ikke er begrenset til offentlig vei, men gjelder all trafikk med motorvogn. Det er dog helt normalt å glemme mye av det man lærer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Burger

Man kan ha lukket bane eller lukket vei afaik.

Jobbet med andre ting mens politi/forskere kalibrerte promillebriller på Lånkebanen. Da måtte drikkes øl før man kjørte som sammenligningsgrunnlag.

For alle som ville kjøre på banen i min bedrift, så lurte vi dem med at veitrafikkloven gjaldt og forsikring ikke gyldig. Da holdt de som regel kjeft.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Handyman

Sitat fra: Burger på søndag 31. juli 2022, klokken 17:21
Man kan ha lukket bane eller lukket vei afaik.
Stemmer, det er mulighet for unntak i veitrafikkloven, men da må det normalt være en organisert aktivitet eller spesielle prosjekter med egne risikoanalyser og tillatelse. Sperret/lukket område er normalt en forutsetning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Uansett, ikke lov, worst case får du en bot, helt usannsynlig at bilen tar skade av det så lenge du bruker vett. Har hatt noe sånt som 85-90% over tillatt hengervekt på en annen type Tesla, og kjørt et par mil.

Harald3


Tusen takk for svar. Det gikk veldig bra. Det eneste jeg kunne registrere av lyd var en veldig villig og stabil motorkraft :)
Hilsen
Harald

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA