Justere alarmgrense for dekktrykksvarsel

Startet av kasmir, torsdag 24. august 2023, klokken 08:07

« forrige - neste »

kasmir

Jeg har redusert dekktrykk til 39 psi for å se om dette forbedrer støybildet. Mener å huske at Elon tipset om dette på Twitter. Men så lurer jeg på om det er noen måte å få bort dekktrykkvarslingen ? Ideelt sett ville jeg spesifisere en ny alarmgrense.

daktari

Vil tro dekkene betyr mer. F.eks er det forskjell på 3 dB på Bridgestone Turanza og Pirelli Scorpion til ID.4.
Det merkes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: kasmir på torsdag 24. august 2023, klokken 08:07...så lurer jeg på om det er noen måte å få bort dekktrykkvarslingen ? Ideelt sett ville jeg spesifisere en ny alarmgrense.
Ikke mulig å endre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

1. Ta ut sensorene av dekkene.
2. Legg de i en trykktank av noe slag.
3. Fyll tanken til 40 PSI.
4. Sleng den i bagasjerommet.
:D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

sjokomelk

Da vil de lese 0 PSI og bilen vil definitivt varsle. Trykkmåleren måler forskjell på utsiden og innsiden av ventilen og det er differansen du får. Hvis trykke på begge sider er 40 så er differansen 0. ::)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

Sitat fra: sjokomelk på fredag 25. august 2023, klokken 07:37Da vil de lese 0 PSI og bilen vil definitivt varsle. Trykkmåleren måler forskjell på utsiden og innsiden av ventilen og det er differansen du får. Hvis trykke på begge sider er 40 så er differansen 0. ::)

Det var jeg faktisk ikke klar over. Og ovennevnte var selvfølgelig en vits, men fint at du korrigerer likevel.  :)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

TB

Det er også bevegelse sensor i trykksensorene. Målerne slår seg av når bilen er parkert. For å spare strøm.

(Forstod innlegget var humoristisk ment)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Handyman

#7
Sitat fra: sjokomelk på fredag 25. august 2023, klokken 07:37Da vil de lese 0 PSI og bilen vil definitivt varsle. Trykkmåleren måler forskjell på utsiden og innsiden av ventilen og det er differansen du får. Hvis trykke på begge sider er 40 så er differansen 0. ::)
Er du helt sikker??
Det er nemlig en kjent metode i off-road-miljøet for å slippe varsel om lavt dekktrykk ved kjøring i terreng.
Bare å søke på eksempelvis TPMS canister trick eller TMPS bybass. Hvorfor skulle sensoren kreve 0 på utsiden? Jeg skjønner logikken ut fra tanken om en gammeldags analog mekanisk sensor, men TPMS er helt elektronisk og måler kun trykket inni dekket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

uten å vite, men kan aldri tenke meg det er en DP (differansetrykkføler) i denne. Den utvendige måleren kommer til å bli blokkert av drit over tid. Det er garantert (uten å vite...) et piezoelement
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

#9
Virker veldig usannsynlig at den måler differansen. Eneste måten de kunne gjort det på er gjennom ventilen, og da ville TPMS gitt alarm for lavt trykk hver gang man fylte luft med bilen på - fordi differansen hadde blitt omtrent null, så den hadde trodd dekket var flatt?

Har hørt historier der hele TPMS-klumpen har løsnet/knekt og blitt liggende inni hjulet også, og skapt ubalanse, selv om dekket fortsatt har luft. Hadde ventildelen vært inni selve TPMS-klumpen hadde sannsynligvis også lufta forsvunnet, tipper ventilen fortsatt sitter ytterst. Forsåvidt bare å skru ut innmaten i ventilen på en TPMS og se hvor langt inni den er..

daktari

Og på de høyeste passene i alpene ville man kanskje fått varsel om for høyt trykk siden lufttrykket ute på 3000 meter er 4 psi lavere enn ved havoverflaten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 08:04Og på de høyeste passene i alpene ville man kanskje fått varsel om for høyt trykk siden lufttrykket ute på 3000 meter er 4 psi lavere enn ved havoverflaten.
Ja, i disse tilfellene er en differensial-trykkmåler bedre egnet. Har kjørt en del i andesfjellene og det merkes godt a dekktrykket endrer seg med høyden. For ikke å snakke om forgassermotoren som taper ca 10% effekt for hver 1000m høyde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA