Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Linker til tester av Model S

Startet av Kito76, mandag 29. oktober 2012, klokken 14:32

« forrige - neste »

Kito76

Hei,

Ser at det finnes flere tråder for varme til Imiev etc, men trenger litt mer hjelp. Har en Imiev 2012 som kan forvarme. Iflg instruksjonsboken, kan fjernkontrollen styre cool, heat, defroster go AC off. Hva skjer hvis jeg setter ladning til off rett etter at ladekablen er koblet og deretter starte heat på morgen? Varmes bilen i 30 minutter og deretter starte ladning igjen? Skal man bruke heat eller defrost? Når skal man bruke AC off?
Bilen er som regel ganske fullladet når vi kommer hjem og da synes jeg det er dumt at den lades helt opp igjen med en gang. Opplevde også idag at dørene var iset fast. (hadde ikke forvarmet).Har noen av dere opplevd det samme?Synd at ladekablen alltid må være koblet for bruk av fjernstyring.
Takk for eventuelt svar.

bkv

Sitat fra: Kito76 på torsdag 11. oktober 2012, klokken 18:34
Hei,

Ser at det finnes flere tråder for varme til Imiev etc, men trenger litt mer hjelp. Har en Imiev 2012 som kan forvarme. Iflg instruksjonsboken, kan fjernkontrollen styre cool, heat, defroster go AC off. Hva skjer hvis jeg setter ladning til off rett etter at ladekablen er koblet og deretter starte heat på morgen? Varmes bilen i 30 minutter og deretter starte ladning igjen? Skal man bruke heat eller defrost? Når skal man bruke AC off?
Bilen er som regel ganske fullladet når vi kommer hjem og da synes jeg det er dumt at den lades helt opp igjen med en gang. Opplevde også idag at dørene var iset fast. (hadde ikke forvarmet).Har noen av dere opplevd det samme?Synd at ladekablen alltid må være koblet for bruk av fjernstyring.
Takk for eventuelt svar.
Hei.
Jeg har så vidt begynt å prøve forvarmingen, synes den er nyttig tross alt. Har brukt defrost, og det har tatt isen på rutene. Bilen har vært oppvarmet. Med defrost settes også varmetrådene i bakruta på.  Når du plugger i ladekabelen starter jo ladingen med en gang, men hvis du etterpå  bruker fjernkontrollen og stiller inn ladestart så langt frem i tid at du tar ut ledningen  først, da lades bilen ikke i det hele tatt. Ladingen stopper noen sekunder etter at du har gjort innstillingen med fjernkontrollen.

Ja, det er synd at kabelen må være i for at forvarmingen skal kunne brukes, men forvarmingen er nyttig allikevel. Det er enkelt å ha kabelen i uten å lade.
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

Kito76

Takk for svar bkv. Forvarmingen blir nok ofte brukt og primært med defrost funksjon. Så var det evighet spørsmålet om det er bra å klattlade. Bilen lades jo litt før man får brukt fjernkontrollen. Er det skadelig? Trekker setervarme mye strøm?

bkv

#3
Sitat fra: Kito76 på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:29
Takk for svar bkv. Forvarmingen blir nok ofte brukt og primært med defrost funksjon. Så var det evighet spørsmålet om det er bra å klattlade. Bilen lades jo litt før man får brukt fjernkontrollen. Er det skadelig? Trekker setervarme mye strøm?

Klattlading er jo anbefalt! Jeg har bare sett noen forbehold mot stadig fullading når batteriet allerede er nesten fullt. (jeg er ingen batteriekspert). Ellers har jeg lest på forumet her at setevarme skal være en økonomisk måte å holde varmen på i en iMiev.
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

Sitat fra: bkv på torsdag 11. oktober 2012, klokken 22:48
Klattlading er jo anbefalt! Jeg har bare sett noen forbehold mot stadig fullading når batteriet allerede er nesten fullt. (jeg er ingen batteriekspert). Ellers har jeg lest på forumet her at setevarme skal være en økonomisk måte å holde varmen på i en iMiev.
Mulig jeg er naiv, men jeg stoler blindt på ladeelektronikken og plugger i uansett. For batteriet består av mange små celler som blir fulladet til ulikt tidspunkt. Elektronikken detekterer dette og kobler ladestrømmen forbi den fulle cella. Og når det ikke er celler igjen å lade, kobler den ut. Mulig det å lade over 90% etc. gjelder for eldre elbiler men jeg tror Mitsubishi har håndtert dette, ellers ville det nok vært advarsler i brukermanualen.

Og setevarmeren trekker lite strøm, mener den går på 12V batteriet. Sjelden sikringer i biler er over 20A, så da trekker den nok ikke mer enn maks 200W. Har du den på i en hel time bruker du da maks 0,2 kWh eller litt over en kilometers rekkevidde. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 12. oktober 2012, klokken 00:11

Og setevarmeren trekker lite strøm, mener den går på 12V batteriet. Sjelden sikringer i biler er over 20A, så da trekker den nok ikke mer enn maks 200W. Har du den på i en hel time bruker du da maks 0,2 kWh eller litt over en kilometers rekkevidde. ;)

Jeg tipper at en setevarmer er omtrent 50 - 100 W.

200 W ville nok "grillet" deg ganske bra! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjeff

Noen som vet om det er varme i ryggen også?
Isåfall er min varme i ryggen defekt.

Noen som kan bekrefte?

Takker på forhånd.
Lykkelig eier av Leaf

el-snorre

Sammenligner vi med Tesla og Leaf, så lader Tesla opp til tror det er 80% om man ikke overstyrer, mens Leaf har en mulighet for å sette maks lading til 80%. Grunnen er at teorien om at å topplade vil slite på batteriene.
Toyota Prius PHV lader batteriene sne bare til 80%.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Miev

Sitat fra: Bjeff på onsdag 17. oktober 2012, klokken 10:03
Noen som vet om det er varme i ryggen også?
Isåfall er min varme i ryggen defekt.

Noen som kan bekrefte?

Takker på forhånd.

Det er ikke varme i ryggen, kun i sitteputen. Dessverre må man kanskje si...
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

gbzdoc

Kladdlade er ikke skadelig, men det er noen enkle leveregler du bør følge:

Helst ikke lade hvis det er mer enn 90% kapasitet igjen. (På iMiev kun 1-2 streker borte)

Ikke la bilen stå lenge fulladet, bør brukes innen et par dager, gjerne før.

Ingen av disse punktene dreper batteriet ditt umiddelbart, men som fast rutine vil det kunne gjøre det. Og lagring over lengre tid bør man gjøre med ca. 50% kapasitet. (Flere måneder)

Forøvrig har Mitsubishi bransjens beste batterigaranti: 5år - no questions asked.

(Correct me if I'm wrong, please. ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA