Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruksanvisning på Leaf?

Startet av Gro, torsdag 18. oktober 2012, klokken 13:27

« forrige - neste »

Gro

Jeg er så heldig å ha ladestasjon i garasjen på jobb. El-bil er stadig mer populært, så jeg er på ingen måte GARANTERT parkering der. Jeg kjører derfor aldri til jobb med en bil som har så lite batteri at jeg MÅ lade for å komme meg hjem.

Men til saken.... Det hender både titt og ofte at jeg må i møter som jeg kjører til, og hvor jeg bruker el-bilen. Kontoret jeg kjører oftest til har ladestasjon for gjester (Hurra!), så der lader jeg litt. I dag da jeg kom tilbake etter møtet, sto det en "vanlig" bil på elbil parkeringen, og forklaringen jeg fikk i resepsjonen var at el-bil parkeringen kun gjaldt frem til klokken 09:00. Er dette vanlig praksis hos bedrifter som har litt knapt med parkeringsplasser? Er det noen som har opplevd noe lignende? Det må sies at jeg ikke har klart å finne dette skriftlig noe sted, så jeg har etterspurt om dette er en kjent regel, eller noe som resepsjonsdamen fant på....

Jeg skal klare å komme meg hjem i dag, men satser på at det ikke blir for mye kø....
Gro

Blå Reva
Stavanger, Rogaland

hkaspenberg

Dette må bero på en misforståelse som du sikkert kunne ordnet opp med eieren av den bilen det gjaldt. For å bli kvitt problemet bør alle ha en felles forståelse av hvordan ladeplassen skal brukes og det må forankres med ledelsen. Egentlig bør heller ikke du stå der hvis du ikke trenger å lade, slik at ladeplassen holdes fri i tilfelle noen som kommer på besøk trenger å lade.  Det er slik vi praktiserer det i sleskapet jeg jobber i og det fungerer greit.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Gro

Hei!

Det blir litt feil å ta det med eieren av bilen, hvis reglene er slik at han faktisk har lov å stå der. Internt blandt el-bilene, så er det en uskreven regel at man ikke parkerer der hvis man ikke trenger ladingen, så blant oss el-bil sjåfører så er det ikke noe problem  ;D . Men det hjelper akk så lite at vi i lar være å parkere der hvis "vanlige" biler tar plassen... Akkurat i dag har jeg nok til å komme meg hjem, men heller ikke mer. Liker ikke å ha lite å gå på i tilfelle noe uforutsett skjer på veien hjem...
Gro

Blå Reva
Stavanger, Rogaland

cra

Da gjenstår det bare å få det forankret hos ledelsen da; at det kun er lov å parkere på den plassen hvis man trenger å lade. Vet ikke om dere har så få plasser at dere ikke kan avse en enkelt en kun til lading, men det ville vel være ideelt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: Gro på fredag 28. september 2012, klokken 12:53
Hei!

Det blir litt feil å ta det med eieren av bilen, hvis reglene er slik at han faktisk har lov å stå der.
(snipp)

Men er det slik reglene er? Eller er det slik som resepsjonsvakten tror det er? Hadde jeg vært deg når jeg kommer til opptatt plass når jeg virkelig trenger lading hadde jeg tatt det opp med eier av fossilbilen. Det er så enkelt som å si at "hvis jeg ikke får lade på jobb så kommer jeg meg ikke hjem idag." Jeg skal like å hilse på den som ikke flytter bilen med en gang.

Du må ta dette opp med ledelsen og få dette gjordt klart en gang for alle. Plassen bør være for å lade elbiler, ingenting annet.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

leafster

Skiltingen av plassen må jo gjelde. Et kontor i nærheten av jobben min har hengt opp skilt med "reservert for elbil 07-09"
Ser ikke noe galt i å ha den regelen om det er rift om plasser - så lenge det er merket...

Lars J

Ved eit av våre kontor er det innført samme regel, reservert for elbil før 09:00, deretter kan den fritt nyttast av alle. Elbileigarane veit om dette (skilt), og då synest eg det er ok.
Sandnes, Think Classic og TMS

Elmo

#7
Sitat fra: Gro på fredag 28. september 2012, klokken 12:09
forklaringen jeg fikk i resepsjonen var at el-bil parkeringen kun gjaldt frem til klokken 09:00. Er dette vanlig praksis hos bedrifter som har litt knapt med parkeringsplasser? Er det noen som har opplevd noe lignende?

På Telenorsenteret på Fornebu er de aller fleste ladeplassene merket "fortrinnsvis elbil" (eller noe sånt), men så er det til gjengjeldt veldig mange parkeringsplasser med lademulighet der da.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Elmo på fredag 28. september 2012, klokken 22:34
Sitat fra: Gro på fredag 28. september 2012, klokken 12:09
forklaringen jeg fikk i resepsjonen var at el-bil parkeringen kun gjaldt frem til klokken 09:00. Er dette vanlig praksis hos bedrifter som har litt knapt med parkeringsplasser? Er det noen som har opplevd noe lignende?

På Telenorsenteret på Fornebu er det alle fleste ladeplassene merket "fortrinnsvis elbil" (eller noe sånt), men så er det til gjengjeldt veldig mange parkeringsplasser med lademulighet der da.

Det er 25 som er reservert elbil nå, og 54 som er "kun elbil inntil parkeringshuset er fullt". 70 tilsammen med Baksås sin elbilplass. Lurer på hvor mange andre CEO som har hatt elbil i mange år?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#9
Sitat fra: Rio på fredag 28. september 2012, klokken 23:07
Det er 25 som er reservert elbil nå, og 54 som er "kun elbil inntil parkeringshuset er fullt". 70 tilsammen med Baksås sin elbilplass. Lurer på hvor mange andre CEO som har hatt elbil i mange år?
Vet om en til: Per Otto Dyb (Siemens), så da er det minst 2.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Rio på fredag 28. september 2012, klokken 23:07
Lurer på hvor mange andre CEO som har hatt elbil i mange år?

Rune Bjerke, DnB, har kjørt Buddy i mange år - og gjør det fortsatt.
St.Hanshaugen

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA