50 kwh - hva er poenget

Startet av Jak, onsdag 15. juni 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Moas på torsdag 07. juli 2022, klokken 17:32
Jeg tror 50 vs 75 kWh ikke nødvendigvis er den viktigste teoretiske forskjellen. Veldig mye hadde også vært løst hvis franskmennene hadde laget en like effektivt drivlinje som de beste konkurrentene.

Stellantis jobber med det, mot slutten av året kommer de med en ny motor på 400V/115kW i noen modeller. https://www.electrive.com/2022/06/30/stellantis-nidec-to-build-first-e-motors-in-2022/

Eksisterende modeller har nylig blitt oppdatert med bedre rekkevidde og mer effektiv varmepumpe. Men MPV varebilene (Berlingo, Rifter, Combo..) er ikke nevnt i denne artikkelen. https://www.parkers.co.uk/car-news/2022/stellantis-improves-electric-range-e-c4/

SitatCitroen, Peugeot and Vauxhall models built from 2022 are getting more electric range. The Stellantis-owned brands are taking advantage of small engineering gains in three areas. Advancements in the climate control technology, propulsion systems and tyre technology have converged to translate to greater electric range, according to WLTP official figures.

The models benefitting from the developments are the Citroen e-C4, DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Vauxhall Corsa-e and the Vauxhall Mokka-e. Capitalising on collaborations in production between the brands, Stellantis has been able to scale the changes across multiple brands' models.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daruu

Med en firkantet kloss så må nødvendigvis forbruket bli deretter, spesielt i litt fart. Det er også mye rom som skal varmes opp, så den lider veldig pga det.

Jeg prøvekjørte en før i sommer, og opptil ca 90 km/t er ikke forbruket ille i det hele tatt - over det så begynner det å bli mye.

Men det mest irriterende med disse bilene er de ubrukelige utstyrspakkene du blir "påtvunget"
2020 VW Eup range

vinterdekk

Sitat fra: Daruu på onsdag 13. juli 2022, klokken 11:08
Men det mest irriterende med disse bilene er de ubrukelige utstyrspakkene du blir "påtvunget"

Feel Pack Basic er vel en utgave de produserer på forhånd og derfor man bare får hengerfeste da dette monteres av forhandler. De andre utgavene har jo mange tilbehørsvalg. Selv synes jeg det er en mangel i utstyrslisten at LED hovedlys og adaptive cruise control ikke er tilgjengelig på hverken e-Berling, e-Rifter eller Combo-e. Er således enig med deg i at det ikke bare er batteripakken som ikke er helt tilpasset bilene [utstyrsnivåene er heller ikke optimale].
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA