Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå tar det virkelig av!

Startet av fvf, torsdag 31. januar 2008, klokken 12:33

« forrige - neste »

fvf

Er det noen som har erfaring med eller tanker om å ha en barnestol (til en ettåring) i framsetet på en think? For det første, er det ikke airbag på passasjersetet? Isåfall er det vel i prinsippet ulovlig å ha barnestol der (?).. fins det eventuelt en grei måte å kople ut airbagen på?

På forhånd takk for svar,
Frode Fjeld

Griffel

Dette sier trygg trafikk:

"Barnesete og airbag Trygg Trafikk fraråder å bruke barnestoler foran i biler med airbag på passasjersiden. Sitter barnet bakovervendt på sitteplass der det er montert kollisjonspute, kan barnet bli drept dersom puten utløses. Også forovervendt sete kan innebære fare. Barn under 12 år, eller barn som er lavere enn 140 cm, bør heller ikke sitte forovervendt på plasser hvor det er montert kollisjonspute. Men må de sitte i forsetet, skal alltid setet stå i bakerste stilling.

Er du tvunget til å sette barnet i forsetet, snakk med din bilforhandler. Enkelte merker kobler lett ut kollisjonsputen, mens andre forlanger å få bytte hele dashbordet. Ved utkobling av passasjerputen blir det utstedt nytt vognkort der det står at en av kollisjonsputene er koblet ut. Skal du kjøpe ny bil, vær oppmerksom på at enkelte bilmerker har kollisjonspute på passasjersiden som fabrikkmontert tilleggsutstyr som du kan velge bort. Så langt tyder ingenting på at sidekollisjonsputer utgjør noen fare for barn i forsetet."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

#2
Det er ikke airbag på passarsjersiden. se side 34 i brukermanualen. Det er dermed fritt frem å montere barnestol.
Jeg skal vel passe på å skrive at jeg ikke vet om de har monterte det på nyere biler. Min er fra 2001 og er en av de som har vært en tur til USA.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

På 1999-2003 modellene er det kun airbag på førerplassen.

På modellen som kommer senere i år er det også airbag på passasjerplassen og den kan enkelt kobles ut ved montering av barnesete.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Har selv kjørt med unger fra 1 år og oppover som passasjer i Thinken. Min har kun airbag på førersiden så det var aldri noe problem. Fant ingen måte å montere setet foroverlent, så det ble montert bakoverlent (med ansiktet fremover).

Jr. synes det var toppen å få se fremover (satt bestandig med ryggen mot kjøreretningen i baksetet når vi kjørte fosilbil).

Syntes det var litt usikkert å ha han sittende slik i tilfelle noe skulle skje, men det var stort sett kjøring til/fra barnehage i 50 sone og kjørte heller skikkelig pent  ;)

Kjører nå med 2 stk små på 2 og 5 år i Buddyen og tar ingen sjanser da heller. Synes det er litt lite sikkert med en 5-åring med kun hoftebelte og en 2-åring i barnesete (bakoverlent). 

En smell i høsten 2006 viste at det gikk veldig bra med alle 3 i Buddyen, så min konklusjon er at i bytrafikk og i lave hastigheter er det ikke noe problem å ha små unger i forsetet bare de er festet skikkelig.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA