Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser Tesla Model S (nei, de har ikke kommet enda :)

Startet av remistridh, onsdag 07. november 2012, klokken 10:50

« forrige - neste »

remistridh

Spørsmålet står vel egentlig i tittelen, utfordringe er om en ladestasjon er offentlig hvis det stilles krav om sonekort eller annen form for begrensing i "offentlighet"

Hvem er det som bestemmer dette og hvor finner man mer om det?


remi

cra

Jeg tolker det enkelt og greit slik at "offentlig" betyr "fritt tilgjengelig for alle". Må man ha sonekort kvalifiserer det ikke, spesielt siden det ikke alltid lar seg gjøre for hvem som helst å skaffe seg et slikt sonekort.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

remistridh

Sitat fra: cra på mandag 22. oktober 2012, klokken 11:06
Jeg tolker det enkelt og greit slik at "offentlig" betyr "fritt tilgjengelig for alle". Må man ha sonekort kvalifiserer det ikke, spesielt siden det ikke alltid lar seg gjøre for hvem som helst å skaffe seg et slikt sonekort.

jeg er jo ikke uenig i ressonementet ditt, men finnes det ikke en offentlig opplest og vedtatt definisjon? har staten ved hvadetnåvardehetteigjen som betaler for ladestasjoner noen regler som finnes tilgjengelig? jeg har prøvd å søke på nettet, men hittil uten hell.


remi

Hans Håvard Kvisle

Det finnes nok ingen fastsatt definisjon for dette. Men i NOBIL (som er et samarbeid mellom Transnova og Norsk Elbilforening) bruker vi da ulike betegnelser for å karakterisere tilgjengeligheten til en ladestasjon.

"Offentlig" betyr at den er tilgjengelig for alle, men sier intet om du må betale, hva slags nøkkel osv. Men det betyr at alle skal kunne få lade der uavhengig av tilknytning til stedet hvor stasjonen er. Er det begrensa med sonekort som ikke alle kan få, synes jeg ikke den er offentlig i den forstand.

Forøvrig har vi kategoriseringer som "Besøkende" som forutsetter at du har et ærend på stedet, beboere, ansatte og "etter avtale" = for de mer intrikate bestemmelsene.

Muligens litt oppklarende? Har du konkrete eksempler, skal jeg forsøke å ha en mening om hvilken kategori den tilhører. Noe som ikke er en offentlig standard, bare noe vi forsøker å kommunisere mest riktig og meningsfylt i NOBIL databasen.
St.Hanshaugen

remistridh

Her er et konkret eksempel;

Høgskolen i Ålesund har fått oppmontert fem dobble ladestasjoner, herav er to i drift,
Disse to står på det som er definert som ansattparkering, der det kreves sonekort eller parkeringstillatelse utstedt av resepsjonen.
En av disse igjen er definert som offentlig tilgjengelig
Alle stasjonene er finansiert av hvavardetnådetheterigjen statlig organ for el-øk

Undertegnede er litt interessert i å finne regelverk for dette i en sak der han har blitt ilagt to parkeringsbøter for å ha ladet sin forhenværende el-bil der, den er nå hentet av namsmannen fordi bøtene nektes betalt.

(Man har også skriftlig tillatelse fra skolen til å parkere der)


remi

Hans Håvard Kvisle

St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA