Hovedmeny

Økt forbruk med sykkel

Startet av tromsø, torsdag 05. mai 2022, klokken 19:11

« forrige - neste »

tromsø

Jeg angrer på at vi ikke tok tilhengerfeste fra fabrikk, ettermontering koster 25 000!

Ønsker kun feste for å kunne frakte sykler. Har hittil har den på taket men da går forbruket opp med 15%, ifølge egen erfaring. Hvor mye går forbruket opp med sykkel på festet bak?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

DagfinnN

På Tesla X går forbruket opp i underkant av 10%. Nå er denne bilen høy bak så syklene er mye skjermet. Jeg målte dette med Tesla S i 2016 og der gikk forbruket opp med 14 prosent. Så i nærheten av dette er nok svaret. Jeg målte samme dag med og uten sykler på en runde på 60 km med 2 sykler bak. Interessant nok øker forbruket ca 10% mellom våt og tørr asvalt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

tromsø

Interessant, så det betyr at det faktisk ikke er så stor forskjell i økt forbruk mellom sykkel på tak eller bakpå?!

Jeg målte som sagt et økt forbruk på ca 15% med to sykler på taket på min etron. Men det var i nordnorske forhold, dvs 60-90km/h. Regner med at regnestykket blir verre på motorvei. Fordelen med sykler bakpå blir klart større da.

Sen spørs det, for vår del hvis det "lønner" seg med et tilhengerfeste for 25 000, selv hvis forbruket kun går ned fra 20% mer til 10%, på motorvei.

Hva sier dere?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

DagfinnN

Du må nok kjøre mye for tjene inn dette.
Jeg kan ikke ha sykler på taket da jeg garantert ville kjøre inn i garasjen med syklene. I så fall ville jeg tjene inn tilhengerfestet på en tur :)
På taket kan det bli mye luftstøy, bak intet. Kan kanskje regnes på...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

tromsø

#4
Ja, økonomisk lønner det seg ikke men med to små barn i bilen kan trivselfaktoren lønne seg, på langtur. Med økt forbruk må det lades ofte hvis man har en 50.

Og ja, svaret blir vel da, skift bil.. men vi er meget gla i vår etron, er helt perfekt for oss unntatt på vår årlige langtur til Sverige.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Jeg synes 10% økt forbruk med sykler bak nesten hørtes mye ut. Sist sommer kjørte vi med fire syker bak, og merket det knapt. Har ikke målt, altså.

Utover forbruket, er det noen åpenbare fordeler med et vippestativ bak. Lettere å få syklene av/på og mindre støy. Den største fordelen er imidlertid at du som @DagfinnN påpeker, slipper å kjøre i garasjetaket og ødelegge både det, syklene, takstativet og bilen. Var selv sekunder unna å gjøre det helt store med min Model S. Jeg kjørte inn i et p-hus ifbm. et sykkelritt, med karbon for langt mer enn prisen av et hengerfeste på taket.. Model S er så lav at jeg klarte å komme meg inn, men hadde jeg kjørt noen meter til, så hadde setene på syklene hektet seg i rørene til overrislingsanlegget.

Den følelsen da det gikk opp for meg at den rare lyden da vi kjørte inn i p-huset må ha vært syklene som toutchet skiltet med «Max 2,2» meter på, bråbremser og kikker opp gjennom glasstaket.. :o

Det skal sies at det er litt knot å rygge med syklene bak, da. Men en annen fordel med hengerfeste er jo at det kan brukes til andre ting. Som tilhenger eller en bagasjeboks. Og nok gjør bilen vesentlig lettere å selge.

Kan det være et alternativ å bruke et stativ bak som ikke trenger hengerfeste?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Elektro, takk for synspunkter!

Finnes det bra sykkelstativ som enkelt kan monteres på en etron bak uten hengerfeste?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Har snakket med Thule og de har jo bra produkter MEN ingen av disse tillater dessverre en sykkelvekt på mer enn 15kg. Har en eMTB på mer enn så...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Ingen erfaring med dette selv, men kan jo se for meg at disse er best egnet for lettere sykler - ja. ::)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Hvis du har en eMTB så er vel enkeltheten med å kunne hive den på kroken kontra å løfte den opp på taket på en e-tron, et godt argument for hengerfestemontering i seg selv? Går greit med sykler på 7-8-9 kg, men tunge beist er ikke noe trivelig å lempe opp og ned...

Dessverre har både tak og krokmontert sine ulemper, og det er kun en selv som vet hva en setter høyest.

Vil også tro at forbruksøkningen med sykkel på kroken er mindre på e-tron enn både X og S, som begge tross alt er relativt lave og aerodynamiske bak, luftstrømmen over bakluka treffer rett i styre og sete osv. selv på X. e-tron har ikke den samme dråpeformen over taket.

Hvis du er litt handy, kjøp fra en vrakbil og monter selv. Kanskje du må inn for koding bare.

2 stk til 4999,- eks. demontering akkurat nå:

https://www.bruktdel.no/nbf/S%C3%B8k/?firmanavn=nbf&partgroup=Bakdetaljer%2Fkarosseri&part=Tilhengerfeste&brand=Audi&models=E-TRON%2C+S+2019-&start=1

tromsø

geear, takk for tips om bruktdeler, skal kontakte dem imorgen!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA