Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støttebukker for Tesla Y

Startet av Radial, tirsdag 19. april 2022, klokken 22:40

« forrige - neste »

Radial

Ifm ett potensielt prosjekt, trenger jeg å ha bilen på bukker (støttebukker).

Safejack har fine bukker, men koster 180$ pr stykk, noe som er helt hinsides... Noen som har alternativer som ikke koster så sykt mye, og som er kompatibel med vanlige garasjejekker?

Eller må jeg lage meg egene "safe Jacks"? 😂 For ~1800kr jekken skal jeg finne en vel så god løsning 🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Langt ifra mitt "fagfelt" dette, men hvorfor ikke biltema/jula/bilxtra sine?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

#2
Sitat fra: Klykken på onsdag 20. april 2022, klokken 09:57
Langt ifra mitt "fagfelt" dette, men hvorfor ikke biltema/jula/bilxtra sine?

Problemet er at at det ikke er steder å sette bukkene.
Manualen sier man kun kun kan løfte/jekke på jekkepunktene ved batteriet, og de er dessverre såpass små at man ikke får satt noen bukk ved siden av.

Safejack sitt konsept kombinerer garasjejekk og støttebukk i ett...
Ganske enkel konstruksjon, men 180$+frakt og mva pr stk er det ikke verdt 😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Støttebukkene kan vel settes under fjæringa ved hjula evt? De skal jo tåle bilens vekt uansett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Man kan i utgangspunktet bruke innfestingene til bærearmer etc, men på Y er de helt plastet inn 😄
Selve bærearmen er ofte ikke beregnet for å store punktbelastninger som en bukk gir..flekser gjør der også, uheldig ifm jekking.
Tanken var derfor å heller bygge noe eget ala safejack... Får mye stål for 1800++kr jekken🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

#5
Vet ikke hvor høyt du skal men kan du ikke jekke så høyt at du løfter begge hjulpar på en side og sette en bukk på det fri punktet og tilsvarende på motsatt side. Står den først på to bukker burde du klare å lirke inn to bukker til alt kjøpe en ekstra jekk og låse den med litt 2x4 tom plank i passe lengde. Husk å bruke jekke modus på Tesla, så vidt jeg vet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Handyman

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 20. april 2022, klokken 20:57
Vet ikke hvor høyt du skal men kan du ikke jekke så høyt at du løfter begge hjulpar på en side og sette en bukk på det fri punktet og tilsvarende på motsatt side. Står den først på to bukker burde du klare å lirke inn to bukker til alt kjøpe en ekstra jekk og låse den med litt 2x4 tom plank i passe lengde. Husk å bruke jekke modus på Tesla, så vidt jeg vet.
Jekkemodus er på biler med luftfjæring ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 20. april 2022, klokken 20:57
Vet ikke hvor høyt du skal men kan du ikke jekke så høyt at du løfter begge hjulpar på en side og sette en bukk på det fri punktet og tilsvarende på motsatt side. Står den først på to bukker burde du klare å lirke inn to bukker til alt kjøpe en ekstra jekk og låse den med litt 2x4 tom plank i passe lengde. Husk å bruke jekke modus på Tesla, så vidt jeg vet.

Y har ikke behov for jekkemodus, heldig vis 😄👌
Problemet er at det er bare 4 punkter, og du ender da opp med 1 støttebukk + jekk på ene siden, som uansett blir en jalla-løsning.

Sånn sett kan man heller kjøpe seg noen flaskejekker med modifisert pute for Tesla. Borre hull i gjennom stempelet langt nede på stempelet for en M10 bolt, og jekke parallelt forran(og inn med bolt), også jekke bak (og inn med bolt) forutsatt flatt underlag.


Men litt av poenget med posten var om noen hadde en verifisert god metode for å få disse på støttebukker 🙂 Veldig klønete når det er så få bærende punkter.... Litt bortskjemt med ramme-biler før dette😜 kunne jekke hvor som helst egentlig der.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Hva med å kjøre på noen klosser og bruke en dobbel 2x4" eller noe på tvers mellom jekkepunktene, og jekke opp en aksling om gangen på den måten, så setter du støttebukkene under 2x4", på jekkepunktene..

Eventuelt så anbefales sakselift. ;)

Radial

Sitat fra: geear på onsdag 20. april 2022, klokken 22:45
Hva med å kjøre på noen klosser og bruke en dobbel 2x4" eller noe på tvers mellom jekkepunktene, og jekke opp en aksling om gangen på den måten, så setter du støttebukkene under 2x4", på jekkepunktene..

Eventuelt så anbefales sakselift. ;)

Sakselift eller lignende løsning er definitivt på ønskelista 😜

Ingen dum idè.
Men med 50/50 vektfordeling vil 2x4/4x4" måtte løfte godt og vel 1 tonn med spenn på gode 1,5meter (rett under batteriet), og det høres jo litt knapt og risky ut?

Kanskje vurdere samme løsning i 10x10x8mm firkant-rør eller noe, det er det litt hold i, men til en helt annen pris selvsagt... Da er flaskejekkene brått rimeligere 😄

Man kan ihvertfall si dette er ingen enkel oppgave.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

2x4 var en god ide! Blir litt annerledes med stripelast kontra punktlast, så vekten vil bli fordelt langs hele trestykket. Legger du i tillegg ei tynn stålplate mellom jekk og 2x4" vil du ha ei relativt stor lastflate for jekken også og slipper å knuse treet i punktet du jekker på.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Radial på onsdag 20. april 2022, klokken 22:58
Sitat fra: geear på onsdag 20. april 2022, klokken 22:45
Hva med å kjøre på noen klosser og bruke en dobbel 2x4" eller noe på tvers mellom jekkepunktene, og jekke opp en aksling om gangen på den måten, så setter du støttebukkene under 2x4", på jekkepunktene..

Eventuelt så anbefales sakselift. ;)

Sakselift eller lignende løsning er definitivt på ønskelista 😜

Ingen dum idè.
Men med 50/50 vektfordeling vil 2x4/4x4" måtte løfte godt og vel 1 tonn med spenn på gode 1,5meter (rett under batteriet), og det høres jo litt knapt og risky ut?

Kanskje vurdere samme løsning i 10x10x8mm firkant-rør eller noe, det er det litt hold i, men til en helt annen pris selvsagt... Da er flaskejekkene brått rimeligere 😄

Man kan ihvertfall si dette er ingen enkel oppgave.
Det blir jo ikke et spenn på 1,5m.
Hvis du bruker jekken kun 5-10cm på utsiden/innsiden av jekkepunktet så kan du hvile støttebukken (evt. leca-blokk) rett under jekkepunktet. Da er det bare den korte tiden du jekker opp som du er litt off-set og 10cm bør ikke være noe som helst problem på drøyt 500kg (en fjerdedel av bilens vekt).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA